عضو کمیته ملی ایمن سازی گفت: اثر بخش بودن اجرای طرح تکمیلی واکسیناسیون سرخک و سرخجه در جنوب شرق کشور منوط به این است که پوشش آن به بیش از 98 درصد برسد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علی رضا مرندی با اشاره به اجرای طرح تکمیلی واکسیناسیون سرخک و سرخجه در جنوب شرق کشور عنوان کرد: بیماری سرخک به شدت مسری و تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است. در نتیجه با ابتلای کودکان به این بیماری خطر عفونت ریه و حتی تهدید به مرگ نیز وجود دارد.

وی با بیان این که بیماری سرخک به راحتی منتقل می شود،  گفت: 12 سال پیش طی یک اقدام سراسری تمام جوانان و کودکان از یک تا 25 سالگی واکسن سرخک و سرخجه را دریافت کردند. این اقدام منجر شد تا مدت ها سرخک و سرخجه وجود نداشته باشد.

عضو کمیته ملی ایمن سازی با ابراز تاسف نسبت مشاهده مواردی از سرخک در کشور در سال های اخیر خاطرنشان کرد : در پنج ماه اول سال جاری تعداد 366 مورد ابتلا به سرخک در کشور مشاهده شد که عمده ابتلا به این موارد در سیستان و بلوچستان است. لذا با توجه به وسعت استان سیستان و بلوچستان، تردد زیاد در این استان و نیز همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان باید این واکسن دوباره تزریق شود تا مصونیت افزایش یابد.

دکتر مرندی با اشاره به واکسیناسیون کودکان 9 ماهه تا 15 ساله در طرح تکمیلی واکسیناسیون سرخک و سرخجه در جنوب شرق کشور تاکید کرد: اثر بخش بودن این طرح منوط به این است که پوشش آن به بیش از 98 درصد برسد. در غیر این صورت بی فایده است و شاهد مشکلاتی با بروز دوباره این بیماری هستیم.  این طرح فرصت خوبی است تا مهاجرانی که تا کنون واکسنی دریافت نکرده اند و تهدید محسوب می شوند تحت پوشش طرح واکسیسناسیون قرار بگیرند.

وی با بیان این که در قالب این طرح یک میلیون و 860 هزار نفر واکسن سرخک و سرخجه را دریافت می کنند، ادامه داد: با توجه به این که عمده جامعه هدف این طرح در سن مدرسه قرار دارند، اجرای این طرح در مدارس است. همچنین علاوه بر واحدهای سیاری که به عشایر خدمت ارائه می دهند، مراکز درمانی  و خانه های بهداشت نیز برای اجرای این طرح فعال هستند.

واکسیناسیون فرزند مادران باردار تهدیدی برای آنها ندارد
عضو کمیته ملی ایمن سازی با ابراز تاسف نسبت به این که نمی توان در وضعیت افغانستان و پاکستان تغییری ایجاد کرد، گفت: سازمان بهداشت جهانی سال ها فعالیت کرده و تنها توانسته است تغییر اندکی ایجاد کند. لازم است ایران پوشش گسترده واکسیناسیون ایمن سازی را توسعه دهد تا پس از مدتی شاهد طغیان و شیوع این بیماری نباشیم. از سوی دیگر از مردم درخواست می کنم از این فرصت استفاده کنند تا بتوانیم تا مدت طولانی نسبت به سرخک و سرخجه مصون باشیم.

دکتر مرندی با اشاره به وضعیت مادران باردار و مراقبت های لازم برای این افراد در مواجه با کودکانی که واکسن سرخک و سرخجه را دریافت کرده اند، گفت: واکسیناسیون حتی اگردر خانواده مادر باردار انجام شود، برای آنها ضرری ندارد زیرا ویروسی که از طریق واکسن تزریق می شود به مادر باردار منتقل نمی شود .



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار