ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا سبب بروز سرطان ریه در کودکان در درازمدت می‌شود.

دکتر خسرونیا متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تأثیر آلودگی هوا در بروز سرطان اظهار داشت: در اثر تنفس هوای آلوده‌ای که ناشی از سوختن ناقص حلقه بنزین‌ها در بنزین، موجود است. ذرات ریز و معلقی به نام نانو‌ذرات وارد ریه و سایر اعضای حیاتی بدن می‌شود و سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تضعیف و در درازمدت سبب بروز انواع سرطان‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: این نانوذرات، بسیارند و معلق در هوا بوده و وقتی که وارد ریه می‌شود آن را آلوده و تنفس را سخت می‌کند.

این متخصص ادامه داد: نانوذرات به DNA و پروتئین افراد می‌چسبد و ساختار آنها را آلوده و در نتیجه سبب از بین بردن سلول‌های ایمنی بدن می‌شود و این عمل در کودکان بسیار خطرناک بوده و بدن آنها را ضعیف‌تر از قبل می‌کند.

وی ابراز داشت: در زمانی که نانوذرات در خون گردش می‌کند باعث آلوده کردن این محیط شده و این خون هنگامی که وارد مغز می‌شود بر روی سلول‌های عصبی و مغز افراد تأثیر منفی گذاشته و باعث اختلالات مغزی و بروز سرطان در بدن افراد می‌شود.

خسرونیا با بیان اینکه آلودگی هوا اثرات بدتری بر روی کودکان می‌گذارد، افزود: ذرات معلق ریز ناشی از آلودگی هوا بر معده کودکان که ضعیف است، تأثیر منفی زیادی گذاشته و پرزهای دفاعی را از بین می‌برد و در مراحل بعدی آن عضو را از کار می‌اندازد که به این امر اصطلاحاً سرطان معده گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا علاوه بر بروز سرطان به ویژه در کودکان به علت سیستم دفاعی ضعیف‌شان باعث رشد ناقص سلول‌های مغزی و در نتیجه پایین آمدن بهره هوشی می‌شود.

خسرونیا در پایان گفت: در زمان آلودگی هوا، کودکان فرد آسیب‌پذیرتری نسبت به بقیه افراد جامعه هستند و باید بیشتر از خود مراقبت کرده و در زمان آلودگی تا حد امکان از منزل خارج نشده و مصرف شیر سفید ر از یاد نبرند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار