استاندار خراسان رضوی با تاکید بر نقش بخش خصوصی در ترویج حوزه کتاب، مساجد را کانون توسعه کتابخوانی دانست.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، استاندار در مراسم تکریم مقام کتابداران زمینه سازی برای جذب جوانان و نوجوانان به کتابخوانی در فضای امروز که فضای مجازی و بازی های رایانه ای پررنگ هستند را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: مشارکت بخش خصوصی در امر کتاب نباید منحصر به مشارکت اقتصادی باشد، بلکه در زمینه سازی و ظرفیت سازی و بکارگیری از ایده ها و راهکارهای جدید و تربیت نیروهای کارآمد و باانگیزه می توان از بخش خصوصی کمک گرفت.

 علیرضا رشیدیان با افتخار به اینکه پیروان مذهب و دینی هستیم که معجزه پیامبرش کتاب بود و در آن به قلم سوگند خورد، گفت: مطالعه و کتابخوانی در سنت ائمه ما فریضه است.

وی با تاکید بر اینکه کتاب محور توسعه است، افزود: جامعه فرهیخته و توسعه یافته نیازمند روحیه و گرایش به فرهنگ کتابخوانی است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه توسعه فرهنگی از سیاستهای دولت یازدهم است، تصریح کرد: عدالت در توسعه فرهنگی بسیار مهم است و تولید کتاب و اختصاص دادن فضاهای کتابخانه ای به همه اقشار در شهرها و روستاها از اولویتهاست.

رشیدیان به نقش کتاب در تحکیم هویت ملی و حفظ آن اشاره و تاکید کرد: برای داشتن جامعه مستقل و توانمند و تاثیرگذار باید جامعه فرهیخته و بانشاط داشته باشیم و این میسر نمیشود مگر با ترویج کتابخوانی.

وی توسعه کتابخوانی را در فرهیختگی موثر دانست و گفت: در جامعه فرهیخته اقتصاد سالم، امنیت پایدار و روابط اجتماعی سالم و مناسب رواج خواهد داشت.

استاندار خراسان رضوی سرمایه گذاری در حوزه کتاب را عامل توسعه یافتگی و تعالی جامعه برشمرد و از خیرین استان خواست نسبت به تکمیل کتابخانه های نیمه کاره استان اهتمام ورزند.

رشیدیان بر تولید کتاب و نشر آن متناسب با ظرفیت فرهنگی کشور و حمایت مخاطب از آثار مناسب تاکید و تصریح کرد: دولت و بخش خصوصی باید با تعامل بیشتر و انجان اقدامات فرهنگی تبلیغی به ایجاد انگیزه و جاذبه و جذب مخاطب همت گمارند.

وی توجه به نیاز مخاطبان در حوزه کتاب را با اهمیت توصیف و تاکید کرد: فن و هنر توجه به نیاز مخاطب در اختیار کتابدار است که باید از آن بهترین بهره را بکیرد.

استاندار خراسان رضوی تعامل نهاد کتابخانه های عمومی استان با دستگاه های اجرایی را پسندیده دانست و تاکید کرد: با وجود بیش از 2100 کتابخانه عمومی و قرار گرفتن بیش از 300 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و جمعیت یک میلیونی دانش آموزان در استان تیراژ نشر کتاب باید افزایش یابد.

رشیدیان تیراژ 5 میلیونی کتاب با هزار و 800 عنوان در هفت ماه نخست امسال را شایسته استان ندانست و تصریح کرد: با میزبانی 27 میلیون زائر در سال باید فراتر از جمعیت استان برنامه ریزی کنیم.

وی به قرار گرفتن 1500 کتابخانه در مساجد استان اشاره و تاکید کرد: مساجد می توانند کانون توسعه کتابخوانی باشند.
در این مراسم از کتابخانه دیجیتال خراسان شناسی در کتابخانه های عمومی استان با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور رونمایی شد.

همچنین از کتابداران نمونه استان تجلیل شد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.