به گزارش خبرنگار
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری نهاد كتابخانههای عمومی كشور؛ پروفسور محمدحسین دیانی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این مطلب گفت: آمارهای یونسکو از میان ۱۴۶ کشور جهان نشان میدهد جوامعی که بیشترین تولید علم را دارند، از رفاه اجتماعی بیشتری برخوردارند. درضمن بر اساس این آمارها تنها ۴ درصد پژوهشهای علمی جهان در کشورهای در حال توسعه صورت میگیرد.
دیانی در ادامه به مقالهای که در کشور آمریکا منتشر شده و در آن ادعاهایی در خصوص پیامدهای خواندن و نخواندن مطرح شده، اشاره کرد و افزود: با بررسی این مقاله که در این کشور منتشر شده و تولید کتاب و علم هم در آن زیاد است، میتوان صحت این ادعاها را بررسی کرد. در این مقاله مدعی شدهاند که مطالعه مهمترین عامل اجتماعی به شمار میرود.
وی در ادامه با بیان اینکه این مقاله ادعا کرده است که هیچ چیز در آمریکا به اندازه خواندن و نخواندن تاثیرگذار نیست، تاکید کرد: فرمولی جالب بر اساس این مقاله ارائه شده است. بر اساس این فرمول هرچه بخوانی بیشتر میدانی، هرچه بیشتر بدانی باهوشتر رشد میکنی، این باعث میشود بیشتر تحصیل کنی، پیامد تحصیل بیشتر نیز مدرک بالاتر است که رفاه بیشتری را منجر میشود و در نتیجه فرزندان با عزتتر پرورش مییابند و حتی فرد میتواند طولانیتر عمر کند.
دیانی تصریح کرد: بر اساس این پژوهش، نخواندن هم باعث میشود فرد کمتر بداند، زود ترک تحصیل کند، زودتر و طولانیتر فقیر شود و احتمال ارتکاب جرم بالاتر رفته و در نهایت زندگی کوتاهتری نصیبش شود.
وی همچنین در ادامه خطاب به کتابداران و دانشجویان رشته کتابداری گفت: باید به صحت این ادعاها بیندیشید و سپس خودتان قضاوت کنید.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/