پرونده قتل عمد جوان خرم‌آبادی با برگزاری آیین سنتی خون بس منجر به بخشش و سازش خانواده شاکی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ آئین صلح و سازش شامگاه جمعه با حضور معاون دادگستری لرستان، معاون فرهنگی دادگستری استان، شهردار و اعضای شورای شهر خرم‌آباد، روحانیون، اعضای شورای حل اختلاف، ریش‌سفیدان و بزرگان طوایف مختلف در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان خرم‌آباد برگزار شد.

با تلاش اعضای شورای حل اختلاف، ریش‌سفیدان و بزرگان طوایف پرونده قتل عمد جوانی که حکم وی به قصاص منتهی شده بود با رضایت خانواده مقتول منجر به سازش و گذشت حکم قصاص شد.

سید رحیم کاظمی معاون قضایی دادگستری استان لرستان در این آئین، ضمن تقدیر از خانواده شاکی به خاطر گذشت از قصاص، اظهار داشت: این خانواده در عین ایجاد یک حق مسلم، قانونی و قرآنی، گذشت را به اعمال حق قانونی یعنی قصاص ترجیح دادند.

وی ضمن قدردانی از همه‌کسانی که زمینه انجام این امر مقدس را فراهم آوردند، افزود: از خداوند متعال طلب می‌کنیم تا بتوانیم در امور خیری که اصلاح و امنیت جامعه و مؤمنان را در پی دارد موفق باشیم و بتوانیم جلو اختلاف را بگیریم چراکه ما مسلمان هستیم و قرآن نیز به خاطر داشتن ایمان همه ما را برادر خطاب کرده است.

معاون قضایی دادگستری لرستان گفت: منشأ اختلاف وجود دارد اما انشاالله که بتوانیم جلو اختلاف را بگیریم چراکه ما مسلمان هستیم و قرآن نیز به خاطر داشتن ایمان همه ما را برادر خطاب کرده است.

کاظمی به امنیت و آرامش جامعه اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی مجری و تکلیف عدالت در جامعه را بر عهده دارد اما باید مقدم عدالت، امنیت در جامعه فراهم باشد که خوشبختانه کشور از این نعمت بزرگ برخوردار است.

آئین خون ‌بس یا خون صلح یکی از آداب‌ و رسوم‌های دیرینه مردم لرستان است که پس از وقوع یک قتل برای خاتمه دادن به درگیری برگزار می‌شود و در این آیین صاحبان عزا از قصاص قاتل گذشت می‌کنند.

در آئین دیرینه جمعی از خیرخواهان قاتل با در دست داشتن یک جلد کلام‌الله مجید، یک قبضه چاقو و کفن با حالت تضرع به‌ طرف اولیا دم می‌روند بدیم معنا که قاتل را یا به احترام و عظمت قرآن ببخشند و یا اینکه او را قصاص کنند که در این آیین خانواده مقتول با بوسیدن قرآن ببخشش خود را اعلام می‌کنند.

آئین خون بس که نشان احترام قوم لر به سنت‌های اسلامی است برای جلوگیری از اختلاف، خونریزی و فرهنگ گذشت در لرستان اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: گذشت ، شاکی ، قتل ، جوان ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.