پژوهشگران مرکز تحقیقات غذا و دارو با همکاری محققان علوم و فنون هسته‌ای موفق به ساخت نانو رادیو دارویی برای افزایش اثر بخشی درمان سرطان به ویژه سرطان سینه شدند.

اسماعیل ملارضی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات غذا و دارو درگفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ساخت و مطالعه نوعی نانو رادیو دارو جهت دستیابی به درمان هدفمند سرطان به ویژه سرطان پستان صورت گرفته است و عملکرد موفقی نیز داشته‌اند. 

وی ادامه داد: این دارو به علت نانو بودن و نشاندار شدن با عنصر درمانی رادیو اکتیو، به طور مشخص سلول سرطانی را مورد هدف قرار داده و به درون آن نفوذ می‌کند تا DNA را تخریب و موجب مرگ سلول‌ سرطانی شوند، این دارو از تجمع مواد رادیو اکتیو در سلولهای سالم جلوگیری می‌کند که به تبع موجب به حداقل رساندن عوارض جانبی و به حداکثر رساندن تاثیرات درمانی دارو می‌شود. 

ملارضی طریقه‌ی ساخت این دارو را اینگونه توضیح داد: در ساخت این نانو دارو از پلیمر کیتوسان استفاده شده و پس از سنتز کیتوسان آن را با اتصال به DTPA نشاندار سازی کردیم تا عنصر درمانی رادیو اکتیو افزایش یابد سپس برای هدف‌گیری بیشتر و تخریب DNA با موادی ترکیب کردیم و در پایان آن را در مقیاس نانو تولید کردیم‌. 

وی در پایان بیان کرد: تمام آزمایشات فاز سلولی حیوانی نتیجه بخش بوده و اثربخشی آن به اثبات رسیده است. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار