روستای بابا گرگر، در 18 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، با طبیعت سبز در دشت نسبتا وسیعی واقع شده که توسط تپه ماهورهای طبیعی احاطه شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،"زیارتگاه بابا گرگر" منسوب به امامزاده سیدجلال الدین که به گفته اهالی از نوادگان امام باقر (ع) است. این بقعه از دیدنی‌های شهرستان قروه و امامزاده‌ی معتبری است .

تاریخ دقیق از ساخت بقعه مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد که پیش از دوره حاکمیت دولت ترکی ـ آذربایجانی قاجار و توسط معماران محلی ساخته شده است.

بنای اولیه آن به دوره صفویه بر می‌گردد بر اساس اطلاعاتی که از کتا‌ب‌های قدیمی به دست آمده، نسبت شریف آن حضرت با چند واسطه به امام محمد باقر علیه‌السلام می‌رسد.

بقعه باباگرگر ( با تلفظ تُرکی یعنی بابا ببین ببین )که در این روستا واقع است، روی صخرة سنگی حاصل از آب و گازهای معدنی ساخته شده است، در گذشته ورودی بنا به صورت دیوار چینی از خشت و قلوه است و پوشش چوبی دارد و اتاق مقبره دارای گنبد شلجمی است.

درساخت گنبد از سنگ های لاشه ای محلی روی پایه های خشتی و سنگی استفاده شده است.اما در بازسازی هایی که در سالهای اخیر صورت گرفته بنای ساختمان با استفاده از آجر و سیمان مرمت شده است.

درپای بنا سوراخی به قطر 10 سانتی متر وجود دارد که بادی با سرعت زیادی و بوی تند گُوگرد از آن خارج می شود.

در این روستای چشمه ای جوشان همیشه می خروشد که به آن دنگز می‌گویند. آب این چشمه در استخری عمیق و مدور به محیط 200 متر جمع می شود. این چشمه پر آب دارای آبی است که رنگ آن مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی درمی‌آید.
آب این چشمه از دسته آب های کلرو بیکربناته مخلوط گازدار و دارای طعم مخصوصی اند و در ترکیب خود انیدرید کربنیک داشته و آرام بخش هستندوبه علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد ، رنگین است. ظاهراً این آب برای امراض سودایی و پوستی مناسب است و در درمان سوء هاضمه و دیگر بیماری های دستگاه گوارش و نیز راشیتیسم و درمان تورم مؤثر می افتدو مورد توجه اهالی محل و مسافران است.

این چشمه و امامزاده باباگرگر در کنار آن، از مکان های طبیعی و تاریخی استان محسوب می شوند و حتی در حال حاضر نیز بسیاری از مردم با نیت شفای بیماری به این نقطه سفر می‌کنند.

مردم استان کردستان با توجه به اعتقادات دینی که دارند علاقه خاصی به زیارت بقاع متبرکه و امامزاده‌ها داشته و وجود امام‌زاده‌های زیادی در جای‌جای این استان این فرصت را برای مردمان دیار فراهم کرده است.

در گذشته امکانات رفاهی چندانی در این منطقه وجود نداشت، اما با ایجاد زیرساخت‌های مختلف در این نقطه بحث گردشگری در آن بیش از پیش توسعه یافته است.

این امامزاده از مکان‌های‌ طبیعی‌ و تاریخی‌ و از قابلیت‌های جهانگردی و زیارتی مناسب و یکی از جاذبه ها و تفرجگاه های مهم استان کردستان محسوب می شودوهر ساله پذیرای مسافرانی از اقصی نقاط کشور می باشد.

مجموعه امامزاده باباگرگر و چشمه‌هاى آهکى پیرامون آن و برجستگى‌ مربوط به اژدها از قابلیت‌هاى جهانگردى مناسب استان کردستان که در سال 1382 به شماره 3486 در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.