نویسندگان باید بعد از مدتی حضور در جشنواره‌ها به فكر چاپ كتاب خود و كسب تجربه در عرصه حرفه‌ای نویسندگی باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ علی‌اكبر والایی داستان‌نویس انقلاب، نوآوری را یكی از راه‌های برجسته شدن داستان انقلاب به شمار آورد و گفت: اگر داستان نویسان بتوانند در طرح و مضمون‌های اصلی خود با ایجاد نوآوری، نگاهی ویژه به موضوع انقلاب داشته باشند می‌توان آن را برای مخاطبان تازه‌تر كرد.  
 
وی خاطر نشان كرد: یكی از چیزهایی كه می‌تواند نویسندگان را در رسیدن به این نوآوری همراهی كند رفتن سراغ موضوعات كمتر پرداخته شده و مغفول‌مانده است كه می‌تواند یك اثر را نزد مخاطب جذاب‌تر كند.  
 
این نویسنده انقلابی كار نویسندگان را در مواجه با نسل‌های بعدی كه خیلی كمتر با اتفاقات انقلاب آشنا هستند، سخت دانست و بیان كرد: فرم‌ها و قالب‌های داستانی همیشه هستند و كهنه نمی‌شوند ولی آن چیزی كه می‌تواند آن را متمایز كند استفاده از بیان و روایت‌پردازی‌هایی امروزی از شخصیت‌های مؤثر انقلابی است.  
 
والایی جشنواره‌ها را یكی از راه‌های انگیزه‌دهی به جوانان به شمار آورد و خاطر نشان كرد: جوانی كه تازه وارد عرصه نویسندگی شده است می‌تواند با حضور در جشنواره‌ها مراودات خود را گسترش دهد و در عین حال كه اثر تولید می‌كند، در بوته نقد قرار گیرد و با استفاده از این فضا این حضور را تبدیل به فرصت كند.  
 
وی تصریح كرد: البته این حضور در جشنواره‌ها نباید مستمر و تبدیل به عادت شود و كسب عنوان و جایزه او را به حضور در همین جا راضی كند؛ بلكه باید بعد از مدتی حضور و كسب تجربه به فكر چاپ كتاب خود و تجربه عرصه حرفه‌ای نویسندگی باشد.  
 
نویسنده مجموعه داستان «مشق خاكی»، داوری را در جشنواره‌ها خیلی مهم خواند و قرار گرفتن در كسوت داوری را ملزم به داشتن شرایطی عنوان كرد و گفت: اگر در این كسوت قرار گرفتیم، باید توانایی تشخیص سره از ناسره را داشته باشیم و سعی كنیم تا به دور از اسم نویسنده، اثر را مورد ارزیابی قرار دهیم. در این صورت است كه می‌توان انتظار داشت جشنواره‌ها مورد اعتماد هنرمندان قرار می‌گیرد.  
 
وی با ذكر توصیه‌ای به مسئولان جشنواره داستان انقلاب، در خصوص استفاده از داوران پیشكسوت و جوان در كنار هم گفت: مسئولان این جشنواره باید خیلی در چینش داوران دقت كنند و داورانی كه برای جشنواره انتخاب می‌كنند، داوران جدیدی باشد و كمتر از داورانی كه در ادوار مختلف جشنواره حضور داشتند، استفاده كنند تا این شائبه ایجاد نشود كه دچار رانت فرهنگی شدیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

والایی: ایجاد تنوع در هیئت داوران جشنواره داستان انقلاب ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار