رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق عدم وجود تولید صادرات محور را از مهم‌ترین مشکلات توسعه صادرات کشورمان به کشورهای دیگر از جمله عراق، عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازارومیه؛ محمدابراهیم رضازاده در جلسه دیدار هم ‌اندیشی فعالان اقتصادی استان با رایزنان بازرگانی ایران در بغداد و اقلیم کردستان عراق با ابراز خرسندی از اینکه صادرات ایران به عراق در ۱۰ سال گذشته پنج برابر شده است اظهار داشت: در این زمینه در گذشته سهم صادرات ایران به این کشور تنها سه درصد بود که خوشبختانه به ۲۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه خام ‌فروشی به عراق انجام نشده افزود: بیشترین محصولات نهایی و تولیدی کشورمان به کشور عراق صادر می شود.

وی با بیان اینکه سالانه دومیلیون نفر ارز عراق وارد کشور می شود افزود: هم‌اکنون بیشترین تبادل گردشگر جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق صورت گرفته که سالیانه دو میلیون نفر از ایران وارد این کشور شده و دو میلیون نیز از عراق وارد ایران می‌شود.

رضازاده عدم وجود تولید صادرات محور را از مهم‌ترین مشکلات توسعه صادرات کشورمان به کشورهای دیگر از جمله عراق، عنوان کرد و افزود: بیشتر تولیدکنندگان در ایران پس از اشباع بازار داخلی به سمت صادرات سوق پیدا می‌کنند که این امر نیز با تجارت بین المللی مغایر است.

وی به وظایف رایزنان بازرگانی ایران در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: اطلاع ‌رسانی به صادرکنندگان و واردکنندگان بالقوه کالا و خدمات از ایران، ارسال مناقصه‌های ذیربط برای صادرکنندگان یا تولیدکنندگان ایرانی در گروه‌های اطلاع‌ رسانی با عضویت رایگان عموم و معرفی کانال‌های تبلیغ کالاها و خدمات صادراتی ایران و ارائه نظرات مشورتی از جمله این وظایف است.

رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق بیان کرد: علاوه بر آن تسهیل مسافرت هیئت‌های اقتصادی که از ایران به کشور عراق اعزام می‌شوند و ارائه مشورت، گزارش افزایش میزان حجم صادرات ایران به کشور هدف و میزان تراز تجاری با توجه به درآمدهای عراق، کمک به انجام کلیه امور مربوطه به اخذ روادید و نیز خدمات‌رسانی لازم به تجار و هیئت‌های تجاری عراق از دیگر وظایف رایزنان ایران در عراق است.

در این جلسه بازرگانان و تولیدکنندگان حاضر سؤالات خود را در راستای توسعه صادرات به عراق پرسیدند و رایزن بازرگانی ایران در عراق به آن‌ها پاسخ داد.

ایران و عراق حدود ۱۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک و شش گذرگاه رسمی برای تردد بین دو کشور دارند و میزان تردد سالانه بین ایران و عراق به نزدیک چهار میلیون نفر می‌رسد

انتهای پیام/ز.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.