قائم مقام وزیر نیرو خاطرنشان کرد: هیچ طرح جدیدی برای احیای دریاچه ارومیه درنظر گرفته نشده است و همه طرح های پیش رو نیز پس از تاییدیه سازمان محیط زیست اجرا خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ستار محمودی درباره تبعات زیست محیطی و نتیجه احداث چندین سد برای احیای دریاچه ارومیه، تاکید کرد: احداث سدها بحث تازه ای نیست و همه اقدامات بر اساس برنامه تدوین شده صورت خواهد گرفت.

وی درمورد تبعات زیست محیطی ساخت سدهای جدید در حوزه دریاچه ارومیه، افزود: تمامی اقدامات در حوزه دریاچه ارومیه به طور ویژه بررسی می شود؛ بنابراین هیچ اقدامی بدون اخذ مجوز از سازمان محیط زیست اجرایی نمی شود.

به گزارش جماران، 10 ماه است که عملیات اجرایی احیای تقریبا با درنظر گرفتن راهکارهای ۲۶ گانه دولت به صورت موازی آغاز شده است که می توان  از اتصال زرینه رود به سیمینه رود  به عنوان یکی از پیشرو ترین طرح ها یاد کرد.

این پروژه با هدف انتقال سالانه 100 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه (با رهاسازی آب از سد بوکان)، کاهش سطح تبخیر، ورود آب به پیکره اصلی دریاچه ارومیه در کوتاهترین زمان، افزایش و بهینه کردن شیب و سرعت جریان، کاهش میزان رسوب گذاری و جلوگیری از هدر رفت آب اجرا می شود.

بازگشایی مسیر آبراهه های ورودی دریاچه ارومیه و تالاب های جنوبی آن، تسهیل در انتقال آب به دریاچه ارومیه، رهاسازی آب از سد بوکان و تخصیص آب مورد نیاز بخش کشاورزی در شبکه آبیاری و زهکشی زرینه رود میاندوآب به این دریاچه ، انتقال آب از حوزه‌های مجاور، لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه، انتقال پساب شهرهای اطراف به دریاچه، ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی جزو اولویت های امور عمرانی و اجرایی برای دوباره زنده کردن دریاچه ارومیه است که نفس های آخر را در بستر نمکی خود می کشد.

از سوی دیگر حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو تاکید دارد که طی برنامه‌ریزی ۱۰ ساله دریاچه ارومیه احیاء خواهد شد؛ از سال 1392آب دریاچه ارومیه تثبیت شده و انتقال آب به این دریاچه بین ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد. مقرر است که برای داشتن پشتوانه کارشناسی قوی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان همکار به احیاء دریاچه ارومیه کمک کند.

بر این اساس مجوز ۲۷ اقدام در طول ۱۰ سال برای احیای دریاچه ارومیه که طی 20 سال با کاهش آب مواجه بوده است، اخذ شده و انتظار می رود که از سال 1395 طی ۸ سال آب موجود به دریاچه رو به افزایش باشد.
منبع:پایگاه خبری جماران
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار