یک قلاده گربه جنگلی بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در حوزه شهر دورود تلف شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان؛ معاون فنی اداره کل محیط زیست استان در این باره گفت : یکی از پزشکان شهرستان به محیط زیست شهرستان دورود گزارش که بلافاصله پس از خبر برخورد این گونه در معرض تهدید آن را به اداره منتقل و پس از بیومتری و نمونه گیری بافت ژن جهت تاکسیدرمی به موزه تاریخ طبیعی وتنوع ژنتیکی ارسال نمودند .

قائد رحمتی افزود : این گربه جنگلی به احتمال زیاد یکی از 5 توله گربه های جنگلی سال گذشته اشترانکوه است که توسط دوربین های تله ای تصاویر آن در خرداد ماه 93 در حاشیه منطقه حفاظت شده اشترانکوه به ثبت رسیده است.

گربه جنگلی در مقایسه با گربه وحشی دارای بدنی بزرگ‌تر، پاهایی بلندتر، دم کوتاه‌تر و گوش‌هایی به نسبت بزرگ‌تر است. در انتهای گوش‌ها همچنین موهای سیاه و بلندی دارد که در پشت گوش به قهوه‌ای یا سیاه می‌گرایند. رنگ بدن این گربه در پشت بدن قهوه‌ای یا خاکستری متمایل به زرد است، زیر بدنش سفید متمایل به زرد است و اغلب بر روی دست‌ها، پاها و دم چندین نوار یا خال قهوه‌ای متمایل به سیاه دارد.

طول سر و تنه گربه جنگلی بین ۶۰ تا ۹۶ سانتی‌متر است و دم او به تنهایی ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر طول دارد. ارتفاع شانه ها ۴۰ تا ۴۸ سانتی‌متر است و وزن بدن حدودا بین ۴ تا ۱۶ کیلوگرم می باشد.

گربه جنگلی گربه‌ای با جثه متوسط بومی آسیامی باشد که پس از انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران تعداد گربه سانان ایران از ۱۰ گونه به ۸ گونه (پلنگ، یوزپلنگ، کارکال، سیاهگوش، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی) کاهش یافت.

گربه جنگلی یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران می باشد که تاکنون مطالعات جامعی در زمینه پراکنش، جمعیت و رفتارهای این گونه در کشور انجام نشده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان گفت :نقشه راه گربه سانان مبناي برنامه و اقدام عمل براي حفاظت از این گونه ها با هماهنگی دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان می باشد؛که نقاط داغ كه داراي تعارض بالا با حيات وحش و از جمله گربه سانان مي باشد شناسايي و با توجه به ويژگيهاي اقتصادي و اجتماعي محل ، برنامه و اقدام عمل براي كاهش و رفع تعارضات با هماهنگی دفتر حيات وحش و همكاري ساير ارگانهای مربوطه در دستور کار می باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 
انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.