انبارهایی که روز به روز در دل خود کالاهای قاچاق ضبط شده جای داده‌اند اکنون بدون نظارت و رسیدگی مسئولان در حال انفجار ناشی از انباشت این کالاها هستند.

ﻗﺎﭼﺎﻕ ﻛﺎﻻ، ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺁﻥ/ کالاهای قاچاق و مرگ تدریجی تولید ملی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس تحقیقات انجام شده سیگار و دخانیات در کشور رو به افزایش  است بطوری که آمارها نشان می‌دهد 29 میلیارد نخ سیگار از طریق واردات رسمی و 18 میلیارد نخ سیگار هم از راه قاچاق وارد کشور شده است که در مجموع می‌توان گفت 60 میلیارد نخ سالانه در کشور مصرف می‌شود.

**کالاهای قاچاق مشکل عمده اصناف

با توجه به اینکه وجود کالاهای قاچاق در بازار موجب سلب یک فرصت شغلی از یک فرد می شود، در سال 93 نزدیک به 25 میلیارد دلار کالای قاچاق از مرزهای مختلف وارد کشور شده که به ازای هر 1000 دلار کالای قاچاق، فرصت شغلی از یک هم وطن گرفته شده است.

کالاهایی که ارزانتر از کالاهایی که از مجاری قانونی وارد کشور شده و با قیمت کمتر در بازار عرضه می‌شوند، به دلیل شباهت این دو کالا افراد گزینه ارزانتر را انتخاب می‌کنند، و این در حالی است که بسیاری از این کالاها تاریخ مصرف گذشته هستند و پیامدهای ناگواری را برای مصرف کنندگان در پی خواهند داشت.

به دلیل اینکه بیشتر این افراد واسطه هستند در صورت جریمه‌های اعمال شده قادر به پرداخت آن نیستند و این افراد یا به زندان می‌روند یا جریمه آنها تقسیط می‌‌شود.

مدیر کل تعزیرات مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره می‌گوید: از 68 میلیارد تومان جریمه متخلفان قاچاق در تهران فقط 4 میلیارد وصول می‌شود.

یکی از عمده‌ترین مشکلات اساسی در مورد کالاهای قاچاق، تاریخ مصرف آنهاست که این امور در مورد کالاهای بهداشتی، خوراکی و حتی دخانیات به فور به چشم می‌خورد.  

اخیرا 250 تریلی حامل 250 هزار کارتن سیگار و تنباکو تاریخ مصرف گذشته در انباری در تهران کشف و ضبط شده است که هاشمی استاندار تهران تنها راه برای عرضه نشدن آن در بازار را سوزاندن آنها می‌داند.

 حال جای سوال است که آیا این راه‌های مبارزه با قاچاق کالا سرانجام این مواددخانی کشف شده چه خواهد شد؟

 **راه های مبارزه با قاچاق کالا 

موثرترین راه برای مبارزه با قاچاق کالا از بین بردن سود بالای کالاهای قاچاق و نبود قدرت رقابت کالاهای تولید داخل در مقایسه با نمونه خارجی از نظر قیمت، کیفیت و تنوع است.

تولیدکنندگان داخل در زمینه قیمت کالاهای قاچاق در مقایسه با نمونه های وارداتی توان رقابت ندارند که در نتیجه در بین بسیاری از افراد سودجو انگیزه و زمینه‌های لازم برای میل به قاچاق کالا به لحاظ سوددهی بالا می‌رود و بسیاری از اصناف و تولید کنندگان با رکود ورشکستی مواجه می‌شود.

دستگاه‌های ذیربط مانند سازمان تعزیرات، استانداری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نیروی  انتظامی با همکاری دستگاه‌های تبلیغی فرهنگی پژوهشی از جمله صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش باید سیاستی اتخاذ کنند که باید با تدوین برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به منظور افزایش کیفیت تولیدات داخلی، فرهنگ عمومی را برای استفاده از کالاهای تولید داخلی افزایش داده تا مردم از مصرف کالاهای قاچاق جلوگیری کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
شفافیت راه گشا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
شفافیت راه گشا است
آخرین اخبار