سرگذشت کالاهای قاچاق به کجا می‌رسد؟

انبارهایی که روز به روز در دل خود کالاهای قاچاق ضبط شده جای داده‌اند اکنون بدون نظارت و رسیدگی مسئولان در حال انفجار ناشی از انباشت این کالاها هستند.

سرگذشت کالاهای قاچاق به کجا می‌رسد؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس تحقیقات انجام شده سیگار و دخانیات در کشور رو به افزایش  است به طوری که آمارها نشان می‌دهد 29 میلیارد نخ سیگار از طریق واردات رسمی و 18 میلیارد نخ سیگار هم از راه قاچاق وارد کشور شده است که در مجموع می‌توان گفت 60 میلیارد نخ سیگار سالانه در کشور مصرف می‌شود.

*کالاهای قاچاق مشکل عمده اصناف

وجود کالاهای قاچاق در بازار سبب می‌شود که فرصت شغل از یک فرد گرفته شود.

در سال 93 نزدیک به 25 میلیارد دلار کالای قاچاق از مرزهای مختلف وارد کشور شده که این خود سبب شده که به ازای هر 1000 دلار کالای قاچاق، فرصت شغلی از یک هم وطن گرفته شود.

کالاهایی که ارزانتر از کالاهایی که مجاری قانونی وارد کشور می‌شوند، اما با قیمت کمتر از بازار عرضه می‌شود و به دلیل شباهت این دو کالا افراد گزینه ارزانتر را انتخاب می‌کنند،و این در حالی است که بسیاری از این کالاها تاریخ مصرف گذشته هستند و پیامدهای ناگواری را برای مصرف کنندگان در پی خواهد داشت.

به دلیل این که بیشتر این افراد واسطه فرد هستند در صورت جریمه‌های اعمال شده قادر به پرداخت آن نیستند و این افراد یا به زندان می‌روند یا جریمه آن‌ها تقسیط می‌‌شود.

مدیر کل تعزیرات مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره می‌گوید: از 68 میلیارد تومان جریمه متخلفان قاچاق در تهران فقط 4 میلیارد وصول می‌شود.

یکی از عمده‌ترین مشکلات اساسی در مورد کالاهای قاچاق گذشتن تاریخ مصرف آن‌ها است که این امور در مورد کالاهای بهداشتی، خوراکی و حتی دخانیات به وفور به چشم می‌خورد.  

اخیرا 250 تریلی حامل 250 هزار کارتن سیگار و تنباکو تاریخ مصرف گذشته در انباری در تهران کشف و ضبط شده است که هاشمی استاندار تهران تنها راه برای عرضه نشدن آن در بازار را سوزاندن آن‌ها می‌داند حال جای سوال است که با این راه‌های مبارزه با قاچاق کالا سرانجام این مواد دخانی کشف شده چه خواهد شد؟

موثرترین راه برای مبارزه با قاچاق کالا از بین بردن سود بالای کالاهای قاچاق و نبود قدرت رقابت کالاهای تولید داخل در مقایسه با نمونه خارجی از نظر قیمت، کیفیت و تنوع است این که با تقویت خدمات پس از فروش، ثبات قیمت‌ها و مصرف کالاهای داخلی حمایت از بخش تولیدات داخلی صورت بگیرد زیرا تولید کنندگان داخل در زمینه قیمت کالاهای قاچاق در مقایسه با نمونه های وارداتی توان رقابت ندارند که در نتیجه در بین بسیاری از افراد سود جو انگیزه و زمینه‌های لازم برای میل به قاچاق کالا به لحاظ سود دهی بالا می‌رود و بسیاری از اصناف و تولید کنندگان با رکود ورشکستی مواجه می‌شود.

دستگاه‌های ذیربط مانند سازمان تعزیرات، استانداری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نیروی  انتظامی با همکاری دستگاه‌های تبلیغی فرهنگی پژوهشی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش باید سیاستی اتخاذ کنند که با تدوین برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به منظور افزایش کیفیت تولیدات داخلی، فرهنگ عمومی را برای استفاده از کالاهای تولید داخلی افزایش داده تا مردم از مصرف کالاهای قاچاق جلوگیری کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
ایا نمیشود با کنترل کردن خرده فروشان کالاهای قاچاق در سطح شهرها از قبیل داروخانانه ها و سوپر مارکتها و.... وپلمپ کردن انها با ورود 24 میلیارد دلار کالای قاچاق که ریشه تولید را در کشورمان خشکانیده است مبارزه کردو ایا نمیشود اتاق فکری بوجود اورد وقدری فکر کرد که کشور های دیگر چگونه از ورود کالای قاچاق انهم به این حجم کشورشان را مصون نگهداشته اند.
آخرین اخبار