حمید بعیدی نژاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش گزارش نهایی آژانس را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای، با انتشار پستی در اینستاگرام به بررسی گزارش نهایی آزانس بین المللی انرژی اتمی پرداخت.

بعیدی نژاد

ساعتی پیش آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش ارزیابی نهایی خود در خصوص آنچه اصطلاحا پی ام دی خوانده میشود را منتشر كرد. در جمع بندی خود، آژانس صراحتا و بطور مطلق در انتهای گزارش چنین میگوید: آژانس هیچ نشانه ای از انحراف مواد هسته ای در ارتباط با پی ام دی در برنامه هسته ای ایران نیافته است. این بند كلی تكلیف همه را بخوبی روشن كرده است و با قوی ترین بیان ممكن و بدون هیچگونه شرط و شروطی صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید كرده است. در بخشهای دیگر گزارش نیز آژانس این موارد را اعلام نموده است:
- آژانس هیچ شواهدی مبنی بر وجود برنامه توسعه تجهیزات انفجاری سلاح هسته ای و یا برنامه توسعه و تولید سلاحهای هسته ای در ایران پیدا نكرده است.
- آژانس هیچ شواهدی مبنی بر انحراف برنامه هسته ای ایران به مقاصد غیر صلح آمیز پیدا نكرده است.
- آژانس هیچ شواهدی مبنی بر وجود برنامه چرخه ی سوخت هسته ای اعلام نشده در ایران پیدا نكرده است.
- تجزیه و تحلیل نمونه های اخذ شده از تاسیسات مورد ادعای كار نظامی هسته ای در ایران هیچ نشانی از كار بر روی اورانیوم دست ساخت انسان را نشان نمیدهد. - ادعای انجام انفجار هسته ای در ایران بهیچوجه برای آژانس اثبات نشده است.
در كنار این بندهای كاملا روشن آژانس در بندی دیگر از گزارش خود اعلام نموده است كه بویژه در سالهای قبل از دو هزار و سه میلادی، ایران برخی فعالیتهای مشخصی را انجام داده است كه این فعالیتها كاربردهای تسلیحاتی نظامی متعارف و حتی در مواردی كاربردهای صنعتی دارند ولی بخشی از آن فعالیتها میتواند به كاربردهای خاص مربوط به توسعه ی تجهیزات انفجاری سلاحهای هسته ای نیز مرتبط باشند. آژانس در عین حال تاكید كرده است كه این مطالعات نیز هیچگاه از مطالعاتی علمی و صرفا امكان سنجی و برای كسب برخی قابلیتها و توانمندیها فراتر نرفته اند. همانطور كه خود آژانس نیز تاكید میكند بسیاری از عرصه های مطالعاتی، حوزه مشترك میان علوم مختلف فیزیك و صنعت هستند و دارای كاربردهای دوگانه و حتی چند گانه میباشند كه انجام آنها برای كشوری بزرگی مانند ایران محل ایراد و اشكال نمیباشد.
این گزارش فقط یك انتخاب جلوی پای شورای حكام میگذارد و آنهم مختومه كردن پرونده ی پی ام دی است. بحث پی ام دی دیگر به تاریخ پیوسته است و ما این مرحله ی بسیار سخت در كار با آژانس را پشت سر گذاشته ایم. این گزارش نتیجه ی یكی از پیچیده ترین مذاكرات دیپلماتیك بین المللی بود. امشب جای شما خالی یك نفس راحت می كشیم و به همه ی عزیزان و بزرگان تلاشگر كه ما را اینجا رساندند خسته نباشید عرض میكنم. اجرهم عندالله


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.