تغذیه نامناسب وسوتغذیه از دلایل مهم تغییرات فشار خون هستند و فقدان کالری کافی، ویتامین های گروه B وc این وضعیت را تشدید می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از همدان ؛ خون در داخل  شریان ها یا سرخرگ ها دارای نیرویی است که فشار خون نامیده می شود وعامل این فشار انقباض وانبساط قلب است شریان های بزرگ وظیفه انتقال خون را از قلب به شریان های کوچک ومویرگ ها بر عهده دارند ،قلب به طور مداوم با هر انقباض خود خون را به داخل شریانی به نام آئورت وشاخه های آن که مسئول  رساندن اکسیژن ومواد غذایی به تمام اعضای بدن هستند پمپ می کند.

فشار خون به 2 عامل مهم یکی برون ده قلب یعنی مقدار خونی که در هر دقیقه به وسیله قلب به درون شریان آئورت پمپ می شود که حدود 5-6 لیتر ومقاومت رگ یعنی مقاومتی که بر سر راه خروج خون از قلب در رگ ها وجود دارد بستگی دارد ومقدار فشار خون تغییر پیدا می کند. 

از آنجا که پمپ کردن خون توسط قلب به داخل شریان ها ضربان دار است فشار خون بین 2سطح حداکثر وحداقل در نوسان است .

یک متخصص قلب در همدان در خصوص مشکلات فشار خون گفت:در زمانی که قلب منقبض می شود خون وارد شریان ها می شود وفشار خون به حداکثر مقدار خود می رسد که به آن فشار خون سیستول می گویند. 

دکتر سرنوشت اضافه کرد :در زمان استراحت قلب که خون وارد شریان نمی شود با خروج تدریجی خون از این شریان ها وجریان  آن به سوی مویرگ ها فشار خون کاهش پیدا می کند وبه حداقل مقدار خود می رسد که به آن فشار خون دیاستول می گویند .

وی بیان داشت :در طبقه بندی جدید برای افراد 18 سال وبالاتر فشار خون طبیعی کمتر از 120بر80 میلی متر است .

سرنوشت خاطر نشان کرد :در افراد مبتلا به بیماری قلبی – کلیوی- سکته مغزی ودیابت  فشار خون طبیعی کمتر از مقداری است که برای سایر افراد در نظر گرفته شده است واگر فشار خون این افراد 130بر80میلی متر جیوه وبیشتر باشد به عنوان فشار خون بالا به حساب می آید وباید تحت درمان قرار بگیرند.

این متخصص قلب با بیان اینکه عوامل موثر بر فشار خون گفت :وضعیت بدن ، فعالیت مغز، فعالیت گوارش،تحریکات عصبی عوامل محیطی مثل دمای هوا ومیزان صدا ، مصرف قهوه، چای ودارو تغییر می کند اما این تغییرات موقتی است.

سرنوشت اضافه کرد :فشار خون اولیه سال ها بدون علامت است ومعمولا زمان علامت دارمی شود که بر اندام های حیاتی مثل مغز ،چشم، کلیه و قلب تاثیر وبه آنها آسیب برساند و گاهی با علایمی مثل سردرد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری واختلال دید،خستگی زود رس وطپش قلب ، تنگی نفس شبانه واگر فشار خون به طور حاد افزایش پیدا بکند ممکن است بیمار دچار سرگیجه وتشنج شود.

وی ادامه داد : برای پیشگری از بروز فشار خون بالا را اندازه گیری متناوب فشارخون ومصرف میوه وسبزی در وعده های غذایی روزانه خوردن زیاد مایعات به خصوص آب ، مصرف غلات و جوانه های آنها و چای سبز توصیه کرد. 

سرنوشت تاکید کرد: با کاهش چاقی به خصوص چاقی شکمی، فشار خون کنترل می شود و  همچنین مصرف غذاهای فست فود و نوشابه و نمک و شکر زیاد در برنامه های غذایی امروز مردم یکی از مهمترین دلایل افزایش افراد مواجه شده فشار خون بالا است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.