وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد هیچ راه حل نظامی برای مسئله سوریه وجود ندارد و بحران این کشور فقط از طریق سیاسی به نتیجه می‌رسد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بی‌بی سی، وزیر امور خارجه انگلیس در گفتگو با این شبکه تصریح کرد مسئله سوریه فقط راه حل سیاسی دارد و راه حل نظامی بی‌نتیجه است. 

فیلیپ هاموند در گفتگو با این شبکه گفت: «ما برای مهار کردن و شکست دادن گروه داعش از حملات هوایی استفاده می‌کنیم و درعین حال، حرکت در مسیر سیاسی را برای حل و فصل جنگ داخلی سوریه نیز دنبال می‌کنیم. 

وی افزود: «ما در گفتگوهای وین، رسیدن به راه حل سیاسی را در بازه زمانی هجده ماهه برای سوریه آشکارا درنظر گرفته‌ایم. گفته شده است که شش ماه برای تشکیل دولت انتقالی در سوریه زمان لازم است و اینکه ۱۸ ماه نیز برای برگزاری انتخاباتی زمان نیاز است که زیر نظر جامعه بین‌المللی برگزار شود. این هدف، بلندپروازانه است اما همه نوزده کشور حاضر در گفتگوهای وین از جمله روسیه و ایران و عربستان سعودی و ترکیه و چین و آمریکا و فرانسه و انگلستان همگی توافق کرده‌اند که به سمت هدف فوق حرکت کنند.» 

وی در ادامه افزود: «همه کشورهای همراه در این مسئله، می‌خواهند داعش تضعیف شود و در ‌‌نهایت هم، نابود شود زیرا این گروه تهدیدی جدی برای همه ما به شمار می‌رود. 

هاموند اعلام کرد: ما با حملات هوایی دو کار را انجام می‌دهیم بطوریکه این حملات اولا فوایدی فوری برای تضعیف کردن داعش در زمینه مبادرت به حملات خارجی به همراه دارد. ثانیا، شروع کردن این حملات هوایی حتی بسیار پیش از آنکه تهاجم زمینی به رقه شروع شود، سبب ارتقای امنیت انگلستان، فرانسه و اروپا و مردم فرانسه و انگلیس در همه جای جهان خواهد شد. 

وی گفت: «تا زمانی که داعش تهدیدی برای شهروندان انگلیسی و خاک انگلیس به شمار می‌رود، نباید حملات علیه مواضع داعش در رقه متوقف شود. ما باید به این حملات ادامه بدهیم. اما باید راه حل سیاسی در سوریه حاصل شود؛ هیچ راه حل نظامی برای این مسئله وجود ندارد. این جنگ داخلی فقط از طریق راه حل سیاسی قابل حل است. 

وی در ادامه افزود: «زمان تهاجم زمینی علیه رقه وقتی خواهد بود که دولت انتقالی در سوریه شکل گرفته باشد. همه نیروهایی که برای مقابله با داعش به آن‌ها نیاز داریم، در حال حاضر، در جنگ داخلی سوریه سرگرم جنگ با یکدیگر هستند. ارتش آزاد سوریه، نیروهای مخالف، و کرد‌ها و گروههای دیگر در سوریه همگی در جنگ داخلی درگیر هستند. باید این گروه‌ها که با یکدیگر اختلاف دارند، در کنار هم قرار بگیرند و همسو با یکدیگر اقدام کنند. آن‌ها با این کار می‌توانند سرزمینهای کشورشان یعنی سوریه را از داعشی‌های اشغالگر پس بگیرند.» 

وی در ادامه مدعی شد: «ما خواهان تضعیف کردن داعش هستیم و اینکه مانع از حملات آن به خودمان شویم. اما برای پایان دادن به کار داعش، باید به جنگ داخلی سوریه پایان بدهیم. ما همواره به صراحت این مسئله را بیان کرده‌ایم. این دو مسئله باید در کنار هم مطرح باشند. بنابراین، تا زمانی که بشار اسد در مسند قدرت باشد و جنگ داخلی در سوریه ادامه داشته باشد نمی‌توان به کار داعش پایان داد؛ زیرا وقتی جنگ داخلی در جریان باشد، مخالفان سوری باید در دو جبهه بجنگند.»


انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار