انتخابات به عنوان نماد مردم‎سالاری کشور از چنان اهمیتی برخوردار است که ایجاد تشنج در برگزاری آرام آن از هیچ فرد یا افرادی پذیرفته نیست.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها جامعه خود را برای تحولی مهم آماده می‎کند و کم کم صدای سوت انتخابات در کشور به صدا در می‌آید و علاقمندان به جلوس بر صندلی‌های سبز بهارستان ماراتن خود را آغاز می‎کنند.

هر چه به پایان آذرماه نزدیک‌تر می‌شویم شرایط ویژه‌ای در فضای سیاسی کشور حکمفرما شده و همایش‌ها و جلسات انتخاباتی کم کم حالت رسمی به خود می‎گیرند و تعدادشان افزون می‌شود و چه شیرین است که قانونمداری در کشور حکمفرما باشد، و آفرین بر نامزدهایی که از هم اکنون هویت قانونمدار خود را برای مردم به نمایش گذاشته‌اند و خوب می‌دانند که هیچ قانون شکنی از چشمان بیدار مردم پنهان نمانده  است و مردم میخ قانون شکنان را در روز انتخابات خواهند کشید. اما این روزها انگار کسانی هم هستند که رسیدن به صندلی‌های قانون‌گذاری از چنان اهمیتی برایشان برخوردار است که برای رسیدن به آن از هیچ تخلفی فروگذار نمی‌کنند و مستقیم و غیر مستقیم تخلفات انتخاباتی خود را آغاز کرده‎اند.

در این رابطه میرهادی قره‎سیدرومیانی دبیر اول کمیسیون قضایی و حقوقی به باشگاه خبرنگاران گفت: رهبر معظم انقلاب در توصیه‎هایی به نمایندگان فرمودند که تا آخرین ساعاتی که افتخار نمایندگی مردم را دارید از کارهای تبلیغاتی پرهیز کنید. لذا از افرادی که خودشان قانون نویس هستند و بر اجرای قوانین نظارت دارند، توقع بیشتری می‌رود که پایبند به قوانین باشند. او اضافه کرد: با توجه به اینکه تبلیغات زودهنگام تخلف انتخاباتی محسوب می‎شود صورت گرفتن آن از سوی کسانی که داعیه وکالت مردم برای احقاق حقوقشان را دارند کاری ناپسند و تقبیح شده است.

کسب کرسی بهارستان به قیمت تلخی کام مردم!

این در حالی است که گاه دیده شده برخی کسانی که برنامه کاندیداتوری آنان محرز است در قالب برگزاری همایش‎ها، دیدارهای چهره‌به‎چهره با مردم، حضور در اماکن عمومی مراسم ترحیم و هیأتها، چاپ بروشورها و استفاده از فضاهای مجازی به صورت محسوس و نامحسوس تبلیغات انتخاباتی می‌کنند که بازار اینگونه تبلیغات البته در شهرستان‎ها داغتر و به قول امروزی‌ها تابلوتر است. و گویا اطلاعیه‎های پی‌درپی وزارت کشور مبنی بر برخورد با تخلفات انتخاباتی نیز در این زمینه کارساز نبوده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی ماده 15 طرح قانون انتخابات مجلس مصوب کردند که نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوار نویسی، انتشار اعلام‌نظر مقامات و اشخاص موضوع ماده 60 این قانون، فریب و اغوای مردم از طریق سوءاستفاده از اعلام نظر یا عکس شخصیت‌ها و مقامات دولتی مذکور در ماده 29 این قانون، تبلیغ علیه نامزدها و هر گونه هتک حرمت و حیثیت آنان، تخریب و یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغاتی که در محل‌های مجاز الصاق‌شده و یا قرار گرفته باشد، انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محموله‌های تبلیغاتی به نفع نامزد خاص خارج از مهلت قانونی تبلیغات، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از هر گونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزدهای و طرفداران آنان اعم از آثار کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 50 در 70 سانتیمتر، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج محیط سخنرانی، استفاده هر یک از موارد فوق از طریق همه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در فعالیت‎های تبلیغاتی انتخابات ممنوع و مرتکبان تحت پیگیری قانونی قرار می‎گیرند و این یعنی ما برای اجرای قوانین از خلأ قانونی رنج نمی‌بریم.

کسب کرسی بهارستان به قیمت تلخی کام مردم!

با این همه سالیان سال است که تبلیغات زودهنگام انتخاباتی که به لحاظ ایجاد جو سیاسی در جامعه و از بین بردن آرامش آن از تخلفات محسوب می‌شود، به امری عادی در میان افرادی که قصد نامزدی انتخابات دارند و طرفدارانشان عادی شده و علی‌رغم توصیه‎ از سوی بزرگان و مردم، هیچ برخوردی جدی‎ و بازدارنده‎ای هم با اینگونه تخلفات صورت نگرفته است که این آفت بزرگی برای سالم‎سازی فضای انتخابات به نظر می‌رسد.

ناگفته نماند که تخریب رقیب یکی دیگر از حربه‎های غیر قانونی و غیراخلاقی است که این روزها فضای مجازی را در بر گرفته است و هواداران برخی کاندیداها و احزاب برای کمرنگ کردن رقبای خود از هیچ سیاه‌نمایی فروگذار نمی‌کنند و شبنامه نویسی و انتشار گسترده آن از بارزترین این شیوه‌هاست.

کلام آخر اینکه انتخابات به عنوان نماد مردم‎سالاری کشور از چنان اهمیتی برخوردار است که ایجاد تشنج در برگزاری آرام آن از هیچ فرد یا افرادی پذیرفته نیست. چنانچه در سال‎های پیش نیز شاهد بودیم برخی با اولویت بخشیدن به تفکرات سیاسی خود فضای کشور را آلوده تنش‎های منفعت‎طلبانه خود کردند. لذا این مهم مسئولیت مجریان برگزاری انتخابات را دو چندان می‌کند که برخورد جدی با کوچکترین تخلفات در این زمینه داشته باشند.

گزارش از فائزه حیدری

انتهای پیام/
                         برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار