ژنرال جیمز ال جونز با اذعان به کاهش نفوذ آمریکا در منطقه غرب آسیا مدعی شد کشورهای منطقه به ایران به چشم تهدید موجودیتی نگاه می کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ژنرال جیمز ال جونز، رئیس مرکز برنت اسکو کرافت در حوزه امنیت ملی در شورای آتلانتیک و رئیس موسسه تحقیقات دفاعی و نظامی موسوم به گروه بین المللی جونز که قبلا مشاور امنیت ملی باراک اوباما در دوره نخست ریاست جمهوری اوباما بود در جلسه ای در مؤسسه تحقیقاتی موسوم به شورای آتلانتیک جلسه ای با عنوان "اجرای توافقهای کمپ دیوید: همکاری امنیتی آمریکا-شورای همکاری خلیج فارس از زمان نشست کمپ دیوید" گفت: من اخیرا سفری نسبتا طولانی به منطقه خاورمیانه داشتم. در این سفر با سران کشورهای حوزه خلیج فارس گفتگوهای بسیاری انجام دادم. در چند سال اخیر در منطقه خلیج فارس، نفوذ آمریکا تغییر کرده و نگاه کشورهای منطقه نیز به آمریکا تغییر پیدا کرده است. اعتماد کشورهای حوزه خلیج فارس به آمریکا نیز زیر سوال رفته است. اما به هرحال، این واقعیت منطقه است. اجرای توافق هایی که بین سران کشورها حاصل می شود همواره بخش دشوار مسئله است. بیشتر کسانی که در نشست ها شرکت می کنند با خودشان می گویند عجب نشست فوق العاده ای بود و با هم دست می دهند و عکس می گیرند اما وقتی به مرحله اجرای توافق ها می رسد کارها گره می خورد و همواره مشکلاتی بروز می کند.

وی افزود: متاسفانه این مورد نیز یک استثنا نیست. از منظر کشورهای حوزه خلیج فارس روند اقدامات آمریکا برای اجرایی کردن توافق های نشست کمپ دیوید کند بوده است به ویژه کارهایی که بایستی در زمینه انتقال تسلیحات و فناوری های نظامی و امثال آن انجام می شد. من چند روز پیش در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا حاضر شدم و صحبتهایی را مطرح کردم. همه کسانی که با وزارت دفاع آمریکا کار کرده اند می دانند که در برخی از حوزه ها، پنتاگون با سه سرعت مختلف حرکت می کند به این صورت که کارها یا کند است یا خیلی کند است یا اینکه کلا متوقف می شود! (کنایه، خنده حضار). اشتون کارتر، وزیر دفاع در تلاش است این مشکل را حل کند اما به هرحال، این مشکل وجود دارد و اوضاع بهبود پیدا نکرده است.

وی در ادامه افزود: اوضاع به صورتی شده است که دوستان و متحدان قدیمی ما در حوزه خلیج فارس اعتماد خود را به آمریکا به صورت شریکی قابل اعتماد از دست داده اند. 

مقامات این کشورها به گونه ای بسیار صریح درباره گزینه های دیگر بجای آمریکا صحبت می کنند و به سمت کشورهای دیگری از قبیل روسیه یا چین گرایش پیدا می کنند. در این میان باید به نکته دیگری هم توجه داشت. 

وی مدعی شد: از زمان نشست کمپ دیوید، عبارت دیگری هم به وفور شنیده می شود که عبارت است از خطر موجودیتی. ما این عبارت را بسیار می شنویم. دوستان و متحدان ما در منطقه هنوز هم معتقدند ایران خطر موجودیتی برای آنهاست. به همین علت، این کشورها معتقدند ایالات متحده نیز که متحد قدیمی آنها است باید همین نگرش را داشته باشد و مطابق آن اقدام کند و در نتیجه طرحها و اولویت هایی که ما در میز مذاکرات مطرح می کنیم باید سرعت بیشتری پیدا کند و نباید نگاه به مسایل همانند گذشته باشد و با سرعت گذشته باشد.

پیشرفتهایی در زمینه انتقال تسلیحات و فناوری های نظامی به کشورهای خلیج فارس حاصل شده است. اما هنوز مشکلات جدی به قوت خود باقی مانده است. به هرحال، کشورهای منطقه اعتماد خود را به ایالات متحده تاحد زیادی از دست داده اند. ما باید تلاش کنیم اعتماد کشورهای منطقه را به خودمان بازسازی کنیم. این کار امکان پذیر است اما نیازمند تمرکز و زمان است. اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس معتقدند ایران خطری برای موجودیت آنها است، قطع نظر از اینکه چه نظری درباره توافق هسته ای داشته باشند، نشان می دهد که این کشورها چه نگاهی دارند.

من در سفرم به منطقه با کشورهای حوزه خلیج فارس در این خصوص نگاه کردم که چه کارهایی می توان انجام داد تا ائتلافی نظامی میان کشورهای همفکر منطقه ایجاد شود. این ائتلاف می تواند ماهیت سیاسی داشته باشد. واقعیت این است که در منطقه خلیج فارس هیچ سازمانی شبیه ناتو وجود ندارد. اگر کشورهای همفکر به هم نزدیک شوند می توانند ائتلافی تشکیل بدهند و اقداماتی صورت بدهند. آنها می توانند به استانداردهای عملیات نظامی زمینی و هوایی و دریایی مشترک برسند. آنها می توانند آموزش های نظامی مشترک با هم برگزار کنند. ایالات متحده به کشورهای منطقه در این زمینه کمک کند. در این صورت می تواند نیرویی را بوجود آورد که در مدت کوتاهی بسیار موثر باشد. می توان ظرفیت بسیار بیشتری را دریمن و مناطق دیگر بوجود آورد که در کوتاه مدت نتیجه بخش باشد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
بزرگتری و مهم ترین و نزدیک ترین تهدید منطقه آمریکا و نیروهای نظامی و نیابتی آمریکا مثل داعش و ائتلاف جهنمی آن هستند .
لطفا صفات پلید خودتان را به ایران نسبت ندهید .
آخرین اخبار