رئیس انجمن ارگانیک ایران با انتقاد از واردات محصولات تراریخته به کشور گفت: ایران نباید به آزمایشگاه و بازار مصرف محصولات تراریخته تبدیل شود.

لزوم تأمل دولت در واردات محصولات تراریخته
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدرضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران در نشست خبری جشنواره بین‌المللی هفته ارگانیک تهران با تأکید بر اینکه سبک زندگی مردم رو به تغییر است، گفت: امروز تمایل به مصرف و تولید محصولات ارگانیک بیشتر شده و توجه به سبک زندگی آسمان آبی هوای پاک و محیط زیست سبز بیشتر شده است و در این راستا انجمن ارگانیک ایران قدم‌هایی را برداشته است.

وی به ابلاغیه ماه گذشته مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این ابلاغیه وظیفه سنگینی بر دوش ما قرارگرفته است و تولید محصولات سالم و ارگانیک از جمله موارد اشاره شده در این ابلاغیه است.

نورانی تصریح کرد: در دهه‌های گذشته سموم و کودهای شیمیایی را با یارانه به کشاورزان و تولیدکنندگان می‌دادیم اما متأسفانه حمایت‌های لازم از تولید محصولات ارگانیک صورت نگرفته اما امروز با توجه به هزینه بالای تولید محصولات ارگانیک دولت با حمایت از این صنعت می‌تواند قدم مثبتی بردارد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی هفته ارگانیک تهران گفت: این جشنواره با مشارکت سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این جشنواره توجه به سلامت غذا و محیط زیست است و در پایان این جشنواره منشور سلامت تدوین می‌شود تا الگویی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با انتقاد از واردات محصولات تراریخته گفت: استفاده از محصولات تراریخته در بسیاری از کشورهای اروپایی ممنوع شده ما متأسفانه برخی کالاها مانند برنج و روغن به کشور وارد می‌شود که انجمن مخالف واردات این محصولات است که امیدواریم دولت با توجه به استفاده از محصولات تراریخته در این موضوع تأمل و تجدید نظر کند.

نورانی ادامه داد: ایران نباید به آسایشگاه و بازار مصرف محصولات تراریخته تبدیل شود.

وی افزود: انجمن ارگانیک ایران نزدیک به دو سال است که در بحث فروشگاه‌های ارگانیک در کشور وارد شده و در حال حاضر 45 فروشگاه در ایران وجود دارد که تحت نظارت انجمن ارگانیک ایران کار می‌کند.

به گفته نورانی برای توسعه محصولات ارگانیک در کشور علاوه بر انجمن ارگانیک باید سایر نهادها و سازمان‌ها با انجمن ارگانیک همکاری نمایند.

وی با اشاره به تخلفات و سوء‌استفاده‌های صورت گرفته از برند ارگانیک گفت: انجمن ارگانیک با متخلفان برخورد کرده و آنها را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کرده است چرا که این بحث مرتبط با سلامت جامعه است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که با وجود اینکه ایران در تولید محصولات باغی و جالیزی در رده‌بندی اول تا هفتم جهان است اما در تولید محصولات ارگانیک جایگاه مناسبی ندارد و با توجه به اینکه متقاضی مصرف محصولات ارگانیک افزایش یافته اما هنوز به تولید انبوه در این بخش دست نیافته‌ایم.

وی با اشاره به تولیدمحصولات ارگانیک در ایران گفت: امروز انار، انجیر و پسته به صورت ارگانیک تولید می‌شود و با توجه به پتانسیل‌های بالایی که در کشور وجود دارد ایران می‌تواند به قطب محصولات ارگانیک تبدیل شود اما در حال حاضر تولید این محصولات زیر یک درصد مساحت کشور است.

به گفته نورانی تاکنون بیش از 5.5 میلیارد دلار محصولات تراریخته به خصوص برنج و روغن به کشور وارد شده که دولت باید در این بخش تجدیدنظر نماید.

وی به صادرات کالاهای ارگانیک اشاره کرد و گفت: پسته، زعفران، کنسانتره انار و اسانس گل محمدی از جمله کالاهای ارگانیکی است که از ایران صادر و بیشتر مشتریان آنها کشورهای اروپایی هستند و می‌توان گفت ارزآوری تولیدات ارگانیک نسبت به محصولات معمولی 1.5 تا 2 برابر است.

در ادامه این نشست رحیمی رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران با اشاره به وفور نعمت در ایران گفت: کیفیت زندگی مردم از شاخصه‌های مهم برای دولت است و در این راستا غذای سالم در برنامه‌های شهرداری قرار گرفته است.

وی افزود: در این جشنواره بیش از 100 غرفه پیش‌بینی شده است.

رحیمی با اشاره به نظارت این سازمان بر کیفیت محصولات ارائه شده در میادین میوه و تره‌بار گفت: تا پایان سال 93 بیش از 10 هزار نمونه‌برداری از محصولات انجام شده و نتایج آن به مراجع مربوطه منعکس شده است و تولیدکنندگان به این موضوع پی بردند که محصولی که وارد بازار می‌شود اگر باقیمانده سموم آن بیش از حد استاندارد باشد از گردونه مصرف خارج می‌شود و در این راستا از زمان تولید محصول در مزرعه باید میزان سموم آن کنترل شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار