نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان از رسانه ها خواست تا در فرهنگ سازی فرهنگ وقف بیشتر اهتمام کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان آیت الله سید یوسف طباطبایی ، به مناسبت هفته وقف به نقش و جایگاه وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: وقف از نظر اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است و از اوایل اسلام مورد تشویق اولیای الهی قرارگرفت و طبق روایات امیرالمومنین علی(علیه السلام) چاه های آبی را حفر کردند و آن را برای فقرا وقف کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه آن حضرت محصولات نخلستان خود را وقف فقرا کردند، اظهار داشت: وقف چیزی است که با پیدایش اسلام مورد تشویق بوده است و به آن عمل شده است.

امام جمعه اصفهان وقف را یکی از صدقان جاریه برشمرد و افزود: صدقه جاریه به این معناست که تا همیشه ایام ، یعنی پس از مرگ انسان هم پرونده آن بسته نخواهد شد و برای انسان ثواب منظور خواهد شد.

وی وقف را در استان اصفهان و نزد مردم این استان بسیار پسندیده و مورد عنایت آنان دانست و گفت: در این زمنیه در اصفهان موقوفات بسیار خوبی داریم که از جمله آن می توان به وقف گندم برای پرندگان در فصل زمستان اشاره کرد که این نشان از انسانیت بالای یک شخص است که این چنین وقفی برای تغذیه حیوانات داشته باشد.

آیت الله طباطبایی عمل وقف را ترحم به نیازمندان خواند و تصریح کرد: وقتی ما به بندگان خدا رحم می کنیم در قبال آن خداوند نیز به ما رحم خواهد کرد و در روایات آمده است که اگر کسی رحم نداشته باشد از خداوند متعال نباید انتظار رحم داشته باشد.

وی به مدارس علمیه که به همت واقفان تاسیس و تعمیر شده اند اشاره کرد و گفت: با عمل وقف بسیاری از مستضعفین توفیق تشرف به عتبات عالیات را پیدا کرده اند و بسیاری از مراسم روضه خوانی از طریق موقوفات برگزار شده است.

امام جمعه اصفهان به احیای بیشتر روحیه وقف در جامعه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: طبیعی است موقوفاتی که در موضوع رسیدگی به فقرا هست به اقتصاد مقاومتی کمک می کند و برخی مشکلات اقتصادی جامعه را حل خواهد کرد.

وی تشویق مردم به وقف را مورد اهمیت دانست و گفت: تبلیغات ما باید مردم را مورد توجه فواید موقوفات قرار دهد تا آنها رغبت بیشتری برای وقف داشته باشند.

آیت الله طباطبایی گفت: اگر مردم در زمان کنونی کمتر اموال خود را وقف می کنند به علت این است که در زمان پهلوی موقوفات در اختیار دولت طاغوتی بود که اعتنایی به آن نداشتند و در جای خود آن را صرف نمی کردند که این موضوع موجب کاهش رغبت مردم به وقف شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اداره اوقاف و امور خیریه در جمهوری اسلامی تلاش می کند تا هر وقفی در جایگاه خود صرف شود و این موضوع در حوزه های علمیه موقوفه و در امامزادگان برای همگان مشخص است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان به ثمرات امامزادگان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در خصوص عزاداری اهل بیت(علیهم السلام) و امام حسین(علیه السلام) نیز موضوع وقف به صورت چشمگیر تاثیر داشته است و موجب رشد و گسترش آن شده است.

وی حرکت سازمان اوقاف به سمت صرف موقوفات مطابق با نیات واقف را ستودنی دانست و افزود: ادامه این حرکت و گزارش آن به مردم موجب ترغیب مردم جهت موقوفات جدید خواهد شد.

امام جمعه اصفهان به رشد وقف در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: مردم وقتی احساس کردند که وقف در پیشرفت کشور و جامعه تاثیرگذار است بازهم به این سنت حسنه روی آوردند هرچند که انتظار می رود که این موضوع رشد بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه وقف باید با فرهنگ و تکنولوژی جامعه رشد کند اظهار داشت: در این راستا باید مردم را راهنمایی کرد و نیازهای جامعه را برای وقف عنوان کنیم تا بدانند در چه موضوعی وقف انجام دهند که هم نیاز جامعه است و هم ثمره بیشتری داشته باشد.

آیت الله طباطبایی نژاد در پایان به نقش رسانه در وقف اشاره کرد و تصریح کرد: بهترین مکان برای بیان فوائد وقف رسانه ها و به ویژه رسانه ملی است که در این راستا باید هماهنگی های لازم صورت پذیرد

انتهای پیام/ف
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.