معاون معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از وجود بیش از 22 هزار موقوفه در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام  و المسلمین جمال ایزدی در نشست تخصصی وقف  و بزرگداشت گوهرشاد آغا با حضور اساتید حوزه علمیه گفت:موضوع وقف محدود به به زمان اسلام نمی شود بلکه از قبل از اسلام نیز به شیوه های مختلف وقف انجام می شد.
وی تصریح کرد: در زمان پیامبر(ع) و ائمه اطهار(ع) وقف رشد پیدا کرد و پس از اسلام نیزادامه داشت و با پیروزی انقلاب اسلامی تحول در وقف ایجاد شد و این امر در سال‌های اخیر به واسطه اطلاع بیشتر مردم در ارتباط با نحوه وقف و درآمدهای حاصل از آن شرایط بهتری کسب کرد.

وی ادامه داد: امروزه وقف در جامعه سبب رفع مشکلات مختلفی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و درمانی شده است که اگر وقف حذف شود قطعا دولت با مشکلات جدی روبه‌رو می شود.

معاون معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: 22 هزار و 345 موقوفه در استان داریم و 145 هزار رقبه نیز در خراسان رضوی وجود دارد.

حجت‌الاسلام  ایزدی تصریح کرد: 254 امام‌زاده در خراسان رضوی زیر نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه فعالیت می کنند و شهرستان مشهد به چهار ناحیه زیر نظر اوقاف تقسیم می‌شود .

وی اشاره کرد: موقوفات به دو دسته انتفاعی و منفعتی تقسیم می‌شوند و موقوفات منفعتی به آن دسته از وقف‌هایی گفته می‌شود که درآمد ناشی از آن بر اساس نیت واقف در نظر گرفته می‌شود.

در این نشست مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس نیز با اشاره به اینکه وقف باید مورد توجه افراد جامعه قرار گیرد ،افزود: سنت حسنه وقف در قرآن تکرار شده است و در پیش ائمه نیز بسیار با اهمیت بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی‌تبارگفت: وقف قبل از اسلام نیز در سایر تمدن‌ها بوده ولی پس از اسلام به واسطه توجه ویژه ائمه اطهار(ع) این امر به شکل گسترده‌ای ادامه یافته است.

وی ادامه داد: حضرت امیر المومنین با دستان خود قنات حفر میکردند و درآمد آن را وقف فقیران مدینه در نظر می‌گرفتند و  در قرآن کریم آیات بسیاری در ارتباط با اهمیت و جایگاه وقف وجود دارد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد:باید فرهنگ وقف در جامعه ترویج پیدا کند و یکی از مسائل مهم جامعه و مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد زیرا که نتایج آن ماندگار است.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: وقف ، مشهد ، خیریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.