مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اختلالات ژنتیکی را عامل مهم معلولیت در خراسان رضوی دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حمید رضا پور یوسف در آیین آغاز اجرای طرح پایلوت ژنتیک در تربت حیدریه افزود: ریشه نیمی از اختلالات جامعه یکصد هزار نفری معلولان این استان، ژنتیکی است.

وی تصریح کرد: بیماری های دیابت و فشار خون نیز، که هر روز تعداد بیشتری به آن مبتلا می شوند، ریشه ژنتیکی دارند.

پوریوسف گفت: بیماریهای مادرزادی و ژنتیکی غالبا قابل درمان نیستند و یا هزینه درمان آنها بسیار بالا است، لذا برنامه پیشنهادی سازمان بهزیستی، فرهنگ سازی به منظور پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی است.

وی افزود: بر این اساس و در قالب یک تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش استان طرح پایلوت ژنتیک برای نخستین بار در استان در تربت حیدریه اجرا می شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این طرح شامل ارائه مشاوره های ژنتیک قبل و بعد ازدواج، طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی با هدف پیشگیری از معلولیت ها و نیز ایجاد پویش(کمپین) آگاه سازی است.

به گفته پوریوسف، هر چند هزینه انجام آزمایش های ژنتیکی زیاد نیست، اما گروهی از مردم توان پرداخت همین هزینه ها را نیز ندارند و لذا کمک خیران می تواند موثر باشد که یکی از دلایل انتخاب تربت حیدریه، حضور و مشارکت خوب افراد خیر در این طرح است.

وی افزود: در این طرح مشاوران میزان خطر بیماریهای ژنتیکی را برای زوجین قبل از ازدواج توضیح داده و آنان را از تبعات تولد فرزندان ناشی از ازدواج های فامیلی، و یا با پدر و مادر معلول آگاه می کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: در این طرح سه هزار نفر دانش آموز مقطع متوسطه دوم به کار گرفته شده اند که نیمی از آن ها دختران به همراه مادر و بقیه دانش آموزان پسر به همراه پدرانشان هستند.

سیدجواد حسینی افزود: مواد آموزشی در قالب 10 جلد کتاب تدوین شده که کارشناسان بهزیستی افرادی را آموزش می دهند و این افراد با پرسش نامه ای طراحی شده از قبل سراغ دانش آموزان دوره دوم متوسطه در مقاطع تحصیلی دهم و یازدهم رفته و اشخاص در معرض ابتلا به بیماریهای ژنتیکی را شناسایی و به آنان مشاوره می دهند.

وی گفت: در مرحله دوم طرح، بهزیستی برای مراغبان سلامت و معلمان، دوره های آموزشی برگزار می کند تا آنان نیز این آموزشها را به والدین و دانش آموزان ارائه کنند.

رئیس دادگستری شهرستان تربت حیدریه نیز ضمن آنکه خواستار ارایه مشاوره های مذهبی و اعتقادی در کنار مشاوره های ژنتیکی شد، گفت: تقویت باورهای دینی و اعتقادی در کاهش میزان طلاق و افزایش ازدواج های سالم موثر است.

محمد ابراهیم زاده افزود: وجود 40 هزار پرونده، وجود دو هزار نفر زندانی در تربت حیدریه و همچنین بازگشت مجدد هفت درصدی زندانیان آزاد شده به زندان به هیچ وجه زیبنده تربت حیدریه نیست.

وی گفت: هر چند پارسال شاهد کاهش 11 درصدی طلاق در تربت حیدریه بودیم، اما امسال باز تا حدی بر آمار طلاق ها افزوده شده و سالانه نزدیک به پنج هزار پرونده طلاق در این شهرستان تشکیل می شود.

مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

ز/انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.