در رابطه با
سوال تعطیلی برخی از مدارس راهنمایی باید عرض کنم در مدارس ابتدایی یک معلم
کلیه دروس را درس میدهد، در حالیکه در متوسطه اول حداقل 6 معلم در
تخصصهای مختلف نیاز داریم و استانها و شهرستانها و روستاهایی که بعضا از
حدنصاب پایینتر است، ما قادر به بازگشایی مدارس در آنجا نیستیم و یک آمار
عرض میکنم که تعداد مدارس راهنمایی در سال 93_92 ، 22 هزار و 765 مدرسه و
در سال 94_93 ، 22 هزار و 887 مدرسه یعنی افزایش و در سال تحصیلی جاری به
23 هزار و 923 باز افزایش یافته و ما موردی بابت تعطیلی مدارس نداریم، اگر
هم موردی باشد که از حدنصاب افتاده باشد، در مدارس شبانهروزی بوده است.
وزیر
آموزش و پرورش در پاسخ به سوال موسوینژاد نماینده مردم دشتستان در ابتدا
از دغدغههای ایشان تشکر کرد و گفت: این دغدغهها، مسائلی است که
برای ما نیز مهم هستند.
او با اشاره به سند
تحول آموزش و پرورش بیان داشت: این سند در یک بازه زمانی 10 ساله، 82 الی
91 طراحی و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در سال گذشته به
دستور مقام معظم رهبری نقشه راه سند تحول آماده و در یک بازه زمانی برای
سال 1399 یعنی پایان برنامه ششم توسعه پیشبینیهای لازم در نظر گرفته شد.
فانی
در ادامه تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با اتکاء به ستاد اجرایی سند
تحول فعالیت خود را تنظیم کرده و مبنای کاری آن در برنامه ششم توسعه همین
سند تحول است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار امیدواری
کرد: در برنامه ششم، دولت و مجلس با همکاریهایی که با یکدیگر دارند،
بتوانند این سند را اجرایی کرده و سند تحول در کیفیت امر آموزش و پرورش و
توسعه آن بشوند.
فانی درباره موضوع رتبهبندی
معلمین بیان داشت: رتبهبندی معلمین در آخرین جلسه هیئت دولت در سال 93
تنظیم و تصویب شد و برای 6 ماهه دوم سال 94، 1350 میلیارد تومان در نظر
گرفته شد و 3500 میلیارد تومان برای اجرای سند تحول به همکاران در هیئت
وزارت آموزش و پرورش داده شد.
وزیر آموزش و پرورش
در ادامه اظهار داشت: از اول مهر سال 94 برای بیش از 700 هزار همکار
فرهنگی احکام جدید صادر شد. این اقدام در فاز اول رتبهبندی بوده و ما
امیدواریم فازهای بعدی با کیفیت بالاتری انجام شود.
فانی
درباره ایجاد مدارس ابتدایی در روستاها گفت: بیش از 5000 مدرسه روستایی
کمتر از 5 دانشآموز در مرحله متوسطه اول هستند، ایجاد شده است، اما به
دلیل افزایش سن دانشآموزان و جلوگیری از اختلاط دانشآموزان دختر و پسر در
یک کلاس، ما به ایجاد راهکارهای دیگری از جمله ایجاد روستای مرکزی در
مواردی که تعداد دانشآموزان به حدنصاب نمیرسد، کردهایم و اگر به حدنصاب
برسد، در همان روستای خود کلاس تشکیل میشود.
در
مناطقی که رفت و آمد مشکل است، از طریق ایجاد مدارس شبانهروزی ایجاد خدمات
میکنند، به طوری که در سال گذشته 406 هزار نفر در مدارس شبانهروزی آموزش
دیدهاند.
فانی از مجلس خواست که همان فعالیتهایی را که برای بخش سلامت انجام داده است، برای بخش آموزش نیز انجام دهد.
او
با اشاره به اینکه در دنیا سلامت و آموزش جزو دو اولویت اصلی فعالیتهای
دولت هستند، بیان کرد: امیدوار هستم که با توسعه عدالت آموزشی و ارتقاء
کیفیت آموزش همانطور که در سند آموزش و پرورش به آن اشاره شده و در برنامه
ششم توسعه آمده است، بتوانیم عدالت و کیفیت آموزشی را به نتیجه مطلوب
برسانیم وی در پایان از توجه نمایندگان محترم تشکر کرد.
انتهای پیام/
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان
اینجا کلیک کنید.