وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه‌بندی معلمین برای حداقل 700 هزار فرهنگی اعم از معلم، مدیر و معاون مدرسه اجرا شده است.

کبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس امروز (30 آذرماه)، در پاسخ به سوال حجت الاسلام سیدمهدی موسوی نژاد مطرح کرد: سیاست آموزش و پرورش بکارگیری افراد مدیر، مدبر، ارزشی و انقلابی است.

فانی اضافه کرد: در انتصاب مدیران استانی آموزش و پرورش شاخص اول مدرک تحصیلی بوده که 17 درصد مدرک دکترا، 83 درصد فوق لیسانس و لیسانس است و این در حالی است که پیش از این مدیران 75 درصد فوق لیسانس و 21درصد لیسانس و 4 درصد دکترا بوده‌اند.

وی افزود: میانگین تجربه مدیران فعلی 8 سال است، اما مدیران قبلی تجربه 3 ساله داشتند. همچنین در رابطه با ایثارگری مدیران جدید 4 برابر مدیران قبلی است که دارای سابقه جبهه و جانبازی انقلاب اسلامی هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: میانگین مسئولین منصوب شده 27 سال است و قبلا 29 سال بوده  و این به این معناست که امکان انتصاب مدیران جدید بیشتر است و در بکارگیری نیروهای بازنشسته باید عرض کنم که از انگشتان یک دست در سطح مدیریتی کمتر است و من نظر نمایندگان محترم را به بند 8 سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری جلب می‌کنم،حضرت آقا می‌فرمایند؛ "حفظ کرامت و عزت و تامین معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران و بهره‌گیری از نظرات و تجارب مفید آنان" با الهام از این سیاست در تعداد معدودی از پست‌ها کمتر از انگشتان یک دست استفاده شده است.

فانی اضافه کرد: در رابطه با پرداخت حقوق و مزایای نیروهای آموزش و پرورش و عدم توجه به پرورش نیروهای کارآمد باید عرض کنم که در این دولت در دو سال اخیر فوق‌العاده موضوع جزء 5 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری ابتدا در رابطه با معلمین ابتدایی در سال 93 و از 1/1/94 برای کلیه همکاران فرهنگی به جای 700 امتیازی که قبلا لحاظ می‌کردند، قرار شد 1500 تا 1300 امتیاز در نظر گرفته شده، فوق‌العاده مناطق مرزی در ابتدا در سال 93 برای استان سیستان و بلوچستان اجرا شد و از اول تیرماه امسال برای کلیه مناطق مرزی اجرا شده است. 

وی افزود: طرح رتبه‌بندی معلمین برای حداقل 700 هزار همکار فرهنگی اعم از معلم، مدیر و معاون مدرسه اجرا شده است و به موجب طرح رتبه‌بندی که کار بسیار سنگینی بوده، میانگین 300 هزار تومان به حقوق همکاران اضافه شده است و من این نکته را باید عرض کنم که برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال گذشته جلساتی را با آقای ابوترابی داشتیم که در حال پیگیری است.

در رابطه با سوال تعطیلی برخی از مدارس راهنمایی باید عرض کنم در مدارس ابتدایی یک معلم کلیه دروس را درس می‌دهد، در حالیکه در متوسطه اول حداقل 6 معلم در تخصص‌های مختلف نیاز داریم و استانها و شهرستانها و روستاهایی که بعضا از حدنصاب پایین‌تر است، ما قادر به بازگشایی مدارس در آنجا نیستیم و یک آمار عرض می‌کنم که تعداد مدارس راهنمایی در سال 93_92 ، 22 هزار و 765 مدرسه و در سال 94_93 ، 22 هزار و 887 مدرسه یعنی افزایش و در سال تحصیلی جاری به 23 هزار و 923 باز افزایش یافته و ما موردی بابت تعطیلی مدارس نداریم، اگر هم موردی باشد که از حدنصاب افتاده باشد، در مدارس شبانه‌روزی بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در ابتدا از دغدغه‌های ایشان تشکر کرد و گفت: این دغدغه‌ها، مسائلی است که برای ما نیز مهم هستند. 

او با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش بیان داشت: این سند در یک بازه زمانی 10 ساله، 82 الی 91 طراحی و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در سال گذشته به دستور مقام معظم رهبری نقشه راه سند تحول آماده و در یک بازه زمانی برای سال 1399 یعنی پایان برنامه ششم توسعه پیش‌بینی‌های لازم در نظر گرفته شد.

فانی در ادامه تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با اتکاء به ستاد اجرایی سند تحول فعالیت خود را تنظیم کرده و مبنای کاری آن در برنامه ششم توسعه همین سند تحول است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد: در برنامه ششم، دولت و مجلس با همکاری‌هایی که با یکدیگر دارند، بتوانند این سند را اجرایی کرده و سند تحول در کیفیت امر آموزش و پرورش و توسعه آن بشوند.

فانی درباره موضوع رتبه‌بندی معلمین بیان داشت: رتبه‌بندی معلمین در آخرین جلسه هیئت دولت در سال 93 تنظیم و تصویب شد و برای 6 ماهه دوم سال 94، 1350 میلیارد تومان در نظر گرفته شد و 3500 میلیارد تومان برای اجرای سند تحول به همکاران در هیئت وزارت آموزش و پرورش داده شد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: از اول مهر سال 94 برای بیش از 700 هزار همکار فرهنگی احکام جدید صادر شد. این اقدام در فاز اول رتبه‌بندی بوده و ما امیدواریم فازهای بعدی با کیفیت بالاتری انجام شود.

فانی درباره ایجاد مدارس ابتدایی در روستاها گفت: بیش از 5000 مدرسه روستایی کمتر از 5 دانش‌آموز در مرحله متوسطه اول هستند، ایجاد شده است، اما به دلیل افزایش سن دانش‌آموزان و جلوگیری از اختلاط دانش‌آموزان دختر و پسر در یک کلاس، ما به ایجاد راهکارهای دیگری از جمله ایجاد روستای مرکزی در مواردی که تعداد دانش‌آموزان به حدنصاب نمی‌رسد، کرده‌ایم و اگر به حدنصاب برسد، در همان روستای خود کلاس تشکیل می‌شود.

در مناطقی که رفت و آمد مشکل است، از طریق ایجاد مدارس شبانه‌روزی ایجاد خدمات می‌کنند، به طوری که در سال گذشته 406 هزار نفر در مدارس شبانه‌روزی آموزش دیده‌اند.

فانی از مجلس خواست که همان فعالیت‌هایی را که برای بخش سلامت انجام داده است، برای بخش آموزش نیز انجام دهد.

او با اشاره به اینکه در دنیا سلامت و آموزش جزو دو اولویت اصلی فعالیت‌های دولت هستند، بیان کرد: امیدوار هستم که با توسعه عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش همانطور که در سند آموزش و پرورش به آن اشاره شده و در برنامه ششم توسعه آمده است، بتوانیم عدالت و کیفیت آموزشی را به نتیجه مطلوب برسانیم وی در پایان از توجه نمایندگان محترم تشکر کرد.

انتهای پیام/

                  
                   برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار