گالرى اثر اين روزها ميزبان يكى از متفاوت ترين مجموعه هاى نقاشى ست: «اسيدآمينه ها» آثار وحيد چمانى كه از سال ١٣٨٥ بر آن تمركز كرده و اين ششمين روايت او از اين مجموعه خاص است.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسيدآمينه‌ها مجموعه عجيب و رمزآلود است كه در مديوم نقاشى مى‌كوشد مفاهیمی چون اصالت، هویت، سنت و مدرنیته را بر بسترى از موجوداتى غريب و مكان هاى ناشناخته تعريف كند. 

وحید چمانی درباره نمايشگاهش كه با هشت اثر رنگ روغن روى بوم در گالرى اثر به تماشاست گفت: خلق این مجموعه سه سال زمان برده است و فقط براى بزرگ‎ترین اثر اين نمايشگاه كه چهار و نیم متر عرض دارد یک سال تمام کار کرده‏‌ام.

او با اشاره به اين نكته كه اين نخستين بار است در نمايشگاه انفرادى اش اسيدآمينه ها را در فضای شهری به نمايش مى گذارد گفت: در آثار اولیه «اسید آمینه ها» بیشتر در عمق پرسوناژها فرو می رفتم و تصویرهای بسته و روانکاوانه ای از چهره آنها روايت مى كردم؛ اما رفته رفته از سوژه‌ها فاصله گرفتم و محیط پیرامونشان نیز خلق شد و سعی می کنم آرام آرام این دنیا را گسترده تر کنم؛ به طبع فضاهای شهری که ترسيم مى كنم با حال و هوای اسيدآمينه ها متناسب است و تاثیر این فضای مشوش و ترسناک بر آدم‌ها و این آدم‎های بی‎هویت بر فضا قابل رصد است.

او درباره كندى تغييرات در شكل ظاهرى آثارش خاطر نشان كرد: بیشتر تمايل دارم آثارم در عمق تغییر داشته باشد، در عين حال فضای شهری و فیگورها را به طور موازی پیش می برم، گاهی پرسوناژها در خلاء بدون سرپناه، گاهی شهری مُرده ، خالی از سکنه و گاهی در شهری پر از هیاهو، درست مثل روزگار خودمان سير مى كنند.

هراس ، تشويش و التهاب برآمده از مواجهه با فضاها و موجوداتى ناشناخته كانسپت آغازين چمانى ست كه شوكى هشدار دهنده را به مخاطب وارد مى كند؛  اين موجودات چه هستند از گذشته مى آيند يا پيش بينى از آينده اند و آيا نقاش جهانى اساطيرى را بازسازى مى‌كند يا آينده هستى را چنين پيشگويى مى كند پرسش هاى پس از شوك است؛ فرايندى كه با گذشت زمان و تامل افزون تر پيش روى تابلوها و كشف جهان بينى آثار ممكن است به يافته هايى از انسانهای وامانده میان اعصار قدیم و جدید بينجامد. در اين ميانه اما تابلوى چشمگير 434×207 سانتی مترى چمانى که بر روی بزرگترین دیوار گالری اثر نصب است.

المان ها و رازهايى ناگفته از سرزمين ناشناخته اسيدآمينه ها را بازتاب مى دهد كه مخاطب مى تواند خود را در دل اقليم آنان تخيل كند.

اين هفتمين نمايشگاه انفرادى «وحيد چمانى» هنرمند متولد ١٣٦٣ است؛ او عضو بنیاد ملی نخبگان ایران و برگزيده هشت رويداد معتبر بين المللى و داخلى از جمله آرت بریج واشنگتن، هنر معاصر مجیک آو پرشیا لندن، هفتمین دوسالانه نقاشی ایران، چهارمین دوسالانه بین المللى جهان اسلام ، نخستين دوسالانه نقاشى دامون فر ... است.

اسيدآمينه ها  تا ١٨ دی در گالری اثر به نشانى خیابان ایرانشهر ،خیابان بر فروشان ،پلاک 16دایر است و علاقمندان می توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 11 تا 20 و جمعه ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن كنند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.