مدیر کل دفتر تبادل فناوری معاونت علمی گفت: ارائه پیوست فناوری برای قرارداد‌ها و پروژه‌های کلان با کشورهای خارجی می‌تواند سبب افزایش توان فناوری کشور شود.

 مهدی علایئ مدیر کل دفتر تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ارائه پیوست فناوری برای قرارداد‌ها و پروژه‌های کلان با کشورهای خارجی می‌تواند سبب افزایش توان فناوری کشور شود. 

وی با بیان اینکه تعاملاتی با نهادهای مختلف از جمله وزارت نیرو برای ارائه پیوست فناوری در قراردادهای کلان انجام شده است، یادآور شد: دفتر تبادل فناوری در چهار حوزه اعم از توسعه زیرساخت‌های هدایت همکاری‌های فناوری بین المللی، استفاده از ظرفیت نهاد‌ها و موسسات بین المللی، توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه فناوری و حمایت از همکاری‌های بین المللی فعالیت دارد.
 
علائی تصریح: یکی از ابزارهای توسعه زیر ساخت‌های هدایت همکاری‌های بین المللی فناوری، نهادسازی در راستای حداکثر سازی منافع کشور از تعاملات بین المللی است، از مهم‌ترین اقدامات این حوزه می‌توان به طراحی و ایجاد الگو و سازوکار «پیوست فناوری» برای قرارداد‌ها و پروژه‌های کلان با طرف‌های خارجی نام برد.
 
وی ادامه داد: پیوست فناوری این امکان را فراهم می‌کند که واگذاری بازار داخلی منوط به کسب سهم قابل قبولی از دانش فنی شود و به عبارت دیگر زمینه‌ای فراهم می‌کند تا به جای خرید صرف از طرف خارجی، امکان بومی سازی دانش فنی و تحقیق و توسعه فراهم شود. 

مدیر کل دفتر تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه هوشمندی فناوری را از دیگر برنامه‌های در دستور کار این دفتر برشمرد و گفت: هوشمندی فناوری این امکان را فراهم می‌کند تا موضوعات روز فناوری دنیا تبدیل به دغدغه مهم سیاستگذاران کشور و همچنین شرکت‌های دانش بنیان شود و از ایجاد شکاف فنی در حوزه‌های فناوری روز دنیا جلوگیری کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.