کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی باتاکیدبرداشتن برنامه مطالعه و تنظیم برنامه منزل با زمان مطالعه دانش آموزگفت:خانواده ها بایدبا کمک به فرزندخودبرای تهیه یک برنامه مطالعه منظم،متنوع و منعطف و به دورازخستگی تلاش کنند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،شهلا اصغری گفت: به نظر اغلب خانواده ها تنها ایام امتحان وقت تلاش و یادگیری است و تنها در این زمان باید به طور جدی و شبانه روزی کار کرد که این باور درستی نیست.

وی با بیان اینکه روزهای امتحان فقط برای یادآوری و تکمیل آموخته های قبلی است، افزود: اگر بر موضوع امتحان بیش از یک حد تکیه شود، دانش آموز این موقعیت را به زمان سختی در زندگی تعبیر می کند و ناخودآگاه ترس وجود او را می گیرد.

کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی فراهم کردن آرامش و فضای آرامی که زیاد با روزهای دیگر طول سال فرق نکند و او را در فشار روحی و روانی قرار ندهد را یک ضرورت بیان کرد و افزود: اگر امنیت ذهنی و روانی دانش آموز به مخاطره افتد، به شدت سطح یادگیری طولانی مدت وی آسیب می بیند و بیشتر بر یادگیری کوتاه مدت توجه می کند.

اصغری گفت:فراموش شدن یادگیری ها نزدیک ساعت امتحان، موجب می شود تمام اعصاب و استعداد یادگیری دانش آموز تخریب شود و این دقیقا برعکس نیازی است که خانواده باید برای افزایش اعتماد به نفس و تقویت روحی و روانی دانش آموز فراهم کند.

وی ادامه داد: در این برنامه باید به زمان مناسب یادگیری، جلوگیری از تداخل و بی نظمی در زمان استراحت و زمان مطالعه و کاهش رفت و آمدهای خانوادگی تا حد امکان توجه شود.

کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی در ادامه به دانش آموزان توصیه کرد: از مطالعه نزدیک به ساعت برگزاری امتحان تا حد امکان پرهیز کنند و با اعتماد به نفس، اطمینان به یادگیری و مطالعه، مدتی قبل از امتحان با برقراری ارتباط با دوستان، ایجاد روحیه ای شاد و پرنشاط به جای دل شوره و نگرانی به طولانی شدن مدت آموخته ها و بازخوانی خوب خود کمک کنند.

اصغری با بیان فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه علم را با یاداشت نمودن در بند بکشید، تاکید کرد: دانش آموزان از ارزیابی مکرر آموخته ها و مطالعه مکرر یک موضوع خود داری و با یادداشت نمودن نکات مهم، به ماندگاری مطالب در ذهن خویش کمک کنند.

وی استرس و افزایش نگرانی را موجب آسیب دیدن نیاز تغذیه طبیعی و مناسب بدن دانست و افزود: صرف صبحانه ای سبک و مغذی، داشتن برنامه غذایی خاص ایام امتحان و تغذیه مناسب می تواند به سیستم عصبی کمک و نیاز مغز را تامین تامین کند و موجب کاهش استرس و آشفتگی روحی و روانی خاص نزدیکی ایام امتحان می شود.

اصغری به خانواده ها برای تهیه مواد غذایی مغذی و کم حجم، تغذیه در زمان مناسب، تامین خواب مناسب و فضای ساکت برای خواب، جلوگیری از ایجاد سر و صداهای بلند و مزاحم، ارتباط مناسب با اولیای مدرسه به ویژه معلم دوره دبستان و برخی معلمین دروس خاص دوره متوسطه اول و دوم توصیه نمود.

وی بیان کرد: اگر دانش آموز در طول سال تحصیلی یاد بگیرد که هر روز برای او زمان امتحان است و هر وقت باید این آمادگی را داشته باشد، قطعا از میزان ترس و دلهره وی از تجمیع شدن مواد درسی در ایام برگزاری امتحان کاسته خواهد شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.