محققان با استفاده از روشی موسوم به تصویربرداری با میکروسکوپ الکترونی در محیط سرد، موفق به ارائه جزئیاتی از یک نوع نانوماشین شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان موسسه نانوسامانه‌ی دانشگاه کالیفرنیا موفق به تصویربرداری از ساختار اتمی سه نانوماشین زیستی شدند که هر کدام از باکتری‌های مختلف مرگبار تشکیل شده‌اند. آن‌ها امیدوارند بتوانند با این نانوماشین‌ها آنتی‌بیوتیک‌هایی بسازند که هرکدام به مقابله به پاتوژن‌های خاصی (عامل تولید بیماری ها) بپردازند.

محققان با استفاده از روشی موسوم به تصویربرداری با میکروسکوپ الکترونی در محیط سرد، موفق به ارائه جزئیاتی از یک نوع نانوماشین شدند. این اطلاعات به دانشمندان کمک می‌کند تا آنتی‌بیوتیک‌های جدید تولید کنند.

دانشمندان با استفاده از یک فناوری پیشرو به نام کرایو الکترون مایکروسکوپی (Cryo Electron Microscopy) موفق به مشاهده شکل و نحوه‌ی عملکرد این نانوماشین‌ها شدند. نتایج مشاهدات آن‌ها در مجله‌های Nature و Cell چاپ شده است.

دو تا از این نانوماشین به سامانه‌های تخلیه‌ی انقباضی معروف‌اند. باکتری‌های موجود در این نانوماشین‌ها با تزریق مولکول‌های سمی به درون سلول‌های سمی آن‌ها را اشغال کرده و از آن‌ها برای حمله به باکتری‌های رقیب استفاده می‌کنند. این ساختار‌ها به کمک غلاف‌های لوله‌شکلی که دارند، منافذی در غشا سلول‌های هدف ایجاد می‌کنند و به این ترتیب مولکول سمی را وارد آن می‌کنند.

نانوماشین سوم که با دو نانوماشین قبلی فرق دارد، یک ساختار متخلخل است که پس از ورود باکتری عامل سیاه‌زخم به خون آن را به درون سلول‌های پستانداران منتقل می‌کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار