رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، از کاهش مرگ و میر در کودکان از 140 به 16 در ازای هزار نفر خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید حامد برکاتی رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در همایش پیشگیری از آسیب و مرگ کودکان در سالن همایش‌های رازی در خصوص میزان کاهش مرگ و میر در کودکان گفت: میزان مرگ و میر در کودکان از 140 مورد به ازای هزار نفر به کمتر از 16 مورد در ازای هزار نفر رسیده است در سال 1360 ،70 هزار مرگ و میر ناشی از عفونت تنفسی  و اسهال داشتیم که این مقدار در حال حاضر به کمتر از 150 مورد رسیده است. بنابراین مرگ کودکان در 40 سال اخیر روند کاهشی داشته است با مقایسه درصد مرگ کودکان یک تا 59 ماهه بر حسب علت در کشور از سال 86  تا 92 به این نتیجه می‌رسیم که 18.4 درصد مرگ و میر کودکان ناشی از ناهنجاری های سرشتی، 18.1 درصد حوادث و سوانح غیر عمدی، 18.5 درصد بیماری‌های دستگاه تنفسی 8.4 درصد بیماری‌های عفونی و انگلی، 5.8 درصد دستگاه عصبی، 4.3 درصد مشکلات تغذیه‌ای می‌باشد و هر چه از عفونت تنفسی و اسهال کمتر شده نسبت حوادث و سوانح نه تعداد آن افزوده شده است. 

وی در خصوص گزارش مرگ و میر کودکان بر اساس گروه های سنی توضیح داد: بر اساس گروه سنی کودکان 60 درصد مرگ و میر آنها مربوط به یک تا 12 ماهگی و 70 درصد آنها در کودکان زیر 5 سال می‌باشد که مراقبت از مادر می تواند تا حدود زیادی از این تعداد بکاهد.

وی افزود: سه چهارم مرگ و میر کودکان در سنین زیر 2 سال رخ می‌دهد بنابراین باید برنامه‌هایی برای ترویج انحصاری تغذیه با شیر مادر و احیای کودکان صورت گیرد. از تعداد مرگ و میر کودکان در کشور 62 درصد آنها در بیمارستان و 26 درصد در منازل اتفاق می‌افتد. که در این خصوص برنامه‌هایی برای پیشگیری و کنترل بیماری با آموزش والدین دردست اقدام است. 

وی ضمن تاکید بر اهمیت مرگ و میر کودکان در اثر حوادث ترافیکی عنوان کرد: متاسفانه 45 درصد مرگ و میر کودکان در اثر حوادث ترافیکی است. همچنین 5 درصد علل مرگ و میر مربوط به انسداد راه تنفسی، مسمومیت و سقوط است. در سال 92 ، 37.8 درصد در اثر حوادث ترافیکی، 13.8 درصد انسداد تنفسی، 13.3 درصد غرق شدگی‌، 8.8 درصد مسمومیت و 6.6 درصد سقوط عامل مرگ در کودکان بوده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار