سنددار کردن املاک وقفی از تصرف غیرقانونی در آنها جلوگیری می‌کند

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه احیای موقوفات نیازمند مشارکت همگانی است گفت: مردم و بخش خصوصی می توانند با رعایت عدالت و انصاف برای احیای موقوفات و عمران و آبادانی آنها اقدام کنند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی امروز چهارشنبه 23 دی در همایش بزرگداشت واقفین استان گلستان اظهار داشت: طی 60 سال حکومت پهلوی و در جریان اصلاحات ارضی بسیاری از موقوفات تصرف و حیف و میل شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و دستور ویژه امام راحل سنت وقف دوباره احیاء شد.
وی با اشاره به اینکه وقف حکم الهی و پشتوانه اقتصادی اسلام است که باید مورد توجه قراربگیرد و نسبت به توسعه و ترویج آن اقدام کنیم، افزود: طی سال های اخیر با اطلاع رسانی های انجام شده سنت حسنه وقف احیاء و رو به رشد بوده است.
حجت الاسلام محمدی، نقش علما و روحانیون را در ترویج فرهنگ وقف و احیای موقوفات بسیارمهم دانست و اظهارداشت: بسیاری از مردم نسبت به احکام شرعی وقف آشنا نیستند که باید با اطلاع رسانی دقیق و صحیح آنان را آگاه کرد.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: برخی با کم توجهی به احکام وقف در موقوفات تصرف و از آن بهره برداری می کنند که براساس فتوای بسیاری از مراجع و قانون این کار باطل و حرام است.
وی با بیان اینکه نباید به راحتی حق واقف را پایمال کرد، افزود: وقف تا ابد وقف است و قابل بخشیدن نیست و همه باید با تبلیغ درست از این سنت حسنه که بیشتر به مصارف یتیمان، حوزه های علمیه ، عزاداری های امام حسین (ع) و کمک به نیازمندان می رسد، دفاع کنیم.
حجت الاسلام محمدی تبدیل به احسن کردن موقوفات را جایز ندانست اما گفت: تبدیل به احسن کردن موقوفات تنها در شرایط خاص و با اجازه واقف یا وارثان آن و در صورت مهیا بودن شرایط امکان پذیر است.
وی از مردم به عنوان ناظران عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه نام برد و اظهار داشت: مردم می توانند علاوه بر نظارت بر موقوفات، درصورتی که از وقف نامه در خصوص رقبه ها و یا موقوفات اطلاع دارند، آن را در اختیار اوقاف قرار دهند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برخی تصور می کنند اوقاف املاک وقفی را برای خود بر می دارد، تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان امانتدار و واسطه در جهت عمل به نیت واقف گام بر می دارد و هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد.
حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: اوقاف با سند دار کردن املاک وقفی در سه نسخه که دراختیار واقف، اداره اوقاف و دفترخانه قرار می گیرد، از تصرف و بهره برداری غیرقانونی در موقوفات جلوگیری می کند.
وی یاداور شد: امروز عملکرد اوقاف در بحث موقوفات و امور مالی آن به اندازه ای شفاف است که نهادهای نظارتی می توانند آن را مورد بررسی قرار دهند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بار دیگر بر حضور و مشارکت مردم در احیاء و عمران موقوفات و نیز بقاع متبرکه که دارای موقوفه هستند، تاکید کرد.
وی همچنین با بیان اینکه انقلاب اسلامی نعمت الهی به مردم ایران است، افزود: این انقلاب حاصل خون هزاران شهید است که همه باید در حفظ و صیانت از آن تلاش کنیم.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت انتخابات هفتم اسفند امسال نیز گفت: حضور گسترده مردم در این انتخابات یکی از راههای صیانت از انقلاب اسلامی و شکرگزاری از این نعمت الهی است.
وی اضافه کرد: حضور گسترده در انتخابات و انتخاب افراد اصلح علاوه بر خنثی کردن توطئه دشمنان ،پشتوانه ملی نظام بشمار می رود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین مسجد را به عنوان یک پایگاه سیاسی و اجتماعی نظام و محلی برای برگزاری انتخابات دانست و گفت: مساجد از بزرگترین موقوفات کشور هستند که هم اکنون 70هزار مسجد در کشور داریم.
گفتنی است درپایان این مراسم با اهدای لوح یادبود و هدایایی از تعدادی از واقفان استان گلستان تجلیل شد.





انتهای پیام/
برچسب ها: موقوفات ، وقف ، فتوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار