جلسه‌ی نقد خانه موسیقی در حالی برگزار شد که منتقدان اصلی و درجه یک آن‌ها در این جلسه حضور نداشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست منتقدان خانه موسیقی بدون حضور منتقدان اما با حضور محمد سریر رئیس هیئت‌مدیره خانه موسیقی، هوشنگ کامکار نوازنده، نوید دهقان و حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی برگزار شد.
 
در ابتدا جلسه حمیدرضا نوربخش کلام خود را در رابطه با علت برگزاری جلسه نقد خانه موسیقی بیان کرد و گفت: با توجه به نقدهای اخیری که نسبت به خانه موسیقی روا داشتند و حرف‌ها و نقطه نظراتی که با امضاهای گروه‌های مختلف و نامه‌هایی که برایمان ارسال می‌شود تصمیم برگزاری چنین جلسه‌ای گرفتیم ضمن این که تمامی نامه‌های ارسال‌شده و نقدهایی که به ما صورت گرفته از همان ابتدا ما رسانه‌ای کردیم.
 
وی ادامه داد: در رابطه با نقدهایی که برخی به خانه موسیقی داشتند متوجه شدم که ما با گروه خاصی مواجه نیستیم و هر کسی می‌تواند بیاید نظر  و انتقاد خود را بگوید و در رابطه با پاسخ‌هایی که داده‌ایم هیچ زمان قصد تحقیر یا توهین به کسی را نداشته‌ایم و اگر این‌گونه بوده از همین جا از تمامی آن‌ها عذرخواهی می‌کنم. مجموعه خانه موسیقی به صورتی بوده که افراد با حضورشان طی سالیان متمادی به این خانه اعتبار دادند و در واقع آن‌ها اعتبارشان را صرف این خانه کردند و نام خانه موسیقی برگرفته از این ارزش و اعتبار هنرمندان است
 
سپس نوربخش از اهالی رسانه درخواست کرد تا یکی از آن‌ها مدیریت جلسه را بر عهده بگیرند و برخلاف انتظار هیچ یک این مسئولیت را نپذیرفت و در نهایت نوید دهقان سرپرست گروه قمر این وظیفه را به عهده گرفت.

اولین سؤالی که از سوی رسانه‌ها از حمیدرضا نوربخش پرسیده شد در رابطه با عدم حضور نماینده‌ای از خانه موسیقی در جلسه اول نشست بود و نوربخش در پاسخ بیان کرد: چند ماه پیش از طریق رسانه‌ها باخبر شدیم جلسه گفتمان با موضوع نقد 15 ساله خانه موسیقی قرار به برگزاری دارد که به علت کمبود وقت و عدم حضور نماینده‌ای از خانه موسیقی پیشنهاد موکول زمان برگزاری را به تاریخ دیگر دادیم اما وعده‌ها در رسانه‌ها با عنوان لغو این جلسه توسط ما منتشر شد درحالی‌که این موضوع به صورت مسالمت‌آمیز حل شده بود.
 
وی افزود: در جلسه بعدی گفتمان که در قلهک برگزار شد باز هم از ما دعوتی به عمل نیامد و پس از صحبتی که از این نشست به ما بازگو شد شرطی را بر ما گذاشتند که باید برخی از دوستان ما استعفا بدهند. سپس ما برای حل این موضوع جلسه‌ای را برگزار کردیم تا تمامی این شبهات و فضای مه آلودی که به وجود آمده بود برطرف گردد و درب خانه موسیقی را به روی همه باز کردیم.
 
وی ادامه داد: اما ما حسن نیتی در برخی منتقدان ندیدیم و در فضایی که به وجود آمده بود تمام شبهات را پاسخ دادیم و در نهایت با بیانیه از سوی آن‌ها مواجه شدیم.
 
در ادامه این جلسه محمد سریر در رابطه با بیانیه صادرشده علیه هیئت‌مدیره خانه موسیقی و فعالیت غیرقانونی‌شان اظهار داشت: زمانی که نامه منتشر شد من در سفر بودم و پس از بازگشت تصمیم به صحبت با این منتقدان را داشتم که آن‌ها تمایلی به این موضوع نشان ندادند. من از خدا می‌خواهم که این بار سنگین از دوش من برداشته شود و احتمالاً اگر دوستان دیگر بیایند شاید به ما کمک بیشتری کنند و فکر می‌کنم مسائل پیش‌آمده اخیر با گفتگو می‌تواند حل شود.
 
با توجه به حضور حقوق‌دانانی از جمله کامبیز نوروزی در جلسه صحبت‌ها و ادله‌هایی مبنی بر قانونی بودن فعالیت هیئت‌مدیره مطرح شد و بیان کردند که طبق اساس‌نامه خانه موسیقی تمدید مدت فعالیت هیئت‌مدیره خانه موسیقی تا زمانی که گروه جدید انتخاب شود، قانونی است.
 
در ادامه نوربخش از دور جدید انتخابات در اسفندماه خبر داد و اظهار داشت: از اسفندماه سال جاری انتخابات جدید را آغاز خواهیم کرد و به دلیل این که از 9 کانون زیرمجموعه باید 5 نفر از هر کانون انتخاب شود و در نهایت از میان آن‌ها به انتخاب هیئت‌مدیره برسیم پروسه‌ای 3 ماهه برای این تغییرات پیش‌بینی می‌شود.
 
وی همچنین در پاسخ به مسئله بیمه هنرمندان و موضوعی که عده زیادی از هنرمندان موسیقی گله‌مند بودند، بیان کرد: خانه موسیقی یک نهاد واسطه است و کسی را بیمه نمی‌کند. بیمه هنرمندان توسط صندوق اعتباری هنر که مرتبط با وزارت ارشاد است، این کار را انجام می‌دهد. طبق برنامه‌ریزی‌های جدیدی که این صندوق داشته از ما خواسته شد تا لیستی از هنرمندان را همراه با سوابقشان به این صندوق ارائه دهیم و تا روشن شدن این موضوع تمامی پرداخت‌ها هم متوقف شد. همچنین موضوع دیگر این امر بدهی بود که باید توسط مسئولان پرداخت می‌شد که تا حدودی با روی کار آمدن دولت جدید این مسیر هموار شد و سپس ما اسامی را به صندوق اعلام کردیم و آن‌ها صرف دادن اسم را کافی ندانستند و همچنین در پرداخت بیمه جدید هنرمندان سهم بیمه‌گذار افزایش یافت و مشکلات جدیدی را پدید آورد.
 
وی تصریح کرد: موضوع دیگری که برای فعالان خانه موسیقی مطرح کرده‌ایم گزارش سالانه عملکردشان بود که هر یک از اعضا سالیانه ریز فعالیت‌های هنری‌شان را به خانه موسیقی اعلام کنند تا طبق آیین عضویت خانه موسیقی از فعالیت‌هایشان آگاه باشد اما برخی دوستان از این موضوع گله‌مند و ناراحت شدند.
 
در پایان نوربخش در پاسخ به استعفای حسین علیزاده از شورای عالی خانه موسیقی بیان کرد: حسین علیزاده نامه استعفای خود را کتباً به خانه موسیقی ارائه داده که پس از بررسی‌ها پاسخ قطعی را به وی خواهیم داد و پس از این جلسه‌ای را بدون حضور ایشان برگزار نکرده‌ایم تنها جلسه اخیر که وی به مسافرت رفته بود.
 
وی همچنین در رابطه با سمتش در جشنواره موسیقی فجر گفت: این که من علاوه بر سمتی که در خانه موسیقی دارم در جشنواره فجر هم حضور دارم کار خلافی نیست زیرا هر گاه مسئله مرتبط با موسیقی برگزار می‌شود باید متخصصان و اهل آن هم در آن حضور داشته باشند و ما نباید در هنر این مسئله را از یکدیگر تفکیک کنیم زیرا تخصص ما در حوزه موسیقی است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار