گزارشی از اولین اجرای مردمی سمفونیک 9 بتهوون؛

«ارسلان کامکار» از ارکستر سمفونیک خداحافظی کرد

"ارسلان کامکار" عضوی از خانواده کامکارها که سال ها در سمت ارکستر مایستر در ارکسترهای گوناگونی حضور داشت شب گذشته از ارکستر سمفونیک ملی ایران خداحافظی کرد.

به گزارش خبرنگار موسقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته اولین اجرای سمفونی 9 بتهوون به سرپرستی "علی رهبری" و ارکستر مایستری "ارسلان کامکار" در تالار وحدت برگزار شد.

موومان نخست این سمفونی که به شکل سونات نوشته شده با حالتی اسرارآمیز و در عین حال نگران و مضطرب شروع می شود این تم و چنین فضا گویی جهان هستی را با همه دردها و رنج هایش مجسم می سازد.

پس از آن شاهد تم فرعی که از نغمه اصلی سرچشمه می گیرد هستیم. این قسمت از اولین الهامات بتهوون در این سمفونی است که هیچ گاه در طول سمفونیک تکرار نمی شود و رابطی می شود برای تم دوم که در سی بمل ماژور اجرا می شود. در قسمت اول این سمفونی همه چیز به بالاترین مرتبه اجرایی خود می رسد.

در موومان دوم گویا بتهوون روح و روان آتشین قسمت اول را بدون وقفه در اسکرتسو ادامه می دهد. قسمت دوم مانند یک فوگ است ولی به فرم سه تایی بسط پیدا می کند.

ضربه های طبل در موومان دوم تلاش انسان را برای رهایی از سیاهی به نور نشان می دهد و در قسمت میانی اسکرتسو که از ر مینور به ر ماژور تغییر گام می دهد این روشنایی به وضوح احساس می شود. گو اینکه برگشت به ر مینور بازگشت به طوفان است ولی وقتی نوبت قسمت سوم یعنی قسمت آهسته می شود، گویا ایده آل بشر برای آرامش و راحتی توصیف شده است.
موومان سوم در سی بمل ماژور الهام بخش آهنگسازان بسیاری بوده است. فرم این قسمت نوعی واریاسیون آزاد است و از یک تم اصلی و نغمه های فرعی گوناگون تشکیل شده است که در سل ماژور و ر ماژور آورده شده است. این قسمت نیز بسیار دشوار و مانند قسمت های گذشته به تکنیک بالا و احساس بسیار زیادی نیازمند است.

موومان چهارم سمفونی را می توان یک فانتزی ارکستری همراه با خوانندگان سولو و گروه کر دانست. این قسمت در گام اصلی ر مینور شروع شده و در ر ماژور به پایان می رسد. در این بخش فضای عجیبی ایجاد می شود.

پس از آن بتهوون رفته رفته فضا را برای آوردن تم معروف قسمت آخر که همان تم برابری و برادری انسان ها است را فراهم می کند و اجرای ترانه شادی شیلر طی چند مرحله توسط خواننده سولو و دسته کر پایان سمفونیک 9 بتهوون را رقم می زند.

"علی رهبری" در انتها اجرا گفت: ما هر شب فکر می کنیم که امشب حرف نمی زنیم ولی خوب دیگر اینجا ایران است و نمی شود کاری کرد. 

وی ادامه داد: مادرم به من می گفت که تو آدم یکدنده ای هستی و هر کاری را که بخواهی انجام بدهی انجام خواهی داد و الان می گویم که من همان آدم هستم و هر چیزی که دلم بخواهد می گویم و حرف هیچ کس را گوش نمی دهم.

رهبری افزود: این ارکستر هم ایران است و این نوازندگان هم بچه های ایران هستند. آن ها دو ماه است که 5 دقیقه به تمرین به روی صندلی‌های خود آماده نشسته اند زیرا در ساختمان رودکی هیچ نمی گوید که ارکستر سمفونیک نشدنی است. این اجرا ششمین برنامه ای است که این جوان ها در این 2 ماه به روی صحنه آورده اند.

وی تصریح کرد: این امروزی که از ایران می بینید به هیچ وجه شبیه دیروزش نیست. مسن ترها باید این حرف ها را که در ایران هیچ کاری نمی شود انجام داد را کنار بگذارند. این بچه ها خوب رانندگی می کنند و جایی در دل من پیدا کرده اند که در اسفند ماه در آن جایی نداشتند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک ملی ایران عنوان کرد: این اجرا نتیجه ساعت ها کار است. اینجا ایران است و این جوان ها بچه های خودتان هستند و الان بهترین روزهای زندگی ام را با این جوان ها می‌گذرانم.

وی ادامه داد: وقتی که من را آوردند گفتند که بیایید و درستش کنید نه اینکه ارکستر را راه بیاندازید و درست کردیم و بعضی ها سهم ویژه ای در این شکل گیری دارند.

*تقدیر از «ارسلان کامکار»

در انتها مراسم تجلیل از "ارسلان کامکار" ارکستر مایستر ارکستر سمفونیک ملی ایران در تالار وحدت برگزار شد.

"علی رهبری" در ابتدا گفت: کمتر کسی در این مملکت است که خانواده بزرگ کامکارها را نشناسد. بنده با برادر بزرگ ایشان 40 سال پیش همکاری داشتم. وقتی که از آنتالیا به ایران آمدم اولین کسی را که خواستم ارسلان کامکار بود و ایشان در پیشبرد وضعیت ارکستر نقش بسزایی داشته است.

وی ادامه داد: آن چیزی که در موسیقی بسیار ناراحت کننده است این است که نوازنده روزی خسته شود و مجبور شود که کناری رود و آلبته من وی را اینجا و در جلو جمعیت آورده ام که بخواهم که از ما خداحافظی کنند اما این خداحافظی یک تعارف باشد و هر وقت به وی نیاز داشتیم و یا خودشان دوست داشتند بیایند و با ما بزنند.

*خداحافظی کامکار از ارکستر سمفونیک

"ارسلان کامکار" در ادامه برنامه گفت: البته که من یک سال و نیم برکنار شدم و از این بابت ناراحت بودم که چرا ارکستر 80 ساله ی ایران تعطیل است. بعد که شنیدم "علی رهبری" به ایران آمده اند خیلی خوشحال شدم و تمام تلاش خود را کردم که قدم به قدم با وی بیایم که البته تا همین جا هم برای من بسیار سخت بود.همکاری با "علی رهبری" برای من افتخار بزرگی است اما دیگر از من برنمی آید و خسته شده ام.

رهبری در ادامه برنامه گفت: ارکستر تغییر نام داده و شده ارکستر سمفونیک ملی ایران که هم ملی، سمفونیک و مجلسی و هم قطعات معاصر و از مهر ماه نیز اپرا هم به آن اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: تا می توانیم باید از بچه ها تبلیغ کنیم تا انگیزه ای برای نواختن داشته باشند. 

بنابراین گزارش؛ در انتها از سوی بنیاد رودکی، معاونت هنری، دفتر موسیقی و خانه موسیقی هدایا و لوح های تقدیری به ارسلان کامکار اهدا شد.

در ادامه برنامه "اکبر گنجه ای" به روی صحنه آمد و گفت: ای کاش همه هنرمندان ما به اندازه "ارسلان کامکار" مناعت طبع داشتند. من 40 سال است که با این خانواده هستم و از همان اول دیدم که ارسلان هیچ ادعایی نداشت و در انتها امیدوارم که همه ما قدر هنرمندان را بدانیم.

پس از گنجه ای "محمد سریر" گفت: خاندان کامکار یکی از مفاخر هنر ایران زمین بوده و هستند و انتظار می رود همیشه حضورشان را حفظ کنند. امتیاز ارسلان کامکار این است که اصولا در همه زمینه ها این سمت استادی را دارد و حضورشان در موسیقی ما غنیمت است.

"حمیدرضا نوربخش" مدیر عامل خانه موسیقی نیز در انتها گفت: راه اندازی ارکستر با این سطح بسیار افتخار و واقعا جای تقدیر و تشکر دارد. دلمان نمی خواهد که ارسلان کامکار از ارکستر خداحافظی کند. خانواده کامکار رکن مهمی در موسیقی ایران است.

گفتنی است؛ حضور "مسعود کیمیایی" کارگردان سینما ایران از نکات قابل توجه اجرای شب گذشته بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار