رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث گفت: در هنگام وقوع حادثه مهمترین دغدغه باید حفظ سلامتی افراد باشد و سپس نیازهای دیگر عنوان شود.

دکتر حمید رضا خانکه رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در گام اول دولت‌ در هنگام وقوع حادثه مسئولیت حفظ سلامت افراد جامعه خود را بر عهده دارند و در مرحله بعد اولویت‌هایی مانند مدیریت خطر، بررسی و شناخت خطر، سامانه هشدار اولیه خطر و ... مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای در حال توسعه مانند ایران توان ترجمه سیاست‌های خطر را از سطوح ملی به سطوح محلی ندارند و یکی از دلایل این ناتوانی فقدان امکانات کافی در کشور است البته مشارکت بخش خصوصی مانند بیمه‌ها بسیار مهم است.

دکتر خانکه بیان کرد: سیستم سیاسی کشور باید در جهت کاهش خطر حرکت کند و آن را قسمتی از برنامه توسعه بداند مسلما وقتی حادثه‌ای رخ می دهد مهمترین دغدغه سلامتی است و بعد از آن نیازهای دیگر مطرح می گردد و عدم آمادگی این حوزه در ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به هنگام وقوع حادثه سبب نارضایتی مردم خواهد شد. 

وی اظهار داشت: در هنگام وقوع بحران نباید به دنبال اخبار کشته‌ها و مصدومین بود بلکه باید به دنبال ارائه خدمات باشیم، وقوع بحران در دنیا در طی 100 سال اخیر افزایش یافته و علت آن هم دستکاری بشر در طبیعت و نداشتن سازه‌های استاندارد است متاسفانه ما به سمت گسل ها و بستر رودخانه‌ها حرکت کرده و سازه‌های خود را در این مکان‌های پرخطر بنا می‌کنیم و این خلاف عقل است. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پایان خاطر نشان کرد: در 100 سال گذشته آمار مرگ و میر کاهش یافته اما تعداد افراد آسیب دیده افزایش داشته است زیرا با گسترش شهر نشینی دانش سلامت عموم مردم بالا رفته است اما نوع زندگی ما پر مخاطره گشته است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.