رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: در حال حاضر برای اینکه از قافله دنیا عقب نمانیم به 2 هزار و 500 تخت بستری توانبخشی نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور رایگانی متخصص طب فیزیکی،‌ توانبخشی و رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی در نشست خبری نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی،‌توانبخشی و الکترودیاگنوز بیان کرد: خدمات این رشته روی 3 خدمت متمرکز شده است. این خدمات عبارتند از انجام و ارائه خدمات طبیعی، مانند: تجویز ورزش و هدایت بیمار بر نحوه درست به کارگیری اندام‌ها، درمان‌های کم‌هزینه، و درمان‌های کمتر‌ تهاجمی.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما به خدمات توانبخشی در همه سنین نیاز دارند، عنوان کرد:با توجه به اینکه در حال حاضر افراد بیشتر زنده می‌مانند به ازای آن بیشتر سالمند هم می‌شوند از طرفی حوادث و بیماری ها نیز بیشتر می‌شود، بنابراین توانبخشی نیاز امروز و ضرورت فردا است.
 
رایگانی درخصوص یکی از معضلات این حوزه گفت: در حال حاضر عدم تبیین و استقرار بخش‌های بستری در اکثر مراکز بیمارستان و آموزش کشور از جمله معضلات است. حلقه ایجاد درمانهای مبتنی بر توانبخشی تشکیل تیم توانبخشی است.

وی با بیان اینکه کشور ما از نظر بخشهای بستری توانبخشی بسیار پایین‌تر از سایر کشورها اظهار کرد: در کشورهایی مثل ژاپن،‌ 100 هزار تخت بستری توانبخشی وجود دارد، البته در حال حاضر خدمات را در حد توان ارائه می‌دهیم اما این خدمات به صورت زنجیره کامل نیستند . 

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی درمورد تاثیر طرح تحول سلامت بر این رشته اذعان کرد: خوشبختانه دیدگاه‌ها تغییر پیدا کرده است، طرح تحول سلامت باعث شد تا مردم از خدمات این رشته بهره‌مند شوند. تعریف خدمات جامع توانبخشی از جمله برنامه‌های ما است.
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر 450 پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی 7 دوره دستیاری و یکصد رزیدنت در حال تحصیل داریم. علاوه بر این دوره فلوشیپ ضایعات نخاعی و ستون فقرات را راه‌اندازی خواهیم کرد. 

رایگانی خاطر نشان کرد: اکنون کمتر از 20 تخت توانبخشی داریم که اکثر آنها در تهران هستند تخت توانبخشی شامل چرخه متخصص طب فیزیکی توانبخشی، پرستار، فیزیوتراپ و . . . می‌باشد.برای اینکه از قافله دنیا عقب نمانیم به 2 هزار و 500 تخت بستری توانبخشی احتیاج داریم. 

وی افزود: بودجه خدمات توانبخشی در قسمت های مختلف هزینه می‌شود، البته مشکل عمده ما فقط بودجه نیست بلکه مدیریت بودجه و هدفمند کردن آن حائز اهمیت است. شایع‌ترین اختلال طب توانبخشی بیماری های اسکلتی عضلانی مانند کمر درد است.همچنین مهمترین اختلال،‌در کشور ما سکته‌های مغزی و ضایعات نخاعی است که در واقع گروه هدف ما محسوب می‌شوند. 

نبود وجود تعرفه خدمات توانبخشی / 25 درصد از افراد دردهای مزمن دارند 
سید احمد رئیس السادات دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی در نشست خبری نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی،‌توانبخشی و الکترودیاگنوز بیان کرد: علی رغم پیشرفت‌ها در زمینه مداخلات پیشرفته در درمان هنوز 10تا 25 درصد از افراد دچار دردهای مزمن هستند که با افزایش جمعیت سالمندی این آمار نیز افزایش می‌یابد. پزشکان بر رشته‌های مختلف با رویکردهای متفاوت به کاهش درد و علاج می‌پردازند. همکاری‌های بین رشته‌ای و استفاده از روشهای تشخیصی درمانی مناسب یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت و افزایش هزینه اثر بخشی درمانها است. 

وی افزود: هدف ما از مدیریت درد فقط کاهش کوتاه‌مدت آن نیست بلکه هدف مهم‌تر پیشگیری از عود درد و بهبود عملکرد است.
 
رئیس السادات با اشاره به اینکه از قابلیت‌های رشته طب فیزیکی و توان‌بخشی استفاده کافی نشده است عنوان کرد: این رشته تخصصی است که با رویکرد چند جانبه نگری قابلیت منحصر بفردی برای ایجاد هسته مرکزی مداخلات درد را دارد. 

وی در خصوص مشکلات کنترل درد اظهار کرد: یکی از این مشکلات عدم وجود الگو و راهنمای بالینی در زمینه دردهای مختلف است. این درحالی است که اگر این الگو هم وجود داشته باشد، متناسب با شرایط کشور نیست. علاوه بر این کری‌کلوم آموزشی استانداردی برای دوره‌های رشته‌های تخصصی مرتبط و جایگاه‌های رشته‌‌ای متفاوت وجود ندارد. سختی و مشکلات کارهای تیمی از دیگر مشکلات کنترل درد به حساب می‌آید. 

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی خاطر نشان کرد: عدم وجود تعرفه و در برخی موارد عدم پوشش مناسب بیمه‌ای برای خدمات مداخله‌ای درداز دیگر مشکلات موجود است. که امیدواریم با حضور روز افزودن متخصصین بیش از پیش در ارائه خدمات موفق باشیم. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.