وزیر امور خارجه عراق از تلاش‌های خود برای رفع تنش در روابط تهران- ریاض خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ "ابراهیم جعفری،" وزیر امور خارجه عراق، در گفتگوی اختصاصی با این شبکه در خصوص آخرین فعالیت های وزارت امور خارجه عراق برای رفع تنش در منطقه گفت: این وزارتخانه هم اکنون در صدد اجرای طرحی است که با توجه به تنش های شدید در منطقه که ممکن است سراسر آن را در بر بگیرد و تحت تاثیر قرار دهد، ما را به ساحل امن می رساند. بر همین اساس در چارچوب این طرح با مسئولان جمهوری اسلامی ایران تماس گرفتم و سپس به عمان و کویت رفتم و با توجه به کمبود وقت به سبب برگزاری نشست وزرای امور خارجه عرب، به برقراری تماس تلفنی با تعداد زیادی از وزرای امور خارجه عرب اکتفا کردم و در نشست آنها نیز دیدارهایی با هم داشتیم.
 
وی در ادامه طرح عراق برای حل و فصل تنش ها میان تهران و ریاض و این که با توجه به صدور بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه عرب که کاملا علیه ایران است، سرنوشت این طرح چه خواهد شد، گفت: این نشست و بیانیه آن یکی از مراحل موجود در مسیر است نه مرحله پایانی. پیش از این در موارد زیادی شاهد بیانیه هایی بوده ایم که ماهیت رسانه ای دارد و جنجال به پا می کند و در اینجا و آنجا با انگیزه های مشخص مورد استقبال قرار می گیرد؛ ولی فعالیت سیاسی مؤثرتر و طولانی تر است و ممکن است زمان بیشتری به طول بینجامد. تا گذشته ای نه چندان دور اجماعی منفی علیه عراق وجود داشت و اکنون عراق اجماع اعراب را به نفع خود تغییر داده است و اکنون متحد راهبردی برخی از این کشورهاست.
 
وی در ادامه در خصوص اتفاقاتی که در نشست اخیر وزرای امور خارجه عرب پیش از صدور بیانیه پایانی افتاد، گفت: موضع گیری ها تند بود و متاسفانه اجماعی کاملا منفی وجود داشت زیرا موضوع اصلی که به سبب آن نشست برگزار شده بود، موضع گیری در باره جمهوری اسلامی ایران بود. گفتگوهای تلفنی یا دیدار ما با برخی از وزرای امور خارجه عرب قبل از برگزاری این نشست و همچنین دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب، مثبت بود؛ اما این را هم می دانستم که آنها به موضوع محکوم کردن (ایران) پایبند هستند. 
همانگونه که می دانید ما در جهانی زندگی می کنیم که پر از جناح بندی ها و مسائلی شبیه آن است. همانگونه که قبلا هم گفتم، می دانم که این موضع گیری ها بیشتر تبلیغاتی و رسانه ای است و به سرعت از بین می رود. این موضع گیری ها نوعی جنجال تبلیغاتی و رسانه ای ایجاد می کند و برای مدتی بازار آن داغ است؛ اما اگر موضوع را به خوبی اداره کنیم و صبر داشته باشیم این موضع گیری ها به سرعت از بین می رود.
 
جعفری ادامه داد: من در نشست وزرای امور خارجه عرب ملاحظاتی درباره بیانیه پایانی نشست داشتم که بارها آنها را گفته ام. مثلا ملاحظه درباره متهم بودن ایران به حمایت از تروریسم که هر ماتم زده ای را به خنده می اندازد، ملاحظه درباره موضوع حزب الله، و غیره و غیره. قضاوت درباره یک حکومت به سبب تظاهرات تعدادی از افراد در کشوری که حق تظاهرات در آن داده شده است و برای این تظاهرات هم چارچوبی مشخص شده است؛ ولی تعدادی از تظاهرکنندگان از این مسئله سوء استفاده کردند (دشوار است). دولت ایران اقدامات مهمی انجام داد. در گفتگویی که با "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران داشتم او به من گفت ما غافلگیر شدیم و اکنون درباره عناصری که این تعرض را انجام داده اند تحقیق می کنیم. وی در ابتدای سخنان خود گفت ما از ابتدا در فکر نزدیک شدن ایران به کشورهای منطقه و عربستان و غیره بودیم. وی جدی است و در صدد برقراری روابطی قوی است که هم برای ایران و هم برای کشورهای منطقه منافعی دارد. وی دیدگاهی راهبردی دارد و آن را دنبال می کند. 

قبل از آن که "ملک عبدالله،" پادشاه سابق عربستان، از دنیا برود شنیدم که درباره رابطه با ایران و اهمیت رابطه با این کشور سخن گفته بود. من که این حرف ها را می زنم ایرانی نیستم. من در فکر منطقه و آینده آن و تهدیدات موجود علیه آن هستم. هر چیزی که منطقه را تهدید کند به سادگی می تواند تنش ایجاد کند و این تنش ها به جنگ تبدیل می شود و سپس در شرایط خطرناکی قرار می گیریم. ما با آتشی روبرو هستیم که شعله ور شده است و ممکن است کل منطقه را در بر بگیرد و دامنه آن از همسایگان عربستان فراتر برود و مدت زمان زیادی هم به طول بینجامد، بر همین اساس تلاش من این است که روابط خوبی برقرار کنم و ندای عقل را حاکم کنم. فعلا عواطف حاکم است. من در نشست های دوجانبه و پس از آن، از آنها خواستم عقلانی رفتار کنند و تاکید کردم که باید روابط با ایران را حفظ کنیم. با وجود آن که ترکیه نیروهایش را تا عمق زیادی از خاک عراق وارد کشور ما کرده است روابط با این کشور را رد نمی کنیم؛ بلکه مخالف تجاوز و دخالت در امور داخلی خود هستیم.
 
وزیر امور خارجه عراق در خصوص طرح کشورش برای برقراری آرامش میان ایران و عربستان و این که آیا در چارچوب این طرح با سعودی ها تماس گرفته اید، گفت: گفتگوهایی با "عادل الجبیر،" وزیر امور خارجه عربستان، داشتم. من در ابتدا به دنبال فرصتی مناسب برای طرح مسئله بودم. وی احساس کرد که من طرحی برای از بین بردن تنش ها دارم و در حاشیه نشست وزرای خارجه عرب در قاهره نیز اندکی گفتگو کردیم و وی از گفتگو و تبادل نظر درباره مشکل استقبال کرد.
 
جعفری در پاسخ به این سوال که آیا پس از سفرها و گفتگوهایی که داشتید هنوز خوش بین هستید، گفت: هنوز خوشبین هستم و برخی از کشورهای عربی هم موضع عراق را درک می کنند و به شدت به دنبال آرامش هستند؛ ولی تعهداتی در خصوص حفظ وحدت میان کشورهای عربی دارند. من هم به وحدت عربی اهتمام می ورزم، بخصوص که وحدت عربی در تاریخ اتحادیه عرب برای اولین بار به نفع عراق تمام شد؛ ولی پایبندی به این وحدت به این قیمت نیست که حق را زیر پا بگذاریم و برخی ادعاها را که گمان نمی کنیم درست باشد، بپذیریم.
 
وزیر امور خارجه عراق در ادامه با اشاره به این که وحشتی که از اسم ایران و رفتارهای این کشور وجود دارد باید تغییر کند افزود: ما نمی خواهیم تحت فشارها و عواطف، بیندیشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار