وزیر بهداشت گفت: سازمان غذا و دارو تا امروز در مقابل مسئولین دولتی که خود سهامداران شرکتهای صنایع غذایی هستند عقب نشینی نکرده‌ است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در چهارمین همایش کشوری آزمایشگاه‌های بر‌تر در جمع خبرنگاران در خصوص مسئولین دولتی که خود سهام‌دار شرکتهای صنایع غذایی هستند، بیان کرد: بنای کار ما مراقبت از سلامت مردم بدون رودربایستی است و تا الان خوب پیش رفتیم این مشکل در همه جای دنیا وجود دارد اما چون کشور ما اسلامی است انتظار می‌رود که اینگونه موارد در آن کم‌رنگ‌تر باشد. سازمان غذا و دارو تا امروز در این مورد عقب نشینی نکرده است و باید همچنان با اعتماد به نفس پیش رود‌. 

وی در خصوص نظارت بر کلینیک‌ها عنوان کرد: دو هفته پیش دستورالعمل‌های جدید به کلینیک‌ها ابلاغ شده است و لیست اعمال جراحی که مجاز به انجام آن هستند فرستاده شده است، انجام اعمال جراحی در سراسر کشور بدون عارضه نیست اگر این عارضه عمدی باشد باید تبعا در دادگاه رسیدگی به جرایم پزشکی و نظام پزشکی رسیدگی شود اگر این عارضه غیر عمد بوده قبلا به بیمار گفته شده است. 

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص شرایط کشور پس از برداشته شدن تحریم‌ها اظهار کرد: پس از این اتفاق مشکلات زیادی در کشور برطرف می‌شود امروز گفت‌وگویی راجع به مشکلات ارسال پول و ارز با بانک مرکزی داشتم، از فردا که تحریم‌ها برداشته شود دیگر نیازی به بانک مرکزی نیست و هر شرکت می‌تواند مستقیما با شرکت‌های خارجی مبادله مالی داشته باشد. البته حضور سرمایه گذارهای خارجی در کشور مستلزم ایجاد فضایی است که آن‌ها احساس امنیت کنند و مطمئن شوند که نه تنها سرمایه بلکه سود آن نیز باز می‌گردد. اگر می‌خواهیم چرخه اقتصادی کشور به راه افتد،  کیفیت دارو‌ها ارتقا پیدا کند و دانش و فناوری به ایران منتقل شود راهی جز این نیست. 

وی در مورد تعرفه‌های آزمایشگاه‌ها اذعان کرد: تعرفه‌ها توسط هیئت وزیران تصویب می‌شود ما به سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد می‌کنیم و آن‌ها نیز بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. البته در برخی موارد نیز نظرات دو طرف با یکدیگر منطبق نیست ما معتقدیم که ساز و کار تعرفه‌ها و بخش خصوصی متعلق به اتحادیه‌هاست و تنها نظارت آن‌ها با دولت است. در برخی موارد به نوعی تصمیم گرفته می‌شود که ممکن است سرمایه گذاری در این بخش را غیر سود آور کند. 

وزیر بهداشت در خصوص رایگان شدن ارائه خدمات در سوانح گفت: با رایگان شدن ارائه خدمات در سوانح برای مستحقان یعنی دهک‌های پایین جامعه از نظر اقتصادی موافقیم. اما کسانی که تمکن مالی دارند چرا باید رایگان خدمت بگیرند در همه جای دنیا مسیر درست، دستگیری از مستمندان است. 

وی افزود: انتقاد در مورد یارانه‌ها هم به این دلیل است که فقیر و غنی به یک میزان از آن بهره‌مند می‌شوند. بیمارستان‌ها در سوانح برای ارائه خدمت در سوانح ابتدا باید به ارائه خدمت بپردازند. زیرا در ابتدا مراقبت از جان مردم اهمیت دارد پس از آن طبیعی است که می‌توانند هزینه را مطالبه کنند زیرا بیمارستان‌ها منابع ندارند و از بودجه عمومی استفاده می‌کنند. 

هاشمی در مورد کمبود پرستار عنوان کرد: ما مجوز استخدام نداریم اما این درست است که اگر اجازه استخدام داشته باشیم نیاز‌هایمان تامین می‌شود البته با این وجود مهاجرت پرستاران از بخش خصوصی به دولتی نیز اتفاق می‌افتد. 

وی خاطر نشان کرد: تا کنون شاهد بودیم که بخش عمده‌ای از نظارت‌ها توسط آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود. همچنین ۸۴ درصد از خدمات آزمایشگاهی به صورت خرید خدمت بوده است در دوره بعد از تحریم حضور کمپانی‌های اصلی و مجهز شدن به آزمایشگاه‌ها و دانش‌های نوین می‌تواند به مراقبت از امنیت غذایی مردم کمک کند البته کار سختی است چون حوزه‌ای است که سودجویی در آن زیاد است اما در عین حال شرایط کشور خوب است. 

گفتنی است، در حاشیه این مراسم از آزمایشگاه‌های برتر کشور با حضور وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو تقدیر به عمل آمد همچنین از اولین کتاب مرجع آرایشی بهداشتی رونمایی شد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار