نیویورک تایمز در گزارشی به نیاز فوری کشورهای نفت‌خیز به افزایش بهای جهانی طلای سیاه اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه نیویورک تایمز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بهای جهانی نفت به پایین‌ترین سطح در 13 سال گذشته رسیده است و کمتر از 30 دلار در هر بشکه داد و ستد می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد کشورهای غنی از نفت که اقتصادشان بر فروش طلای سیاه استوار است، بیش از هر زمان دیگری به نقدینگی نیاز دارند. در آمریکا نیز سرمایه‌گذاران و نقش‌آفرینان حوزه اقتصادی با مشکلات جدی در تعامل با بازارهای جهانی مواجه شده‌اند.

افت بهای جهانی نفت عربستان را با مشکلات مالی وسیعی مواجه کرده است بطوریکه ریاض برای تامین منابع مالی مجبور است سرمایه‌هایی را که پیش از این بواسطه فروش نفت اندوخته بود، به سرمایه‌گذاران خارجی عرضه کند. اگر روند کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی استمرار داشته باشد، سرمایه‌های بیشتری برای فروش به بازار عرضه می‌شود و با توجه به اینکه اغلب بازارها به نوبه خود با رکود اقتصادی مواجه هستند، فشار بیشتری بر نهادهای مالی و تجاری وارد می‌شود. کشورهای صادرکننده نفت به پول نیاز دارند و زمانیکه دارایی‌های خود را در معرض فروش قرار می‌دهند، با استقبال کمرنگ سرمایه‌گذاران خارجی مواجه می‌شوند و واضح است در چنین شرایطی شرایط رکود از بازارهای نفتی به دیگر بازارهای اقتصادی نیز سرایت می‌کند.

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش نوشت: حجم مبالغی که درگیر رکود بازارهای جهانی شده، بسیار زیاد و قابل توجه است. بیش از 7.2 هزار میلیارد دلار از ثروت موجود در بازار به اوراق بهادار کشورهایی مربوط می‌شود که اقتصاد آنها کاملا وابسته به درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز است. از آوریل تا سپتامبر سال گذشته (فروردین تا شهریور) بهای جهانی نفت از بشکه‌ای 50 دلار به 40 دلار سقوط کرد. بانک مورگان استنلی اعلام کرد همین کاهش بهای نفت موجب شد کشورهای وابسته به فروش نفت مجبور شوند 100 میلیارد دلار از اندوخته‌های مالی خود را برای جبران کسری تجاری خرج کنند. دست‌کم نیمی از مبلغ یاد شده را عربستان از خزانه خود خارج کرد. 

فایننشال تایمز در مطلبی نوشت: ادامه یافتن کاهش بهای نفت می‌تواند در 10 سال 64.2 میلیارد دلار از ذخیره ارزی کشوری مانند قزاقستان را به طور کامل تمام کند. صندوق بین المللی پول در گزارش ماه اکتبر (مهر) هشدار داد کشورهایی که اقتصاد آنها بر فروش نفت استوار است باید در شرایط کنونی، نرخ بهره بانکی را افزایش دهند. زیرا خرج کردن اندوخته‌های ارزی به خودی خود نگرانی‌هایی را درمورد نقدینگی بوجود می‌آورد. جا به جایی‌های عظیم نقدینگی، توازن را در بازار بر هم می‌زند و مشکل جدیدی را برای نهادهای اقتصادی بوجود می‌آورد.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: پایین بودن بهای نفت نمی‌تواند به سود کشورهای مصرف کننده و فاقد منابع انرژی تمام شد. این یک چرخه متصل به هم است و زیان دیدن کشورهای صادرکننده نفت در نهایت به زیان کشورهای واردکننده نیز تمام می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار