بیزینس اینسایدر در گزارشی به بررسی افزایش رقابت روسیه و عربستان سعودی در بازار نفت چین پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "بیزینس اینسایدر" در گزارشی نوشت: عربستان سعودی مدتها در بازار نفت چین از روسیه پیشی گرفته بود. بنابر اعلام مؤسسه "آر بی سی کپیتال مارکت،" سهم عربستان و روسیه در صادرات نفت خام به چین در اوایل دهه اخیر به ترتیب 20 درصد و 7 درصد بود؛ اما در حال حاضر صادرات نفت خام روسیه به چین افزایش یافته و این مسئله مقامات سعودی را نگران کرده است. 

"مایکل تران،" استراتژیست مؤسسه "آربی سی کپیتال مارکت" اعلام کرد: روسیه بزرگترین رقیب عربستان سعودی در بازار نفت چین است. ریاض در حال حاضر مسکو را یکی از رقبای سرسخت خود می پندارد. به همین منظور سعودی ها در 5 سال گذشته صادرات نفت خام به چین را روزانه حدود 120 هزار بشکه افزایش داده اند. در همین دوران، روسیه نیز صادرات نفت خام خود به چین را روزانه 550 هزار بشکه افزایش داد. 

تران در ادامه افزود: روسیه حتی توانست در سال 2015، 4 بار به جای عربستان سعودی، در صدر صادرکنندگان نفت به چین قرار بگیرد. شاید این رقم قابل توجه نباشد؛ اما باید خاطرنشان کرد این مسئله باعث شد عربستان سعودی در 5 سال گذشته 6 بار جایگاه بزرگترین صادرکننده نفت به چین را از دست بدهد.

به نوشته بیزینس اینسایدر، بخشی از موفقیت مسکو در صادرات نفت به پکن به دلیل تمایل روسیه در دریافت "یوان" چین در قبال فروش نفت است. 

"گائو جیان،" تحلیلگر مؤسسه بین المللی "اس سی آی" اعلام کرد: عربستان سعودی به دلیل بهای نفتش، جایگاه خود را در بازارهای آسیا نیز از دست داده است. به گفته "گوردون کوآن،" رئیس پژوهش های نفت و گاز منطقه ای در شرکت "نامورا هولدینگز،" اگر عربستان سعودی می خواهد دوباره به یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین تبدیل شود، باید به جز دلار، واحد پول "یوآن" چین را نیز در ازای فروش نفت بپذیرد.

به گفته تران، داشتن پالایشگاه در مناطق کلیدی نیز می تواند در نقش عربستان در بازارهای نفت تاثیرگذار باشد. اگر عربستان سعودی پالایشگاه احداث کند، می تواند نفت خود را در آن مناطق به فروش برساند.

بیزینس اینسایدر: خشم رژیم آل سعود از تبدیل شدن روسیه به بزرگترین صادرکننده نفت به چین

بیزینس اینسایدر: خشم رژیم آل سعود از تبدیل شدن روسیه به بزرگترین صادرکننده نفت به چین
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار