کاهش بهای جهانی نفت باعث شد عربستان سعودی برنامه 6 میلیارد دلاری بورس تحصیلی دانشجویان خود را در خارج از کشور حذف کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، به دنبال سقوط بهای جهانی نفت، هزاران نفر از سعودی ها مجبورند رویای ادامه تحصیل در خارج از کشور را فراموش کنند. به دلیل کاهش بودجه عربستان سعودی، این کشور مجبور شد برنامه بورس تحصیلی دانشجویان خود را در خارج از کشور قطع کند. این برنامه در سال 2015، حدود 200 هزار دانشجو را شامل می شد. در نتیجه، بودجه 6 میلیارد دلاری بورس تحصیلی ملک عبدالله تنها به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که در یکی از 100 دانشگاه برتر جهان پذیرش شوند یا در برنامه ای تحصیل کنند که جزء 50 رشته برتر محسوب شود.

دولت عربستان سعودی در خصوص میزان کاهش بورس تحصیلی دانشجویان اطلاعات بیشتری منتشر نکرد؛ اما اعلام کرد این برنامه بخشی از تلاش دولت برای صرفه جویی در هزینه است. بنابر اعلام دولت عربستان سعودی، در سال جاری میلادی 12 درصد از کل هزینه های تحصیلی این کشور کاهش یافته است. 

برنامه بورس تحصیل در خارج از کشور از سال 2005 در عربستان سعودی آغاز شد . این بورس تحصیلی شهریه کامل، بیمه درمانی، دستمزد ماهانه، بلیط هوایی رفت و برگشت سالانه برای دانشجویان دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را شامل می شد.

این درحالیست که پیشتر در خصوص محل تحصیل سعودی ها محدودیت هایی وجود داشت. حدود 90 درصد از دانشجویان سعودی در خارج از کشور از برنامه بورس تحصیلی استفاده می کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار