رییس جمهور گفت: ملت ما در 24 خرداد 92 بر تمام این افکار و سخنان مهر باطل زد و اعلام کرد خواهان تعامل سازنده با جهان است.

سخنرانی رییس جمهور در همایش به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور در همایش "اجرای برجام فصلی نو در اقتصاد ایران" که صبح امروز سه‌شنبه (29 دیماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: همه شما می‌دانید که در موضوعی بس پیچیده و درهم تنیده که یک سرش توطئه استکبار و صهیونیست است و سمت دیگرش رقبای نااهل و خصم و در قلب آن افراد افراطی که همواره تلاش می‌کردند (در واشنگتن و نیویورک) و هرگز نمی‌گذاشتند این روز در تاریخ ثبت شود، قدم برداشتیم.

روحانی ادامه داد: بسیاری از افراد تلاش کردند 23 تیرماه 94، روز 26 دیماه 94 و پایان مذاکرات با موفقیت نباشد.

وی گفت: برخی با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین رفتند و گفتند قیمت نفت را پایین می‌آوریم، ایران را به زانو درخواهیم آورد، فقط چند ماه دیگر صبر کنید، به سازمان ملل رفتند، در مجمع عمومی حرف زدند و بمب را روی تابلو به نمایندگان ملل جهان نشان دادند و گفتند به ایران اعتماد نکنید.

روحانی با بیان اینکه بسیاری تلاش کردند تا وسوسه شیطانی و ناامیدی را در دلها مستقر کنند، افزود: برخی گفتند هر وقت با دشمن مذاکره کردیم، کلاه سرمان رفت، لذا مذاکره ما را به جایی نمی‌رساند، برخی فلسفه بافتند و تاریخ را به استناد آوردند و گفتند مگر پرهیز از رویارویی و جنگ با شیطان امکانپذیر است، ما راهی جز جنگ و جنگیدن و ویران کردن و ویران شدن نداریم.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: ملت ما در 24 خرداد 92 بر تمام این افکار و سخنان مهر باطل زد و اعلام کرد خواهان تعامل سازنده با جهان است.

وی به بیان اینکه تردید نداشته باشید هرآنچه امروز داریم و فردا خواهیم داشت از آن یک ملت غیور متحد، صبور و آماده در صحنه و میدان داشتیم، داریم و خواهیم داشت افزود: این ملت بزرگ و غیور که در همه صحنه‌ها همه توان خود را بکار گرفته‌اند و سختی‌ها را تحمل کردند، در نهایت به پیروزی رسید.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ایران این امید را در دل داشتند و توسلشان به حضرت حق بود و می‌دانستند که 23 تیر و 26 بوجود خواهد آمد.

روحانی با بیان اینکه مذاکرات کردن کار بسیار سنگینی بود اظهار کرد: شما می‌دانید وقتی با یک جمع اروپایی می‌خواهید صحبت کنید ظاهرش اتحادیه اروپا است اما هنگامی که با دو نفر صحبت می‌کنید می‌بینید که رقابت‌ها و فاصله‌های درونی‌شان چقدر زیاد است.

وی خاطر نشان کرد: سالهای 82- 83 و 84 با آقای ظریف با سه کشور اروپایی مذاکره می‌کردیم و دیدیم چقدر رقابت‌ها وجود داشت آن یکی قهر می‌کرد که چرا این پیشنهاد را او داده است ما قرار بود باهم پیشنهاد دهیم در یک جلسه ما گفتیم این کشور رئیس ندارد جلسه بهم خورد و گفتند چرا گفتید، ما هر سه باهم هستیم.

رئیس جمهور گفت: اگر اروپا بخواهد با یک قدرت برتر با نام آمریکا زمینه شود لذا رقابت‌ها بیشتر خواهد شد و زمانی که آنها با کشورهایی به نام روس، چین و یک کشور در حال توسعه همراه می‌شوند چقدر صحبت کردن با آنها سخت است.

روحانی افزود: آنهایی که یک پشتوانه‌ای را داشتند و فکر می‌کردند ما بدون پشتوانه هستیم، آنها پشتوانه‌شان قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بود و می‌گفتند 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در فصل هفتم و الزامی علیه شما دارد و 12 قطعنامه را شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی علیه ما دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: آنها ادعا می‌کردند که جامعه جهانی علیه ما است و در میان کارزار و بحران جنگ و رقابت آنچه را که از همسایه مسلمان و برادر انتظار ندارد تا پول خرج کند تا مذاکرات به نتیجه نرسد و همچنین انتظار نداشتیم عده‌ای در داخل هم بذر ناامیدی را بیافشانند.

وی گفت: مذاکره کار بسیار سختی بود اما آنجا که اراده ملت وجود داشته باشد لطف خداوند در کنار این کوشش قرار گرفت و قدم به قدم راه موفقیت را طی کرد. 

رئیس جمهور با اشاره به توافق ژنو اظهار داشت: کمتر از دو سال و چند ماه پیش را بخاطر می‌آوریم روزهایی که قرار بود تحریم‌های جدید بر علیه ما اجرا شود، این توافق جلوی تحریم‌های جدید را گرفت و متوقف کرد.

وی گفت: هفتصد میلیون دلارهایی که آزاد می‌شد و با توجه به شرایط سختی که قرار داشتیم، راه بزرگی را برای یک مذاکره قوی که مبتنی به توافق نهایی شود باز کرد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه در 13 فروردین مردم به خوبی حس کردند که مذاکرات در سرازیری توفیق قرار گرفته است، اظهار داشت: این مذاکرات تا 23 تیرماه یعنی روز توافق ادامه یافت تا اینکه 6 ماه بعد برای اجرا یعنی روز 26 دیماه به ثمر نشست.

روحانی خاطرنشان کرد: وقتی خدا می‌خواهد و خیری را نسبت به جمعی اراده می‌کند، وسایلش را هم فراهم می‌کند.

وی در ادامه اظهارات خود به تقدیر از ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پرداخت و تاکید کرد: اگر رئیس تیم مذاکره هسته‌ای فردی غیر از ظریف بود به اینجا نمی‌رسیدیم.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: بعد از انقلاب مسئولیت‌هایم به گونه‌آی بود که با همه دیپلمات‌های کشور سر و کار داشتم، بی‌شک قوی‌ترین فردی که در این زمینه فکر می‌کردم این بار مسئولیت را می‌تواند به مقصد برساند را برای وزارت امور خارجه برگزیدم که این خود از توفیقات الهی بود.

روحانی گفت: از مقام معظم رهبری به خاطر اعتماد کامل ایشان به شخص وزیر امور خارجه و سپس به خاطر پذیرفتن پیشنهادم برای اینکه رسیدگی مذاکره از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت امور خارجه برود، قدردانی می‌کنم، چون اگر این کار انجام نمی‌گرفت کار ما سخت می‌شد.

وی افزود: ما این موضوع را از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه بردیم تا به دنیا پیام بدهیم که هسته‌ای موضوع امنیتی نیست، بلکه سیاسی است و این کار به ما کمک کرد تا موفق شدیم.

روحانی در ادامه اظهاراتش اظهار داشت: اینکه در طول مذاکرات 30 ماهه چه‌ها گذشت و چه روزها، چه ساعت‌ها و فراز و نشیب‌ها و سختی‌هایی را داشتیم، بماند برای کتاب خاطرات در آینده‌ام.

وی در ادامه سخنانش همچنین به قدردانی از صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پرداخت و گفت: چون موضوع هسته‌ای هم سیاسی هم فنی هم حقوقی هم اقتصادی و پیچیده بود، از وجود صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی استفاده کردیم، همان مردی که در خانه ملت عقده گشود و سخن‌ها گفت.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: آقای صالحی از لحاظ فنی بسیار به ما کمک کرد، چرا که از لحاظ دانش هسته‌ای یکی از سرآمدهای کشور است و شاید هم در رشته خود بهترین باشد.

رئیس جمهور همچنین از وزیر دفاع تقدیر کرد و گفت: در مسیر راه بازهم به جایی رسیدیم که یار سومی لازم بود و این بار دهقان وزیر دفاع پا به میدان گذاشت.

روحانی تاکید کرد: تلاش این سه بزرگوار ما را به نقطه‌ای رساند که شورای حکام آژانس بعد از 12 سال پرونده هسته‌ای ایران را مختومه اعلام کرد و بست و این همه مسائل گذشته باقی مانده را پایان یافته اعلام کرد و گفت در طول این 12 سال مدرکی بتواند ثابت کند از مواد هسته‌ای در مسیر نظامی استفاده کرده به آن مدرک دست نیافتیم.

روحانی گفت: در راستای نظارت بر اجرای برجام کار بزرگی صورت گرفته است، در تاریخ سازمان ملل هیچ کشوری را به شورای امنیت و به فصل 7 و ماده 41 و 42 نبرده است، مگر آنکه حکومت آن کشور را سرنگون کردند یا آن ملت را کاملا تسلیم که تنها نمونه استثنای آن جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور افزود: ما امروز به آغاز رسیده‌ایم، اقتصاد ایران به مثابه یک انسان بیگناه بود که 12 سال در زندان در غل و زنجیر نگه‌داشته شده و این زنجیر نا به حق در دست و پای اقتصاد ایران افکنده بود و این جوانی که می‌بایست در آغاز فعالیت باشد در زندان محبوس بود.

رئیس قوه مجریه گفت: امروز این زندان باز شده و زنجیرها گسسته شده و جوان بیگناه به صحنه آمده است، این دست‌ها در طول این 12 سال ورم کرده و پاهایش تحرکی نداشته است، ما می‌خواهیم به سرعت این جوان برای حضور در میدان رقابت آماده شود. اگر همه به وظیفه خود عمل کنیم، این زندان برای همیشه نابود می‌شود.

وی اضافه کرد: این جوان غیور بعد از 12 سال می‌تواند بدن خود را ترمیم کند، حتی داور به او اجازه می‌دهد به میدان رقابت بیاید و به عنوان اقتصاد نوظهور در دنیای امروز در جلب تیم‌های اقتصادهای نو حضور یابد.

روحانی با بیان اینکه در این راستا دولت باید همیاری کند، تصریح کرد: ملت باید کار بزرگی انجام دهد، چرا که در موضوع هسته‌ای نیز پای ملت در میان بود و همگی در صحنه بودند. تحریم از میان رفته و از تحریم تا توسعه راه بسیار طولانی است که باید این راه طی شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: خوشبختانه در کشور ما اتحاد میان مجلس، دولت و رهبری منجر به این می‌شود که اقتصادمان جزء مهمترین اهداف ملی شود، تردیدی وجود ندارد که امروز مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کند که معنای آن این است که اقتصاد موضوع مهم کشورمان است.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه اقتصاد، قدرت، استقلال و اشتغال می‌آورد، تصریح کرد: مشکل امروز ما بیکاری، رکود، نبود رونق و مشکلات زیرساخت‌های اقتصادی است، ما در 5 سال پیش رو باید از مشکلات عبور کنیم و بانکها در این راستا باید زنده شده و در صحنه حضور یابند.

وی اضافه کرد: بانکهای ما امروز مشکلات فراوانی دارند، در این مسیر طلبکاران و بدهکاران بسیارند که در سرلیست این اتفاق دولت حضور می‌یابد که باید بتواند از بدهکاری خارج شود. تا کی باید با نگاه شرمساری به طلبکاران خود نگاه کنیم؟ دولت بد حساب باید به دولت خوش حساب تبدیل شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت یازدهم تا پایان عمرش باید مسئله بدهکاری و طلبکاری اش با بخش خصوصی، پیمانکاران و بانکها تسویه کند، اظهار داشت: این معضل باید هرچه سریعتر از مسیر راه برداشته شود، این کار در بودجه امسال پیش‌بینی شده است.

رئیس جمهور با اشاره به مشکل زیست محیطی کشورمان نیز گفت: این مشکل با شعار و دعای بدون تلاش حل نمی‌شود، تا صنعت ما درست نشود، سوخت‌مان استاندارد نشود و نفت کوره‌ای جایگزین گاز نشود و خودروهای فرسوده جمع‌آوری نشود و تا زمانی که گاز شهری‌مان براساس منطق نباشد، تهران‌ ما به تبریز، اصفهان، کرج، اراک، اهواز بر می‌گردد، چه کسی باید این کار را انجام دهد؟ همه باید برای مشکل زیست محیط کشور به صحنه بیایند.

روحانی خاطر نشان کرد: از روز اول در تبلیغات انتخاباتی گفتم و بعد از آن هم همیشه تأکید کردم تا روزی که اقتصاد در دست دولت است مسائل اقتصادی کشور حل نمی‌شود.

رئیس قوه مجریه افزود: بعضی می‌گویند این وزرای دلسوز سختشان است بنگاه‌ها را رها کنند و دودستی به آنها چسبیده‌اند ولی تا زمانی که این خصوصی دولتی، خصولتی باشد و ما بخش رقابتی و غیررانتی نداشته باشیم نمی‌توانیم مسائل اقتصادی را حل کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما در شرایطی هستیم که امکانات داخلی برای ایجاد فضاهای کافی جهت رونق اقتصادی وجود ندارد اظهار داشت: با امکانات داخلی نمی‌توانیم حرکت بوجود آوریم، تقاضاهای داخلی ما کافی نیست سالهای گذشته شرایط سختی را پشت سرگذاشتیم درحالیکه بیشترین درآمدهای ارزی در تاریخ ایران را داشتیم.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: در سالهای آخر دهه 80 بالاترین درآمد ارزی در تاریخ کشور ما بود ولی متأسفانه اشتغال خالص ما صفر است.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه در دوران جنگ کودکان ما به سختی پا به عرصه وجود گذاشتند و کودکی خود را با سختی آغاز کردند گفت: وقتی هم که جنگ تمام شد و این کودکان ما به مرحله نوجوانی رسیدند و در دهه 80 باید وارد فضای کار و فعالیت می‌شدند در حالی که بیشترین درآمد ارزی را داشتیم  و اشتغال صفر بود.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز یکی از بزرگترین مسائل ما اشتغال جوانان است وقتی که ما بیکاری جوانان را مخصوصا بیکاری خانم‌های تحصیلکرده را محاسبه می‌کنیم با رقم‌های خیلی تکان دهنده مواجه می‌شویم.

وی افزود: یک خانواده در روزهای سخت فرزند خود را به دبستان و دبیرستان فرستاده پس از آن هم با مشکلات فراوان راهی دانشگاه کرده و اکنون هم شغل می‌خواهد.

روحانی با بیان اینکه این شغل چگونه امکانپذیر است گفت: من راهی جز رونق اقتصادی نمی‌دانم ما در همه بخش‌ها به رونق اقتصادی نیاز داریم.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: در این کشور نیاز به رشد اقتصادی 8 درصدی است و سازمان مدیریت محاسبه کرده اگر بخواهیم به رشد 8 درصد برسیم باید امکانات داخلی به میدان بیاید و سالانه 50 میلیارد دلار به جذب سرمایه خارجی نیاز داریم.

روحانی گفت: دولت کارآفرینان، اتاق ایران، اتاق اصناف، کارآفرینان سراسر کشور، بخش خصوصی باید سرمایه‌های خارجی را جذب کنند و دولت هم به سهم خودش باید این کار را انجام دهد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه همه باید به سهم خود این کار را انجام دهند اظهار داشت: باید سرمایه، تکنولوژی بیاید و بازارهای جدید برای تولیدمان پیدا کنیم ما باید تکنولوژی را بیاوریم چرا که رقابت با تکنولوژی قدیمی امکانپذیر نیست.

روحانی اضافه کرد: برای اینکه تکنولوژی بیاید بدون سرمایه امکانپذیر نیست لذا ما سرمایه خارجی می‌خواهیم که تکنولوژی را همراه خود بیاورد و اگر بخشی از بازار داخلی خود را به آنها اختصاص می‌دهیم برای این است که بتوانیم رشد اقتصادی را پیش ببریم.

وی ادامه داد: به جای تصدی‌گری ما باید در اموری خرید خدمت کنیم مثلا مردم بهتر از ما می‌توانند مدرسه درست کنند ما باید برای صندلی‌های مدارس به بخش خصوصی پول بدهیم آن وقت رقابت درست می‌شود، در بهداشت و درمان هم باید تخت بیمارستان‌ها را خرید خدمت کنیم تا بخش خصوصی به میدان بیاید دولت قدم به قدم باید از اقتصاد به نفع بخش غیردولتی عقب‌نشینی کند تا این مسائل را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: اقتصاد همیشه یارانه می‌خواهد و این دولت می‌خواهد کاری کند که سیاست خارجی به اقتصاد یارانه دهد، امروز آن روز است که تحقق پیدا کرده است، امروز ما شرایط را آماده کردیم.

روحانی با بیان اینکه بانک‌های ما امروز می‌توانند فعالتر شوند گفت: ما داشتیم به چند قرن پیش برمی‌گشتیم و از طریق "توبمیری من بمیرم" مسائل اقتصادی را حل می‌کردیم و اینک به مسیر درست برگشته‌ایم.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: در سالهای پیش رو دولت باید تلاش کند تا صادرات غیرنفتی را حداقل 15 درصد افزایش دهد چرا که اگر بتوانیم صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم تقاضا را به معنای واقعی تهدید کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: اگر سرمایه خارجی را جذب کنیم اشتغال درست می‌شود برنامه ما همین است، پروژه‌های عمرانی ناتمام را هم باید به قیمت مناسب به بخش خصوصی واگذار کنیم تا آنها بیایند و این‌ها را تحویل بگیرند.

روحانی همچنین با اشاره به روز میمنت میلاد باسعادت امام یازدهم تأکید کرد: دولت یازدهم خود را در پناه او می‌بینید و از او می‌خواهد که سایه لطف و محبتش را همواره برسر این ملت و این دولت که خادم ملت است مستمر و استوار دارد، زندگی امام یازدهم به ما می‌گوید تحریم و در حصر و محاصره بودن یعنی چه.

روحانی با بیان اینکه برجام آغاز حرکت اقتصادی در کشورما است، خاطر نشان کرد: امروز روزی است که کار سیاست خارجی سبک شده و کار سنگین کارآفرینان برای احیای کشور و اشتغال جوان آغاز شده است، دولت در این این مسیر حامی کارآفرینان خواهد بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار