پس از اعلام برداشته شدن تحریمها اشتیاق بازرگانان ایرانی فعال در دوبی برای بازگشت به ایران افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی؛ در سال 2009 آخرین بار که  حسن فرشباف در زادگاه خود، ایران، بازرگانی می کرد وادار شد تا شتابان کشور را ترک کند، چرا که تحریم ها سخت تر شدند و او ناگزیر شد تا دست از قراردادهای بلندمدت خود در زمینه خدمات نفتی بکشد. او،  نشسته در کنار استخری در ویلای خود در دوبی، می گوید: «فعالیت ما در ایران گسترده بود؛ ولی یکباره از دفتر مرکزی به ما ابلاغ شد که باید برویم. مشتری ما، شرکت ملی نفت ایران، سه ماه تلاش کرد تا شرکت دیگری پیدا کند.»

فرشباف میفزاید: «زمانه سختی بود.» این دومین بار بود که تحریم ها او را از ایران بیرون می راند. اکنون، این شرکت مشاوره خدمات نفتی یکی از شرکتهای پرشماری است که در خلیج فارس سرگرم فعالیت هستند و دوست دارند هرچه زودتر به ایران باز گردند.

او می گوید: «یک و نیم ماه پیش من در تهران بودم که شرکت ملی نفت ایران فرصتهای تازه ای را معرفی کرد. بیش از 1500 تن در آن نشست حضور داشتند. شرکتها امیدوار هستند به زودی بازگردند. آنها می خواهند زودتر از دیگران از راه برسند چرا که نخستین شرکت ها بهترین قراردادها را به دست می آورند.»

در ادامه این مطلب آمده است: ولی کارشناسان هشدار داده اند که در هجوم برای سرمایه گذاری در ایران کسانی برنده و کسانی بازنده خواهند شد. هرچند که خود دوبی می تواند یکی از بزرگترین ذینفعان باشد. سرمایه گذاران احتمالی، این امیرنشین را دروازه ای به بازار گسترده و 80 میلیونی ایران می بینند. 

این شهر-دولت کوچک، یک مرکز بانکداری و حمل و نقل و سرمایه گذاری به شمار می رود و تنها دو ساعت از تهران دور است. پیوندهای بازرگانی میان ایران و امارات متحده عربی حتی زیر فشار تحریم ها پایدار ماند و در خلیج فارس بلم های چوبی قدیمی بودند که بارها را می بردند و می آوردند. 

در اینجا برای برخی، برداشتن تحریم ها کار بیشتری را پدید آورده است. چند ساعت پس از برداشتن تحریم ها وکلایی در دفتر حقوقی «کلاید اند کو» در تلاش بودند تا دارایی های موکلانی را که از رژیم تحریم زیان دیده بودند از انسداد بیرون آورند . امیر کردوانی، وکیل، که خود ایرانی است می گوید سود و خطر شانه به شانه هم هستند: «در هر حوزه ای که نگاه می کنید فرصت ها فراوان هستند؛ از خدمات و زیرساخت ها بگیرید تا هتلداری و هر چیز دیگر. ولی در همان زمان که کشور از سالها انزوا رها می شود مشکلات دیگری هنوز بر جای خود مانده اند. تنها مشکل،  تحریم ها نبود.»

او هشدار داده که برخی اشخاص و نهادها در فهرست تحریم ها مانده اند؛ از این رو، باید آگاهانه شرکای تجاری را انتخاب کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار