رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بالا رفتن سطح سواد سلامت مردم و افزایش خود مراقبتی باعث تشخیص زود هنگام بیماری با علائم اولیه و در نتیجه درمان سریعتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در حاشیه مراسم خود مراقبتی در جمع خبرنگاران در خصوص نقش خود مراقبتی در کاهش هزینه‌های درمانی گفت: در سند بالا دستی که بخث خود مراقبتی در آن به صراحت بیان شده  و طبق سیاست‌ اسلامی مقام معظم رهبری و همچنین در حوزه سلامت کشور به آن توجه ویژه‌ای شده است، خود مراقبتی باعث افزایش ارتقای سطح سلامت مردم است.

وی ادامه داد: بحث سطح سواد سلامت به دلیل آنکه برخی مسائل در این حوزه ویژگی‌های خاص خود را دارد باید به گونه‌ای باشد که مردم در حوزه سلامت اطلاعات اصیل علمی و مبتنی بر شرایط داشته باشد چرا که داشتن اطلاعات غلط برای سلامتی آنها خطرناک است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بالا بودن سطح سواد سلامت باعث می‌شود تا مردم کمتر بیمار شوند اظهار کرد: افراد که بیمار می‌شوند به دلیل اطلاعاتی که دارند به موقع ودر زمان احساس خطر و نشانه‌ی بیماری  سریعا به پزشک مراجعه فرمایند، با توجه به اینکه خود مراقبتی به این معنی نیست که به پزشک مراجعه نشود بلکه به معنای مراجعه به موقع است.

 زالی پیرامون آمار مراجعه مردم به پزشکان بیان داشت: استاندارد مراجعه به پزشک متخصص در کشور بین 1.7 دهم تا 2.3 دهم  متغیر است که پایین‌تر از استاندارد جهانی است همچنین مراجعه به پزشک عمومی بین 2.4 تا 2.8 است در حالی که حداقل استاندارد جهانی حدود 3.6 است البته این آمار برای گروه سنی متفاوت است با توجه به اینکه در حوزه توان بخشی و مراجعه به ماما در سطح پایینی قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: الگو‌های خطر باید شناسایی شوند و متناسب با آن دستور العمل های اجرایی برای هر استان طراحی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار