رئیس سازمان نظام پزشکی از ابتلای یک درصد جمعیت کشور به صرع خبر داد و گفت: 4 درصد از مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در دوازدهمین کنگره بین المللی صرع در سالن همایش بین المللی رازی ضمن بیان اینکه صرع یکی از شایع ترین بیماری‌های مغزی است گفت: تنوع در علل بروز بیماری صرع رسیدن به یک پروتکل برای پیشگیری و درمان آن را سخت کرده است.البته روشهای امید بخشی در این زمینه پیدا شده است اما در کشور ما هنوز یک نظام دقیق برای بیماران مبتلا به صرع نداریم. 

تعداد مبتلایان به بیماری صرع 1.5 درصد پیش‌بینی می‌شود که به نظر می‌رسد از نرم جهانی بالاتر است. 

وی افزود: عواملی مثل حوادث ترافیکی و جاده‌ای، تروما و تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب می‌تواند این نرم را تغییر دهد همچنین وضعیت اجتماعی افراد نیز از جمله مولفه‌های موثر در ابتلا به این بیماری است.

وی در ادامه گفت: در درمان موفق بیماری صرع همکاری بیمار شرط اصلی است ناتوانی مالی بیماران موجب عدم پذیرش مراحل درمانی توسط بیمار و ایجاد مشکل می‌شود.

زالی با بیان اینکه تعدادی از بیماران مبتلا به صرع نسبت به درمان مقاومت نشان می‌دهند عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته 250 تا 300 هزار مورد از بیماران مبتلا به صرع نسبت به درمان مقاومت نشان می‌دهند. 

وی در خصوص آمار جهانی ابتلا به صرع بیان کرد: میزان ابتلا در کشورهای توسعه یافته 6 تا 7 مورد به ازای هر هزار نفر و در کشورهای صنعتی 49 مورد به ازای هر هزار نفر است.

در کشور ما آمارهایی که از میزان ابتلا به صرع انتشار یافته است با میزان واقعی تطابقی ندارد. 

وی خاطر نشان کرد: تشنج در کودکان می‌تواند با یک مکانیزم کاهش یابد در ایران کار جدی آماری برای تعیین میزان مرگ و میر ناشی از صرع انجام نشده است. اما می‌توان به صورت تقریبی میزان مرگ و میر را 4 درصد عنوان کرد و از لحاظ تجمعی در بین بیماران جهانی در سن 80 سالگی میزان مرگ ومیر تا 3 درصد افزایش می‌یابد. همچنین مرد بودن مجرد بودن افراد زیر یک سال و بالای 50 سال با ابتلا به صرع بیشتر در آستانه مرگ قرار می‌گیرند. 

زالی در خصوص افرادی که تشنج آنها قابل کنترل است گفت: احتمال مرگ و میر در افرادی که تشنج آنها قابل کنترل است نسبت به افراد دیگری که مبتلا هستند 23 برابر کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص راه‌های درمانی برای بیماری صرع گفت: درمان اصلی بیماری صرع درمان دارویی است که یک مداخله بزرگ درمانی می‌باشد. عرصه درمان صرع در حال پیشرفت چشمگیر است بنابراین باید همکاران در این حوزه بیش از پیش با این بیماری آشنا شوند و در عرصه ورود داروهای جدید و راه‌های درمان نوین آگاهی بیشتری یابند نگاه انجمن‌ها نیز به جای صنفی باید ملی باشد. باید مردم بتوانند از افق‌های نوین درمانی بهره‌مند شوند همچنین جراحی اولیه در ایران برای بیماران مبتلا به صرع شروع شده است. 

زالی با بیان اینکه درمان صرع طولانی و نیاز به عزم جدی دارد گفت: باید سایر تخصص‌ها نیز برای درمان صرع همکاری کنند چرا که بسیاری از بیماران مبتلا به صرع به طبقه‌های اجتماعی ضعیف تعلق دارند و نباید روشهای نوین درمانی معطل پوشش‌های بیمه‌ای بماند. لذا از زمان ورود روش های جدید در این حوزه به کشور و بهره‌برداری از آنها و تعلق پوشش بیمه‌ای به آنها زمان زیادی صرف می‌شود. و بروکراسی ها در این بخش می‌تواند مردم را از بهره‌مندی خدمات دور کند. 

وی خاطر نشان کرد: در بحث بیماری صرع سه گپ بزرگ و جدی وجود دارد اول اینکه باید بیمار و همراهان او آموزش داده شوند همچنین مسئله خرافی،‌درباره این بیماری باید بر طرف شود و از این بیماران انگ زدایی کنیم. این بیماری مزمن درمان پذیر است و با رشد اجتماعی فرد تناقضی ندارد. بنابراین برای اشتغال این افراد در جامعه نباید محدودیت ایجاد شود.

زالی در ادامه عنوان کرد: رسیدن به آمار واقعی از میزان ابتلا به بیماری صرع در چارچوب حمایتی وزارت بهداشت در استانهای مختلف بسیار حائز اهمیت است نباید آمارها بر اساس گمانه زنی باشد.

باید راهنمای بالینی برای درمان بیماری صرع مطابق با آموزه‌های فرهنگی کشور تهیه شود. 
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه روشهای نوین درمانی با روش‌های پیشین هم‌پوشانی دارند و باید به یک مجموعه تبدیل شوند گفت: ابتدا باید از ظرفیت‌های هر دارو به حد کفایت استفاده کنیم و سپس به سمت کم‌دارویی پیش برویم روشهای جدید جراحی و درمانی نیز در راه است. باید از بیماران صرع حمایت روانی اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم. 

مشارکت رسانه‌ها در زمینه افزایش سطح سواد و بیمه‌ها حمایت مالی و سایر دستگاه‌ها می‌تواند در این زمینه موثر باشد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار