همزمان با سراسر کشور، اجرای طرح کاداستر در سطح بیش از 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان بن آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای این طرح، پلاک هایی از اراضی شهرستان بن به عنوان منطقه پایلوت تعیین شد.

ذبیح الله غریب افزود: اجرای این طرح براساس قانون جامع حدنگار (کاداستر) مصوب 12 بهمن 1393 مجلس شورای اسلامی و بخشنامه وزارتی 15/11/93 با برگزاری جلسات کارگروه و کمیته فنی و هماهنگی استانی انجام می شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی به عنوان تأمین کننده منابع غذایی کشور، نیازمند ایجاد زیر ساخت های برنامه ریزی و سیاستگذاری است تأکید کرد: الگوی کشت مناسب، آگاهی از سطح اراضی زیر کشت و نوع محصولات، و تعیین نوع مالکیت و منابع آب اراضی، پارامترهای موثر برای تولید محصول با کیفیت، صرفه جویی در منابع آب، ایجاد فضای مناسب برای تأمین بیمه و امنیت محصولات و نهایتاً رسیدن به کشاورزی دقیق به شمار می روند.

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم گفت: عملیات کاداستر اراضی شامل تهیه نقشه یک دو هزارم، و تکمیل و برداشت اطلاعات توصیفی و پرسشنامه مشخصات بهره بردار، تهیه سامانه GIS و سایر موارد مندرج در طرح می باشد که با انعقاد قرارداد به یکی از شرکت های واجد شرایط واگذار شده است.

قدرت الله کیانی، هدف از اجرای این طرح را ساماندهی، تفکیک، پهنه بندی و شناسنامه دار کردن اراضی، صدور سند و تثبیت مالکیت، یکپارچه سازی الگوی کشت، آب و خاک، و پایش کاربری اراضی، امکان صدور کارت هوشمند و ایجاد بستر مناسب جهت ارائه خدمات به مالکین و بهره برداران، بسترسازی ارتقای حفاظت از محیط زیست و اجرای طرح آمایش سرزمین، برنامه ریزی برای مدیریت یکپارچه اراضی کشاورزی و منابع ملی (مدیریت و استفاده بهینه)، ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی سنواتی و اختلافی، و تشکیل بانک اطلاعات جامع از اراضی ملی و مستثنیات استان بیان کرد.

گفتنی است؛ کاداستر (cadastre) به معنای نقشه برداری ثبتی است که دارای ارزش حقوقی بوده و بر اساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر می شود، یا به عبارتی، فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین شامل مساحت، ابعاد، نوع کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی است که به نقشه بزرگ مقیاس اراضی اضافه می شود.

سطح اراضی چهارمحال و بختیاری یک میلیون و 650 هزار هکتار است که 255 هزار هکتار آن به مستثنیات کشاورزی و باغات اختصاص دارد. طی برنامه ششم توسعه، عملیات کاداستر زمین های کشاورزی این استان به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور، تا پنج سال آینده اجرا می شود.

شهرستان بن، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری، با بیش از ۳۰۲۰۸ نفر جمعیت می باشد که مرکز آن (شهر بن) در فاصله 25 کیلومتری شهرکرد (مرکز این استان) قرار دارد.

این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.