پلمپ 5 انبار بزرگ برنج، آموزش خودمراقبتی از مدارس و ضرب و شتم پزشک اورژانس از مهمترین اخبار وزارت بهداشت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین صفوی مدیر اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات ملزومات پزشکی گفت: شرکت‌هایی که قصد دارند در حوزه‌ی واردات تجهیزات پزشکی فعالیت کنند، می‌توانند در سایت تجهیزات پزشکی ثبت‌نام کنند تا بعد از بررسی‌ها و کارشناسی‌های لازم، شناسنامه‌دار شوند و به عنوان شرکت‌های مجاز معرفی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر پنج هزار شرکت ثبت نام کردند که از این تعداد فقط دو هزار شرکت فعالیت مستمر دارند و باقی فعالیت چشمگیری نداشته و فقط اسمشان در قسمت شرکت‌های تجهیزات پزشکی مجاز و سایت وجود دارد.

پزشک اورژانس بیمارستان پیامبر اعظم قشم مورد ضرب و شتم قرار گرفت 
هرمز نصیری پزشک مقیم شیفت عصر اورژانس بیمارستان پیامبر اعظم قشم که توسط همراه بیمار مورد ضرب و شتم قرار گرفته اذعان داشت: در اورژانس مشغول درمان بیمار بستری بودم که پسری حدودا 7 ساله به همراه پدرش وارد اورژانس شده و از من درخواست معاینه کردند.

وی افزود: به پدر بچه گفتم اجازه بدهید کارم با بیمار بستری تمام شود، سپس به معاینه پسر شما (که حال عمومی خوبی هم  داشت ) خواهم پرداخت،دراین مدت لطفا شما قبض تهیه نمایید که با گفتن این جمله پدر بچه مشتی به صورت من وارد کرد، بطوری کهب ینی ام دچارشکستگی وخونریزی شدید شد .

کاهش آمار ابتلا به بیماری ها در گرو ارتقا سطح سواد سلامت 
علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در سند بالا دستی که بخث خود مراقبتی در آن به صراحت بیان شده  وطبقسیاست‌ اسلامی مقام معظم رهبری و همچنین در حوزه سلامت کشور به آن توجه ویژه‌ای شده است، خود مراقبتی باعث افزایش ارتقای سطح سلامت مردم است.

وی ادامه داد: بحث سطح سواد سلامت به دلیل آنکه برخی مسائل در این حوزه ویژگی‌های خاص خود را دارد باید به گونه‌ای باشد که مردم در حوزه سلامت اطلاعات اصیل علمی و مبتنی بر شرایط داشته باشد چرا که داشتن اطلاعات غلط برای سلامتی آنها خطرناک است.

1.5 درصد جمعیت ایران به صرع مبتلا هستند
علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در دوازدهمین کنگره بین المللی صرع در سالن همایش بین المللی رازی ضمن بیان اینکه صرع یکی از شایع ترین بیماری‌های مغزی است گفت: تنوع در علل بروز بیماری صرع رسیدن به یک پروتکل برای پیشگیری و درمان آن را سخت کرده است.البته روشهای امید بخشی در این زمینه پیدا شده است اما در کشور ما هنوز یک نظام دقیق برای بیماران مبتلا به صرع نداریم. تعداد مبتلایان به بیماری صرع 1.5 درصد پیش‌بینی می‌شود که به نظر می‌رسد از نرم جهانی بالاتر است. 

وی افزود: عواملی مثل حوادث ترافیکی و جاده‌ای، تروما و تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب می‌تواند این نرم را تغییر دهد همچنین وضعیت اجتماعی افراد نیز از جمله مولفه‌های موثر در ابتلا به این بیماری است.

آموزش برنامه های خودمراقبتی از محیط مدرسه آغاز شود
سید حسن قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: خود مراقبتی و آموزش بیمار رابطه مستقیمی با سطح سواد دارد و کسانی که در یک کشور مدیریت می‌کنند قوای سه گانه و رفتار آنها است. همچنین رسانه ها که خوراک فکر و روح مردم را فراهم می‌کنند نقش موثری در خود مراقبتی دارند. پیشرفت رسانه ها یا استفاده از رادیو و تلویزیون و موبایل و ماهواره که به مدرنیته شدن کمک کرده است می‌تواند به مردم کمک کند تا راه صواب را از ناصواب تشخیص دهند. 

600میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه راه اندازی تخت ICU
علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه اگر  مجموعناوگان بیمارستانی کشور را بالغ بر 150 هزار تخت بیمارستانی تلقی کنیم اظهار داشت : این عدد باید به 15 هزار افزایش یابد  درحالیکهتعدادتختهایویژهبه ازای جمعیت از نرم استاندارد پایین تر است.
 
وی افزود : تقریبا به ازای هر هزار نفر جمعیت اگر 1.8 تعداد تخت بیمارستانی در نظر بگیریم استاندارد آن در بسیاری از کشورها بالای 2.5 است که با این عدد هم فاصله داریم . یعنی ما نیاز داریم درآینده حدود 80 هزار تخت بیمارستانی به مجموع تختها اضافه شود.

جلوگیری از ویزیت بیش از حد ام‌ آر آی با نظام نامه‌های بالینی 
دکتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: برای رفع مشکل ویزیت بیش از حد ام‌آر آی، نظام‌نامه‌های بالینی طراحی شده‌اند و با طراحی گایدلاین‌های بالینی بخشی از این مشکل مرتفع خواهد شد، همچنین ضرورت دارد اگر یک نظام نامه بالینی مصوبی در نظام پزشکی و وزارت بهداشت انجام شد در سیستم قضایی قرار بگیرد تا همکاران در این سیستم هم از عملکرد پزشکان بر اساس راهنمای بالینی و طبق موازین علمی آگاه شوند.

اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه دارو و تجهیزات در پسا برجام 
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سؤال که در بعد از برجام سرمایه‌گذاری در کدام حوزه مناسب‌تر است، گفت: من فکر می‌کنم سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز مهم است که به طبع آن چرخه‌ی اقتصادی کشور به راه می‌افتد البته اقتصاددانان بهتر می‌دانند.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت که انحصاری بوده است ورود سرمایه‌گذاران می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. در حوزه ساخت بیمارستان و تجهیزات سرمایه‌گذاری مؤثر واقع شود. مهم‌تر از این سرمایه‌گذاری در حوزه دارو و تجهیزات و انتقال دانش فنی آن به کشور است.

ایجاد تولیدکنندگان شبه‌دولتی دخانیات به اسم خصوصی سازی 
علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  بیان کرد: به اسم خصوصی سازی، شرکت‌های دولتی ایجاد کردیم که به تولید دخانیات مشغول هستند، بهانه‌های مختلفی برای عدم جلوگیری از آنها می‌آوریم مثلاً می‌گوییم 7 هزار کارگر در این زمینه مشغول به کار هستند و یا 10 هزار نفر در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند که اگر با آنها مبارزه کنیم، شغلشان را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین بهانه‌های دیگری نیز می‌آوریم مثلاً می‌گوییم با افزایش مالیات قاچاق دخانیات توسعه‌ پیدا می‌کند، در واقع برای تولیدکنندگان بازارگرمی می‌کنیم.

مهمترین بیمه کشور مالک بزرگترین کارخانه دخانیات است 
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش بیان کرد: یک اتفاق نادر که ممکن است در دنیا وجود داشته باشد در کشور ما مشاهده می‌شود. مهمترین بیمه کشور مالک بزرگترین کارخانه دخانیات است، در واقع هم بیماری تولید می‌کند و هم درمان می‌کند که این موضوع بیشتر به لطیفه شبیه است تا واقعیت.

وی در خصوص مهمترین مشکل خود به عنوان وزیر بهداشت با دولت و مجلس عنوان کرد: مهمترین مشکل من به عنوان وزیر بهداشت با همکارانم که در دولت و مجلس تصمیم‌گیرنده هستند، این است که در مورد افزایش مالیات و خرده‌فروسی اتفاق ‌نظر نداریم. آنها معتقند این کار باعث رشد بی‌رویه قاچاق می‌شود.

55 درصد بازار سلامت ایران تولید داخل است 
رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در خصوص ثبات اقتصادی درپی به نتیجه رسیدن برجام گفت: ثبات اقتصادی کشور با توجه به توافق بزرگی که انجام شد و به نتیجه رسیدن برجام حفظ می‌شود و در آینده شاهد بیشترین رشد اقتصادی در ایران هستیم. همچنین از نظر امنیت و ثبات سیاسی هم در وضعیت مناسبی قرار داریم. بنابراین ایران برای سرمایه‌گذاری منطقه‌ی مناسبی است. به طور کلی از نظر سلامت و هزینه و زیرساخت‌های آن در شرایط بدی قرار نداریم و در بین کشورهای با درآمد متوسط به بالا دستاوردهای بزرگ سلامت ایران از لحاظ بهره‌وری در 30 سال اخیر جزو بالاترین‌ها بوده است.

کاهش قیمت تجهیزات پزشکی با رفع تحریم‌ها 
سید حسین صفوی مدیر کل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در خصوص سهم تجهیزات پزشکی در بازار ایران گفت: تجهیزات پزشکی موجود در بازار حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان ارزش دارد که حدود یک سوم آن را تولیدات داخلی و دو سوم آن را واردات تامین می‌کند که نسبت‌ها از لحاظ ارزشی ذکر شده است و از لحاظ تعداد تجهیزات موجود در بازار صادق نیست. 

وی افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی کالاها به دو دسته ارزان و گران قیمت تقسیم می‌شوند. کالاهای گران قیمت که در حال حاضر امکان تولید آنها در کشور وجود ندارد و ارزش بالایی دارند اغلب به صورت وارداتی هستند و کالاهای ارزان قیمت در بازار با تولید داخل تامین می‌گردد.

رقم بودجه وزارت بهداشت برای سال 95 اعلام می‌شود 
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش ضمن بیان اینکه باید هنر استفاده از رفع تحریم‌ها برای ارائه دستاوردها در حوزه سلامت را داشته باشیم؛ گفت: با رفع تحریم‌ها باید منتظر باشیم تا از دستاوردهای آن استفاده کنیم و قطعا به یک متمم بودجه احتیاج خواهیم داشت چرا که بودجه نوشته شده در شرایطی بود که هنوز برجام به قطعیت نرسیده بود باید بانکها ، بنگاه‌ها و وزارتخانه‌های اقتصادی کشور سرعت بیشتری داشته باشند و یک فضای همدلی و وحدت بین گروه‌های سیاسی ایجاد شود امیدوارم متمم بودجه متناسب با دستاوردهای اقتصادی باشد‌.

روزانه 10 میلیارد تومان سیگار در کشور معامله می‌شود
محمد رضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و فوق تخصص بیماری‌های ریوی صراحتا تاکید کرد: متاسفانه کشور ما دستخوش 52 بیماری نوظهور و مهلک به علت مصرف تنها سیگار شده و این درحالی است که متاسفانه سرمایه گذاری در بحث دخانیات علی الخصوص سیگار و قلیان اولین هدف کشورهای سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در ایران است و از سویی دیگر، روزانه 10 میلیارد تومان هزینه صرف خرید و فروش سیگار در کشور می شود؛ یعنی رقمی معادل سه هزار میلیارد تومان در سال که عوارض ناشی از آن تبدیل به تهدید و هشداری جدی بر نظام بهداشت و درمان کشورمان شده است. به گونه‌ای که هم اکنون بخش عظیمی از بودجه بهداشت و درمان کشورمان صرف درمان بیماری‌های ناشی از استعمال سیگار و قلیان شده است.

گلایه وزیر بهداشت از انجام سونوگرافی زنان توسط مردان/رفع محدودیت نشر تحقیقات علمی ایرانیان در سایه برجام 
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص وضعیت پژوهشی در ایران به ویژه پزشکی گفت: افتخار می‌کنم که از مجموعه یازده نفر پژوهشگر برتر 4 نفر از آنها جزو برگزیدگانIsIهستند. بیش از 35 درصد تولیدات علمی را پزشکی به خود اختصاص داده است و حدود 40 نفر از یک درصد دانشمندان برتر جهان پزشک هستند، امیدواریم این تعداد تا پایان برنامه ششم توسعه به 200 نفر برسد و افرادی که باید قدر شرایط را بدانند، به نیروهای مستعد کشور توجه ویژه داشته باشند. 

برداشته شدن هزینه انتقال ارز پس از برجام/وضعیت بودجه سلامت در سال ۹۵
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش در خصوص شرایط بعد از اجرای برجام بیان کرد: وزارت بهداشت از مدتها پیش برنامه‌ریزی های خاصی را انجام داده است، اولین دستاورد ما برداشته شدن هزینه‌ انتقال ارز است.حدود 3.5 الی 10 درصد هزینه انتقال ارز در حوزه دارو و تجهیزات بوده است . علاوه بر این کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی تمایل خود را برای سرمایه گذاری به ما اعلام کرده‌اند، یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی حتی تا 5 میلیارد دلار توانایی سرمایه گذاری را دارد.
 
وی افزود: در دو قسمت عمده تاثیر برداشته شدن برجام مشهود است . ایجاد فضای مثبت مالی برای کل دولت و برای حوزه سلامت از جمله پیامدهای مثبت اجرای برجام است. 

تضمین سود سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت/ نیاز به ۱۱۵ هزار تخت بیمارستانی 
سید ابراهیم رئیسیون مشاور اقتصادی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه باید برای توسعه خدمات از ظرفیت‌های مدیریتی و مالی صاحبان سرمایه استفاده کرد، گفت: بر همین اساس با توجه به رویکرد اساسی کشور برای ارتقا شاخص های خدمات و زیر ساخت‌ها اقداماتی برای بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی انجام داده‌ایم.

2 قلم داروی پر تجویز پزشکان ایرانی 
رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص مصرف بالای دگزامتازون و آنتی بیوتیک‌ها مانند سفکسیم بیان کرد: این داروها جز مواردی هستند که در نسخه پزشکان بیشتر تجویز می‌شوند و متاسفانه معمولا پزشکان علامت درمانی می‌کنند و به همین دلیل تجویز کورتون نیز بالا است. 

5 انبار بزرگ برنج پلمپ شد/ ورود داروی ایرانی سرطان سینه به بازار 
رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به پیچیده بودن تقلبات در دنیای امروز بیان کرد: تقلبات در دنیای امروز پیچیده شده و کار دستگاه‌های نظارتی سخت‌تر شده است. در مورد شیر توصیه نمی‌شود که از فرآورده‌های غیرصنعتی استفاده کنند زیرا، کنترل بر فرآورده‌های صنعتی دقیق‌تر است.

وی در خصوص تقلبات برنج عنوان کرد: برنج‌هایی که در انبارها بودند مورد آزمایش قرار گرفتند بررسی‌ها نشان داده است که 80 درصد از برنج‌های موجود در انبارهای مختلف تأیید سلامت شدند، اما 20 درصد از آنها تأییدیه سلامت نگرفته‌اند که این میزان بسیار زیاد است 5 انبار بزرگ پلمپ شده است تا جایی که سازمان غذا و دارو در جریان است از این 5 انبار برنجی وارد بازار نشده‌ است. اما اگر عده‌ای متعقدند نمونه‌هایی وارد بازار شده است به ما اطلاع دهند.

برداشته شدن تحریم‌ها بهانه‌ای برای مراقبت از سلامت مردم نمی‌گذارد 
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر برون سپاری خدمات بیان کرد: کار ما نظارت و ارزیابی کیفیت تحت عنوان خرید خدمت از بخش خصوصی است. باید تلاش شود که سرمایه گذاری در این بخش منطقی باشد و کیفیت افزایش پیدا کند. همچنین مشوق‌هایی برای سرمایه گذاری در حوزه اندازه گیری سموم و سایر موارد از جمله تراریخته‌ها باید تعریف شود. 

وی افزود: امیدوارم امشب با برداشته شدن تحریم‌ها و زحماتی که افراد زیادی کشیده‌اند فضایی در سطح کشور ، منطقه و بین الملل ایجاد شود که فرصت‌های زیادی را برای سرمایه گذاران محیا کند. این موضوع به امنیت کشور و امیدوار شدن مردم به آینده کمک می‌کند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.