بنیاد سعدی به بودجه‌ای که برای مختص این بنیاد به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده اعتراض دارد.

اعتراض بنیاد سعدی به بودجه پیشنهادی برای این بنیاد
سید باقر سخایی، معاون اداری و مالی بنیاد سعدی در خصوص  واکنش بنیاد سعدی به بودجه پیشنهادی اختصاص داده شده به این بنیاد به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: ما به بودجه پیشنهادی 7 میلیارد و 100 میلیون تومانی که برای بنیاد سعدی در نظر گرفته شده است اعتراض داریم.
 
وی افزود: ما سعی می کنیم که در مجلس شورای اسلامی اقداماتی انجام دهیم که بودجه‌ای متناسب با نیاز خودمان را داشته باشیم.
 
معاون اداری و مالی بنیاد سعدی اظهار داشت: ما با توجه به حجم فعالیتی بنیاد سعدی رقمی 12 میلیارد تومانی را به عنوان میزان بودجه اختصاصی به بنیاد سعدی به هیئت امنای این بنیاد که معاون اول رئیس جمهور در سمت مدیرت آن قرار دارد پیشنهاد کردیم و آنها فقط  9 میلیارد تومان را تصویب کردند و از رقم اعلام شده 7 میلیارد و 100 میلیون تومان پیشنهاد شد.
 
سخایی ادامه داد: در اصل بودجه لازم برای تأمین تمامی نیازهای مالی بنیاد سعدی رقمی برابر با 50 تا 60 میلیارد تومان است زیرا این بنیاد علاوه بر ایجاد زمینه لازم برای تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های کشورهای دیگر متعهد به تأمین نیاز مالی 85 رایزنی فرهنگی و سفارتخانه و 3 مرکز مطالعات است.
 
وی تصریح کرد: هم اکنون زبان و ادبیات فارسی همچون آب نوشیدنی کاهش می‌یابد و به اندازه‌ای رسیده که افغانستان و پاکستان با زبان‌های دری و پشتوی خود پیشرو و زبان فارسی شده‌اند.
 
معاون اداری و مالی بنیاد سعدی با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی برای بنیاد سعدی با بودجه بنیاد‌های زبان‌آموزی چون آلیانس فرانسه، کوته آلمان، یونس امره ترکیه و سروانتس اسپانیا قابل مقایسه نیست، گفت: بودجه 7 میلیارد و 100 میلیون تومانی برای کار در زمینه آموزش و ترویج زبان فارسی که میراث گرانبهای ما به حساب می‌آید رقمی نیست.
 
سخایی خاطرنشان کرد: غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی تلاش کرده که تمامی متولیان داخلی آموزش و زبان فارسی را در یک مکان تجمیع کند و با این کار حساسیت‌ها را از روی زبان فارسی بردارد اما در حال حاضر یک دهم بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که پیش از این یکی از نهادهای آموزش و ترویج زبان فارسی بوده هم به ما اختصاص پیدا نمی‌کند البته در بودجه سال گذشته دو سوم بودجه بخش زبان‌آموزی این سازمان به بنیاد سعدی منتقل شد و بودجه این بنیاد به 6 میلیارد تومان رسید.
 
یادآور می‌شود بنیاد سعدی هم‌اکنون اصلی ترین متولی آموزش و ترویج زبان و ادبیات فارسی در سراسرجهان است.
 
انتهای پیام /  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار