میزان شرکت در بخش رمان نوجوان جشنواره داستان انقلاب به میزان 50 درصد افزایش داشته است

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جشنواره داستان انقلاب عصر امروز  در حوزه هنری با حضور مجتبی رحمان دوست نویسنده، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مصطفی جمشیدی دبیر علمی جشنواره داستان انقلاب و تنی چند از نویسندگان برگزار شد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در خصوص این که انقلاب یکی از موضوعات بسیار گسترده برای نگارش داستان است، اظهار داشت: انقلاب واقعه‌ای تاریخی نیست که به پایان رسیده باشد. از سال 42 آغازشده و همچنان ادامه دارد. کسی نمی‌تواند منکر اتفاقات امروز منطقه شود و بگوید این اتفاقات به انقلاب اسلامی ربطی ندارد. امروز افرادی در خارج از کشور در زمینه تحریف انقلاب فعالیت می‌کنند و دروغ‌هایی درباره آن می‌گویند بنابراین لازم است که به مسئله انقلاب اسلامی بپردازیم.

در این مراسم مصطفی جمشیدی دبیر علمی جشنواره داستان انقلاب در خصوص میزان شرکت نویسندگان در بخش رمان نوجوان گفت: هم اکنون با رشد 50 درصدی شرکت نویسندگان در بخش رمان نوجوان مواجه بودیم این مسئله نشانه همت دوستانی است که در این عرصه تلاش می‌کنند. از آن جایی که رسانه سینما می‌تواند در برخی بخش‌ها برتری داشته باشد بخش اقتباس از آثار سینمایی نیز به جشنواره داستان انقلاب سال آینده افزوده می‌شود.

* داستان انقلاب در پرتو داستان دفاع مقدس قرار گرفت
در ادامه مراسم مجتبی رحمان دوست نویسنده با اشاره به اهمیت داستان و رمان و تأثیر ماندگار آن بیان کرد: گناه داستان انقلاب این است که در زیر لایه‌های دفاع مقدس پنهان شده است و در پرتو داستان دفاع مقدس به آن پرداخته شد در صورتی که هم اکنون نیز به داستان انقلاب بپردازیم باز هم به جایی نرسیده‌ایم.

وی افزود: سوژه‌های بسیاری چون مکان، جایگاه ویژه اشخاص انقلاب علل و تحلیل آن از مواردی است که می‌تواند سوژه‌های انقلاب قرار بگیرد. در این‌ گونه ادبی آن چه که قابل ترجمه به زبان زنده دنیا باشد، کم است. همچنین منابع کمی در این خصوص وجود دارد. اهمیت نگارش داستان انقلاب را می‌توان در این دانست که اگر این کار را انجام ندهیم انقلاب تحریف می‌شود.

این نویسنده با اشاره به عناصر داستانی موجود در داستان انقلاب گفت: هم اکنون عناصر داستانی چون صحنه، دیالوگ و تضاد میان نیروهای انقلابی و شاه عناصر داستانی هستند که تعداد آن کم نیست. علاوه بر آن مشتاقان خواندن این‌گونه ادبی چه در نسل امروز چه در نسل قبل و سایر کشورها زیاد هستند.

*در پایان مراسم از برگزیدگان جشنواره داستان انقلاب تجلیل شدند

بر این اساس در بخش داستان کوتاه نوجوان، هیئت داوران داستان سربازها در گهواره اثر کتایون آذرپی و داستان یک پرده از نمایش اثر احسان قدیری را شایسته تقدیر شناخته و داستان ما و آقای مروت اثر سمیه تقوی را به عنوان رتبه سوم معرفی کردند.

در بخش داستان کوتاه بزرگسال داستان نفتی اثر مهین سماواتی و داستان اشتباهی اثر مرتضی برزگر شایسته تقدیر شناخته شد اما هیئت داوران هیچ اثری را حائز کسب رتبه اول تا سوم ندانست.

در بخش رمان نوجوان اثر رویای بعدازظهر اثر نیلوفر مالک رتبه سوم اثر سرو بلند گوراب نوشته هادی حکیمیان رتبه دوم و اثر برادرخوانده نوشته سیدمحمد مهدوی به عنوان رتبه اول اعلام شد.

در بخش رمان بزرگسال دو رمان مسافر جمعه نوشته سمیه عالمی و شاه کشی اثر ابراهیم اکبری دیزگاه به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند و هیئت داوران، داستان بیواسطه نوشته محبوبه زارع را به عنوان رتبه دوم معرفی کرد.

همچنین جایزه ویژه دبیر علمی شامل لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی به خاطر جنبه های نوجویانه در گسترش مضامین هنر رمان به محبوبه زارع به خاطر داستان بیواسطه اهدا شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار