نشست رسانه‌ای هشتمین دوره جشنواره سراسری داستان انقلاب با حضور مصطفی جمشیدی دبیر علمی و محمد زرویی نصرآباد معاون اجرایی مركز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ مصطفی جمشیدی دبیر علمی هشتمین جشنواره سراسری داستان انقلاب در سخنانی با بیان اینكه داستان انقلاب عموما به اتفاقات سال 42 تا وقایع منجر به پیروزی انقلاب در سال 57 مربوط می‌شود، اظهار كرد: در این دوره از جشنواره داستان انقلاب به همت و مدد جوانان خلاق، چنین تلقی از داستان و ادبیات انقلاب اسلامی شكسته شد و داستان انقلاب از واژه‌های تكرار شونده فاصله گرفته است. در واقع خلاقیتی كه طی این مدت از جوانان انتظار داشتیم در این دوره صورت گرفت.

رشد 50 درصدی آثار نویسندگان نوجو

وی ادامه داد: در داوری‌های این دوره جشنواره، رشد 50 درصدی آثار نویسندگان جوان با ذهن‌های نوجو مشهود بود. جوانان مستعدی كه در این حیطه فعالیت می‌كنند باید نسبت به اتفاقاتی كه پیش از انقلاب و پس از آن بر این كشور گذشت آگاه شوند تا آثار عمیق تری خلق كنند.

ذات رمان از كلیشه‌ها دوری می‌كند

جمشیدی همچنین گفت: زیبایی شناسی، توجه به تكنیك و پرهیز از كلیشه‌ها در داوری آثار این دوره مورد توجه داوران بخش‌های بزرگ‌سال و نوجوان بود. البته ادبیات و به ویژه ذات رمان از كلیشه‌ها دوری می‌كند و در حوزه داوری و پالایش آثار رسیده نیز به این مورد توجه شده است.

این نویسنده كشور با تاكید بر اینكه چراغ پایدار ادبیات انقلاب اسلامی خاموش نشدنی است، عنوان كرد: هنرمندان كشور شعله‌های پایمردی را با همراهی نگارش آثار خوب و با كیفیت ماندگار می‌كنند. ادبیات انقلاب اسلامی به جریان فراموش شده ادبیات نهیلیستی و پوچ‌گرا كه از حدود 80 سال پیش وارد كشورمان شده است، لگدهای آخر را خواهد زد و این ادبیات می‌تواند برای كشورهای جهان سوم نمونه ایی از ایستادگی انسان ها باشد. به همین دلیل هم معتقدم این آثار باید برای ملت‌هایی كه درگیر جریان بیداری اسلامی هستند ترجمه شود و به دست‌شان برسد.

وی خاطرنشان كرد: ادبیات انقلاب اسلامی می‌تواند برای ملت‌هایی كه در حال تغییر و خیزش در برابر حاكمان مستبد و استعمارگران هستند، تجربه های خوبی را ارائه دهد و برایشان دلگرمی باشد و ادبیات انقلاب اسلامی می‌تواند برایشان راهگشا باشد.

جمشیدی همچنین با اشاره به دیپلم افتخاری كه در بخش رمان بزرگ‌سال در مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره داستان انقلاب به نویسنده برگزیده اهدا خواهد شد، گفت: جوانان خلاق مفهوم داستان انقلاب را كه در طی این سال‌ها داشت به سمت كلیشه‌ها كشیده می‌شد تغییر دادند و این موضوع در انتخاب اثر حائز دریافت دیپلم افتخار نیز به خوبی مشهود است.

نویسندگان جوان داستان كوتاه را جدی بگیرند

وی افزود: رمان نوجوان نیز در این دوره از جشنواره پیشرفت خوبی داشته و فاصله بین رقبا برای انتخاب اثر برتر یك و یا دو نمره بوده است. البته باید بگویم در حوزه داستان كوتاه چنین پیشرفتی رخ نداده است و معتقدم باید به گونه داستان انقلاب بیش از پیش توجه شود و نویسندگان جوان آن را جدی بگیرند.

جمشیدی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر چگونگی انتخاب داوران، عنوان كرد: تلاش شده داوران با سلایق مختلف و رویكردهای متنوع انتخاب شوند و همچنین دو تن از داوران این دوره، در چندین دوره پیشین جشنواره داستان انقلاب اثر برگزیده داشته‌اند و معتقدم سیاست خوبی است كه از برگزیدگان دوره های پیشین جشنواره (به شرط احراز صلاحیت های لازم)، داوران جشنواره‌ها را انتخاب كنیم.

اقتباس در ادبیات انقلاب اسلامی شكل بگیرد

دبیر علمی هشتمین جشنواره داستان انقلاب همچنین با اشاره بر لزوم توجه به اقتباس در ادبیات انقلاب اسلامی، عنوان كرد: اقتباس در ادبیات را باید جدی بگیریم. روزگاری ادبیات كشورمان بر سینما مسلط بود  و آقایی می‌كرد. اما متاسفانه امروز شرایط برعكس شده و این نویسندگان هستند كه دوست دارند اثرشان به فیلم تبدیل شود. به همین دلیل هم دوست داریم اقتباس در حوزه داستان انقلاب صورت بگیرد و در دنیا نیز چنین رویكردی مرسوم است و به نویسندگان سفارش می‌دهند رمان و داستانی بنویسند كه بتوان آن را به فیلم‌نامه تبدیل كرد و قابلیت‌های سینمایی داشته باشد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.