روستای خانقاه از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه در سه کیلومتری جنوب شهر پاوه و 125 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛روستای خانقاه از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه در سه کیلومتری جنوب شهر پاوه و 125 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. 
روستای خانقاه در یک ناحیه کوهستانی استقرار یافته و آب و هوای آن در بهار و تابستان ملایم و مطبوع و در زمستان سرد است. 

پیدایش روستای خانقاه را که در محدوده‌ی شهر قدیمی پاوه قرار دارد به دوره‌ی یزدگرد سوم ساسانی نسبت می‌دهند. قلعه و دژ عصر ساسانی در نزدیکی شهر پاوه و پیوستگی تاریخی آبادی‌های آن به شهر قدیمی پاوه این حدس و گمان را تقویت کرده که بنای قدیمی به نام حوضخانه در داخل این روستا نشانه‌ی دیگری از قدمت تاریخی این روستاست.
روستای خانقاه، 76 هکتار باغ آبی و 4 هکتار باغ دیم دارد.
روستای خانقاه، طرح هادی، دهیاری، شبکه لوله‌کشی آب آشامیدنی، برق، خانه بهداشت، مسجد، تلفن، مدارس پیش‌دبستانی، ابتدایی و راهنمایی دارد. درآمد اکثر مردم این روستا از طریق فعالیت‌های زراعی، باغداری و امور خدماتی تأمین می‌شود و گروهی از روستائیان نیز در تولید صنایع‌دستی اشتغال دارند. 

روستای خانقاه در محدوده‌ی کوهستانی استقرار یافته و بافتی متمرکز دارد. خانه‌های این روستا در شیبی ملایم و به شکل پلکانی ساخته شده‌اند، طوری‌که بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و اکثر خانه‌ها دوطبقه است. کوچه‌های روستا با درختان سرسبز و بلند به‌ویژه در فصول بهار و تابستان مسیرهای دلگشایی هستند که عبور از آنها خستگی را می‌زداید. 

روستای خانقاه بعلت برخورداری از آب و هوای معتدل، معماری پلکانی، خانه‌های سنتی، مناظر و چشم‌اندازهای کم نظیر پتانسیل‌های گردشگری مناسبی دارد و از همین‌رو در فصول بهار و تابستان گردشگران زیادی به این روستا سفر می‌کنند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.