هنرمندی با نگاه نو خود،‌ برای فراز از تکرار‌ها و مدهای موجود در نقاشی، پرتره‌های متفاوتی را به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خانه هنرمندان ایران مدتی است که میزبان آثار هنرمندی شده که پرتره را از نگاه دیگری روایت کرده است.
 
پوریا نهایی، هنرمندی است که این نمایشگاه را با عنوان «مروری بر نقاشی‌های پرتره» برگزار کرده است.
 
وی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در  خصوص این نمایشگاه گفت: این مجموعه شامل 15 تابلو پرتره در ابعاد گوناگونی چون 13 در 24 و 140 در 180 است که در ادامه تکنیک و سبک کاری من ترسیم شده‌اند.
 
وی افزود: این کارها با کاردک و تکنیک ترکیب مواد به همراه زیرسازی کشیده شده‌اند و ویژگی که آن‌ها دارند، عدم رئال بودنشان است.
 
نهایی درباره این سبک کاری موجود در آثار عنوان کرد: پرتره‌ها در این نمایشگاه به گونه‌ای نشانگر برداشت و نگاه من به ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که می‌بینم و به همین جهت مثل بقیه پرتره‌ها تنها انعکاس تصویر واقعی و عینی فرد نیستند. به طور مثال در برخی از کارها بعضی‌ها در رنگ غرق شده‌اند که در آن اثر، نمایش لایه‌های ضخیم رنگ مدنظر من بوده است و در اصل این لایه لایه بودن به لایه‌های درونی هر شخصیتی اشاره دارد.
 
وی اظهار کرد: این نمایشگاه محدودیتی از لحاظ جنسیتی ندارد و در آن کارها هم از خانم‌ها و هم از آقایان تصاویری وجود دارد که هر کدام از آثار، نمایشی از شخصیت‌های افراد است.
 
وی ادامه داد: من سعی کردم در این مجموعه اصول یکنواخت موجود در کشیدن پرتره را زیر پا بگذارم؛ چرا که امروزه در جامعه ما بین هنرمندان و در نقاشی یک مد راه افتاده که باعث شده تا همه پرتره‌ها و آثار به صورت فیگوراتیوهایی که عین واقعیتند، کشیده شوند و من می‌خواستم از این فضا فاصله بگیرم. برای همین به سراغ این شیوه رفتم.
 
این نقاش اذعان کرد: حدود 90 درصد کارها همانطور که گفتم با کاردک کار شده‌اند و این تکنیک یعنی لایه‌گذاری رنگ روی رنگ، بار مفهومی کار را بیشتر کرده است. علاوه بر این حس درونی من را نیز به گونه‌ای نشان داده. همچنین این آثار شاید یک جور انتقاد به فضای هنر هم باشد. آثاری که چهره‌های موجود در آن‌ها قرار نیست مثل خیلی از کارهای رئال (واقعی) تنها زیبایی چهره را برسانند؛ بلکه بازتابی از شخصیت‌ها و ویژگی‌های انسانی هستند.
 
نهایی در پایان خاطرنشان کرد: این مجموعه همانگونه که به آن اشاره شد، به نوعی در مقابل کارهای یکنواختی که درگیر مدگرایی و تکراری‌شدن هستند، است. آثاری که تاکنون با استقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه شده‌اند. همچنین لازم به ذکر است تمامی پرتره‌ها از روی مدل زنده و گاه مدل‌های ذهنی که در خاطرم خلق می‌شد، کشیده شده‌اند.
 
 گفتنی است؛ نمایشگاه این هنرمند تا 8 بهمن در نگارخانه استاد نامی خانه هنرمندان برقرار است.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.