خلاصه‌ای از برنامه‌های گالری‌ها و مراکز فرهنگی که در این هفته با نمایشگاه‌های جدیدی به استقبال هنردوستان می‌روند را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با آغاز بهمن ماه و شروع ماهی نو، نگارخانه‌ها، گالری‌ها و مراکز فرهنگی و هنری شهر به آثار جدیدی از هنرمندان مزین شده‌اند.
 
در این گزارش تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:


خانه هنرمندان ایران
 
این خانه میزبان 4 نمایشگاه تجسمی می شود.
 
از جمله نمایشگاه عکس و پوستر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری سیامک زمردی مطلق، «مرثیه هرمز» که نمایشگاهی از عکس‌های شاهین آزماست. نمایشگاه مسحور در زمان و نمایشگاه مروری بر نقاشی‌های پرتره از مجموعه هایی هستند که در 1 و 2 بهمن برگزار می‌شوند.
 

نگارخانه والی

این نگارخانه میزبان نمایشگاهی از رضا ملک زاده می شود.

نقاشی های این هنرمند با عنوان اسرار در گالری والی از 2 بهمن به نمایش گذاشته می شود و علاقه مندان می توانند تا 20 بهمن به این نگارخانه برای بازدید از کارها مراجعه کنند.
 

در حال کامل استمراری

این عنوان نمایشگاهی است که در گالری «صا» برگزار می شود.

در حال کامل استمراری شامل مجموعه نقاشی از سحر افتخارزاده است که از 2 تا 11 بهمن برقرار خواهد بود.

افتخارزاده در خصوص این مجموعه نوشته است:  

مجموعه «در حال کامل استمراری» در پی یک بازی فرمی ساده پدید آمده؛ هر آنچه از یک سمت کادر بیرون می رود، دوباره از سمت دیگر وارد خواهد شد- اینچنین، کادر دیگر نه به مثابه یک محدودیت که همچون امکانی برای تولید فرم و معنای تازه عمل میکند.

این تداوم فرمی و نیز تکرار آن، تعریفی از زمان را وارد تصویر میکند که در آن، زمان با مختصاتی مکانی در دو امتداد افقی و عمودی معنا میابد؛ حال، بدنی که در این مختصات مکانی-زمانی قرار بگیرد، دچار نسبت تازهای با خود میشود. این بدنِدرخود اگر بتواند راهی برای رهایی از رنج تکرار و استمرار در افق زمان بیابد، شاید بتواند به ابدیتی در امتداد اکنون دست یابد و ورای زمان و مکان، در خود باشد.
 

گالری دنا

نمایشگاه گروهی «میراث نفت و نیاکان»؛ بخش نخست(حسود) عنوان مجموعه ای است که در گالری دنا به نمایش گذاشته می‌شود.

سانیا نوری و صالح تسبیحی گردآوری این نمایشگاه گروهی را به عهده دارند.
 
برای بازدید از این مجموعه می توانید از 2 تا 12 بهمن به گالری دنا سری بزنید.
 

گالری هپتا
 
این نگارخانه نمایشگاهی از نقاشی‌های دو هنرمند را برگزار می کند.
 
در این نمایشگاه که باعنوان تداوم جریان متضاد برپا می شود، آثاری از شیدا طارمی و یاسمن مجتهدی به نمایش گذاشته شده که در توضیح آنها آمده است:  

در اين آثار سعى شده است جريانى متضاد از واقعيت به تصوير كشيده شود. انديشه در پس تداوم جريان متضاد، عبارت است از خلق آثارى غير واقعى براى درك واقعيت‌ها كه در اين آثار يك هنرمند با چشمانى بسته، احساس خود را بيان كرده است و ديگرى جريانى سرشار از خاطرات دور و نزديك را به تصوير كشيده است.

این نمایشگاه تا 8 بهمن پذیرای بازدیدکنندگان است.
 

نقش جهان

تقی هنرزاد عکس‌های خود را با عنوان نقش جهان به گالری احسان می آورد.
 
این نگارخانه به نشانی اقدسيه، آجودانيه، خيابان چهاردهم شرقي، شماره 22 از دوم بهمن تا 7ام این ماه پذیرای هردوستان و علاقه‌مندان به عکاسی خواهد بود.
 

گالری شلمان

نگارخانه شلمان از 2 تا 9 بهمن آثار یک هنرمند را در قالب زیورآلات به نمایش می‌گذارد.
 
شاهرخ ضمایری هنرمند این مجموعه است که برای بازدید ازکارهای وی می‌توانید تا تاریخ مذکور به نشانی ميرداماد، نرسيده به شريعتي، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 مراجعه کنید.
 

ه مثل هویج، الف مثل اسلحه

این عنوان نمایشگاه سعید محمدزاده نودهی است که از 2 تا 13 بهمن در نگارخانه اعتماد یک برقرار می شود.
 
وی در خصوص این مجموعه نقاشی نوشته است: صدای چسبش مدام به گوش شنیده می‌شود. یکی را می‌کند و دیگری را می‌چسباند .این حکایتی است که در فضای کارهایم به وفور رخ می دهد.

فضایی که ارزشها در آن به بازی کشانده می شوند. کم میشوند، زیاد می شوند ، کش می آیند و به ضربی پاره می‌شوند.

این خاصیتی است که به واسطه حاشیه گلدار ساخته می‌شود.حاشیه ای که ذهن را به سمت تمبر می کشاند و ساختاری منتقدانه و اجتماعی به کار می بخشد. قیمت گذاری می کند ارزش هایی را که به تفریح، گاه می سازیمشان و گاه تخریبشان می کنیم و نخ نما که شدند وصله ای رویشان می کشیم، وصله هایی که می چسبند تا جایگزین شوند و قبل از خود را باطل کنند و یا شاید مرمت کنند و عیبی را بپوشانند.

در تئوری من عواملی که همدیگر را نفی می کنند «برای ایجاد عاملی ثانویه در معنا» در کنارهم می نشینند و حجم ها و کلاژگونه ها واسطه ای تصویری برای انتقال این استدلال شخصی هستند.  

چالش معنا میان تصویر پایه ای و الحاقاتی که در لحظه آخر به کار چاشنی شده اند، خاصیتی پارادوکسیکال در آثار ایجاد کرده است که خوانش آثار را تا حد زیادی دو پهلو می کند به واسطه همین رویکردها است که بر آن شدم تا احمد شاه را به جای « گل» با «هویج» تزئین کنم.
 

اسب زرد در وضعیت آماده باش

نگارخانه اعتماد 2 ، آثار ایلا فیروزآبادی را به نمایش می گذارد.
 
در این نمایشگاه با عنوان اسب زرد در وضعیت آماده باش مجموعه در قالب چیدمان از این هنرمند وجود دارد که برای بازدید از آن ها می‌توانید از  2 تا 13 بهمن به این گالری مراجعه کنید.
 

گالری آس

پگاه وای زاد هنرمندی است که با کارهای خود به نگارخانه آس می آید.

نقاشی های این هنرمند با عنوان ماندن بهانه می خواهد و خاتون از 2 تا 7 بهمن در گالری آس در معرض دید عموم قرار دارد و علاقه مندان می توانند تا تاریخ مذکور به این گالری به نشانی  شریعتی، بالاتر از پل رومی ،جنب بانک پارسیان ،پلاک 1831 مراجعه کنند.
 
 
حول محور آب
 
مهران صابر هنرمندی است که آثار خود را در قالب نقاشی به گالری آران آورده است.

آثار مهران صابر عکس العملی به دنیایی ظاهرا" بی معنا و خارج از کنترل انسان.جهانی  که تحت نفوذ و حتی در معرض تهدید نیروهای بیرونی به نظر می‌آیند. انسانها و اشکالی که کشیده و معوج شده و در وضعیت معلق قرار گرفته اند و گویی مجبور به ادامه حرکات تکراری و بی معنایی باشند. در این نقاشی ها واقعیت فراموش شده و حتی سورئالیسم هم از شکل خارج شده.

موجودات دوگانه، پیچ خورده و در مواجهه با اضطراب و تنش ها، در یک دایره باطل به کشمکش ادامه میدهند و این بار به دور آب. هنرمند عرصه ناخودآگاه را به تصویر می کشد و اشاره به رمزهای ناگشودنی و پهنه وسیع عالم ناخودآگاه دارد. دنیایی به دور از تعلقات و محدودیت های روزمره. فرمهایی که شکل سیال می گیرند بیینده را به مرزهای نامعقول و بی معنی می برند، فضائی نامیزان، و در عین حال باورپذیر. پالت رنگی فوق العاده این هنرمند که غنی و رام نشدنی است، در نظر اول بیننده را جذب می‌..کند و سپس او را وا می‌دارد تا مشاهده‌گر زیبایی و هماهنگی رنگها باشد و این در حالی است که به بیننده اثبات می‌..کند که نقاشیها به واقع شگفت انگیز و ایضا زیبا هست.

این نمایشگاه تا 14 بهمن پذیرای مراجعه کنندگان است.

 
رد در سیاهی 

این عنوان نمایشگاهی از بهجت صدر است است که  توسط مراد منتظمی جمع آوری شده.
 
در واقع این مجموعه بازخوانی هنر مدرن ایران بخش سوم است که با عنوان رد در سیاهی به عنوان پروژه مشترک نگارخانه آریا و گالری آب انبار به نمایش گذاشته شده است.

برای بازدید از این پروژه می توانید از 2 تا 23 بهمن به یکی از این دو گالری مراجعه کنید.
 

کلکسیون هنر

نگارخانه کبیری آثار مهشید اسماعیل پور را در قالب نسبتاً تازه ای به نمایش می گذارد.

در این نمایشگاه که با عنوان کلکسیون هنر نامگذاری شده است،آثاری در مدیای نقاشی-زیورآلات وجود دارد که علاقه مندان می توانند تا 7 بهمن برای بازدید از این کارها به گالرب مذکور مراجعه کنند.
 

نگارخانه مهروا

ته نشین عنوان نمایشگاهی است که در گالری مهروا برپا می شود.
 
نسیم گلی، هنرمند این مجموعه و متولد 1364 تهران است و این اولین نمایشگاه انفرادی اوست.

در این نمایشگاه 31 اثر عکاسی دیجیتال سیاه و سفید به نمایش در می آید.   

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم هنرمند آمده :

آذرماه سال 1391 در مراسم خاک‌سپاری مادربزرگم بود که تصمیم گرفتم روی این مجموعه کار کنم. بعد از سال‌ها فامیل (تو بخوان یک قوم) را یک‌جا ، در قبرستان می‌دیدم. مرده و زنده.

تاریخ بود جلوی چشمانم. متوجه شدم چقدر از گذر زمان غافل بودم . واز مواجهه‌ با تغییر نسل‌ها شوکه شدم .

حدود سه ماه بعد در بهار1392 شروع به عکاسی کردم و در پاییز 1393 مجموعه به سرانجام رسید .

تا جایی که امکان داشت سعی کردم نشانه‌هایی که بیانگر زمان یا مکان مشخصی باشند حذف کنم. و سوژه‌ها را در یک وضعیت بی‌زمان و بی‌مکان قرار دهم. چون به نظرم ، انسان‌ها فارغ از این‌که در چه مقام و مرتبه ، و مقیم چه جغرافیا و اقلیمی باشند  در حال عبور از حال و رسیدن به آینده تنها و تنها در گذشته ته‌نشین می‌شوند.

تا 12 بهمن می توانید به این گالری مراجعه کنید.
 

نقش ها نمادها

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان نقش ها نمادها در گالری آوا به نمایش گذاشته می شود.

در این نمایشگاه آثاری از هرنرمندانی چون هنرمندانی چون مصطفی دشتی، حسن زنده رودی، فریده لاشایی، محسن پلنگی، عین الدین صادق زاده، ناصر عزیزی، مسعود عربشاهی،فرشته یمینی شریف ، فرسده زریور و محسن دایی نبی وجود دارد.

برای بازدید از نمایشگاه این هنرمندان به نام می توانید از 2 تا 11 بهمن به گالری آوا سر بزنید.
 

گالری شکوه

زهرا قیاسی هنرمندی است که با آثار خود به گالری شکوه می آید.

مجموعه نقاشی های این هنرمند که با رنگ روغن کار شده اند تا 13 بهمن قابل بازدید هستند.
 
 
گالری اّ

گالری اُ مجموعه‌ای از آثار چاپی کریم قانع  (م. ۱۳۵۸، شیراز) را به نمایش می‌گذارد. زمین‌های کم رونق، جاده‌های حاشیه شهر، ماشین‌ها، قراضه‌ها، قطعات صنعتی و فضاهای کارگاهی؛ گاه چهره‌ای از یک آشنا و گاه غریبه‌هایی که از دل شب بیرون می‌آیند، فضای تصاویر او را شکل می‌دهند. فضاهای پرکنتراست که بر صفحه مهر شده‌اند، ترس و اضطرابی که در چهره افراد دیده می‌شود، موجودات اشباح مانندی که گاه در پس‌زمینه‌ها حضور دارند، محدوده‌های متراکمی را به وجود آورده‌اند که گویی عناصر صحنه، تصویر را به حصر کشیده‌اند.

این نمایشگاه از 2 تا 14 بهمن برقرار است.
 

نگارخانه نقش جهان

این گالری آثار نقش برجسته وحید وحیدلو را به نمایش می گذارد، که شامل آثاری از این هنرمند در قالب تابلو های برجسته و مجسمه است.

گفتنی است این کارهای این مجموعه دارای سبک سورئال هستند.

دوستداران این سبک می توانند تا 7 بهمن به این نگارخانه مراجعه کنند.

 
اوستیناتو

اوستیناتو عنوان نمایشگاه نگار نادری پور است که از 2 تا 16 بهمن در نگارخانه ویستا برقرار است.

در این نمایشگاه آثاری ازمجسمه و چیدمان از این هنرمند به نمایش گذاشته شده و علاقه مندان می توانند تا تاریخ مذکور به گالری فوق مراجعه کنند.
 
 
نگاره های خیال

گالری سبحان از 2 تا 8 بهمن میزبان نمایشگاه گروهی چاپ دستی می شود که درخصوص آن نوشته شده:

قتی با غلتك، مركب ریخته شده روی شیشه را پهن میكنی، هیجان شروع میشود. طرح را میزنی و دور كار مدام می‌‌چرخی، تیرگی روشنی‌‌ها راكم و زیاد میكنی و بالاخره كاغذ را میگذاری روی شیشه و مركب.
 
کنجکاوی و مشتاق كه چه اتفاقهایی زیر این كاغذ در حال رخ دادن است. در عین حال كه حدود و صغور طرح را میدانی ولی بطور دقیق و قوی نمی‌‌توانی حدس بزنی، سطوح، بافتها و خطوط چه نقشی از خیال تو را به تصویر کشیده‌‌اند.

از اینجای كار دیگر خیلی چیزها در اختیار تو نیست و باید واگذار كنی و ببینی. امید داری كه كار خواستنی از آب در آید. حالا در این میان اتفاقها هستند كه مهمترند. حتی گاهی از خود طرح و اصل كار هم مهمتر. تو اگر آنها را شكار كنی موفقی. شاخكهای حسی‌‌ات خیلی دقیق باید عمل كنند. درست مثل زندگی كردن. اگر از میان اتفاقها، ماهی درست خودت را صید نكنی، همه چیز روزمره و معمولی میشود و این همان چیزی است كه در كادر شیشه‌‌ای هم صادق است و عمل میكند. كاغذ را كه برداری، خیالت، شاید كه شكل گرفته باشد.
و در ادامه ...
با هم و در كنار هم بودن ....

پوریا پورابراهیم- سوسن اتحاد - ماندانا احتشامی - سیما پورابراهیم - مرجان کاشانی - فرح میلانی - هرمینه کشیش - پریسا ستوده و میترا مسگرزاده هنرمندان این نمایشگاه هستند.
 
گالری‌هایی چون گلستان، یسنا، مریم، شیرین، 26 و ..... نیز با نمایشگاه های دیگری از هنرمندان میزبان شما هستند.



 
گزارش از : فاطمه شهدوست


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار